Värme allmänt
yxis: [citat] Smart! Jag skulle nog slå av crikpumpen då, så att den inte får för sig att suga med någon luft.... lufta sedan både på elementet och toppen på framledningen ett par gånger med en stunds mellanrum innan du startar pumpen, låt det hellre rinna ut lite vatten ur luftningsventilerna än att riskera luft här och var tror jag på... fast jag är bara amatörtyckare här :)
Immobil: [citat] Inga speciella under förutsättning att kakelugnen är satt med lerbruk. Våran var monterad med cementbruk :o men det gick bra iaf. Här kan du få tips: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/kakelugn.cfm?in_idnr=170 ;)
Immobil: Kolla in denna tråden: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1099168906 ;)
Lurvnos: För att få ett effektivt och tyst system bör du använda ganska grova dimensioner på rören. Då blir det låga lufthastigheter och inget buller, så kallad laminär strömning. En stor axialfläkt på lågt varvtal blir också mycket tystare än en liten tokvarvande. Beroende på hur mycket luft du vill flytta, jag skulle tro att 200mm spiro, fläkt och ljuddämpare borde funka. Sedan
Olfe: Vi har fjärrvärme sedan i somras och det funkar prima. Vad gäller priserna, är det ju omöjligt att sia om hur utvecklingen kommer att bli. De senaste 5 åren har det iaf inte blivit dyrare här i Östersund, så frågan är hur stor risken är att det drar iväg ? om 10 - 15 år vet vi ;-) Förövrigt låter ju investeringskostnaden vara hög...vi betalade 40k. Får ni något bidrag från
BAS: Ja, det måste isoleras. Min frånluftare har stenullsmatta med nätgaller. Kom ihåg att det måste var HELT TÄTT annars kan det börja droppa.
bonuz: Tack för råden. Som oftast finns inga genvägar till ett bra resultat. Bara att börja gräva då.. :D
Schwingen: Ernest! "sök och du skola finna" eller hur det nu var ;D Det här ämnet finns det massor med information om i tidigare strängar......
jedj: [citat] Toshiba,Panasonic, Mitsubishi ett alt. som jag inte vet mycket om men som helt klart har snyggast design är LG elec.! Be och få den mest erfarne av deras montörer. Om du köper av ventilationsutv. (Toshiba) skulle jag rekommendera Uffe om du bor i sthmltrakten (om han jobbar kvar vet jag inte)! Att tänka på, ej för lång rördragning att tekniker verkligen tar sig tid att felsöka!
martar: Hej Mina plastlock är inte åtskruvade. Nu har jag med uppskruvad rumstermostat dessutom fått upp värmen :D /Martar
snillet: Jo, någon måste ju betala för att saker går sönder och det gör man ju på sin premie så när värmepumpar går sönder så betalar man det på sin premie... Och eftersom dom bevisligen GÅR sönder så blir det nog så ja, dyrare. För övrigt tycker jag man skall titta lite på Thermias frånlufts-vp också, och stiebel eltron har intressanta modeller med korrekt utför
MathiasS: [citat] Ojoj, det vore något. Jag kanske kan fixa fram färgkoden till Boschblå och lacka om min nibe - köpa en ny pump törs jag inte för då kommer Yondalar tvinga mig att skriva "Det lönar sig inte jag är lurad" tiotusen gånger på en svart tavla.... ;D
Lukin: Hursomhelst så är allt borta nu, brännaren på plats och pannan återstartad. Ska se om det gjorde någonting för oljeförbrukningen, det var ju därför jag tog bort den från början :)
JOS81: Har oxå hört talas om dessa. Hmm... säkert miljövänliga! Hehe... http://www.blocket.se/view/3707586.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0
jorwes: Pratade just med min installatör och han menade att en termostat på 70 gader var att föredra. I annat fall kunde man riskera att pannan står och småkokar. Låter mycket konstigt då pannan nu inte går över 82-83 grader. Men en 80 graders termostat borde ju rimligtvis pannan gå upp till 92-93 grader. Vad säger experterna om detta? /Jögga
JOS81: Panntemperaturen bör du hålla mellan 70-80 grader ungefär. Detta för att undvika bakterier i tappvarmvattnet, vilket kan vara mycket farligt. Hur varmt du shuntar ut på dina element beror på hur mycket värme du vill ha:-) Det finns lite riklinjer på vilken framledningstemperatur man bör ha beroende på vad det är för temp utomhus. Detta är däremot inte helt enkelt att sköta exakt,
roli: [citat] Och spara flera watt per dygn eftersom läge 1 drar mindre energi än läge 3 :) :) :)
tob_ekl: tack för era bra svar! nu e jag nöjd och mycket klokare. det ser lovande ut i vinter.
tob_ekl: jag löste det. min flickvän tog isär det och hittade massa smuts i utröret, så nu funkar det! så kan det gå! jag har aldrig löst något problem på enklare och bättre sätt.
Myrin: Jag har precis installerat en elementkrets i källaren efter att vi skaffat bergvärme. Vi började precis som du med att sätta in avfuktare och det gjorde susen. Nu gör de inte lika stor nytta efterssom det är mycket torrare nu än i september när vi satte in dem. Att koppla element och dra rör visade sig inte var något större problem även om det tog mer tid än jag räknat med. Det enda
Immobil: [citat] De gamla "hederliga" gjutjärnspannorna var i stort sett outslitliga, därav uttrycket. Dock är de inte så energieffektiva som dagens pannor. ;)
JanW: Tack för tipsen, forumvänner - jag skall försöka med Harrys tips om horisontell plåt med distanser. Jag har sett den lösningen på ett torp, ägaren sa att det funkar bra som regnskydd men att han skulle byta ut den mot en ryttare för att få bättre drag i kakelugnen. Eftersom jag inte eldar så nöjer jag mig med denna lösning.
MathiasS: Tack för hjälpen det har löst sig. PVG i Högdalen (grossist för plåt och vent) har det jag söker!
cottonfield00: När vårt hus byggdes till på 70-talet drog man tre ventilationsrör som alla mynnar ut i samma ventilationshuv på garagetaket. Ventilerna satt i ett badrum, en garderob och i garaget. Nu har vi satt pax-fläkt i badrummet, och fläkten till vårt ventilerade vardagsrumsgolv golv pumpar ut luften genom garderobsventilen. Det känns som att paxfläkten (som bara går när det är fuktigt i
AndersG: "4000 euro låter ofantligt billigt! Vad ingick då? Skorsten, montering, fundament? " Nänä.. Det ingick montering och frakt. Fundament behövdes ej då vi har betongvalv, med en murad tegelvägg under. Skorstenen blev lika mycket till, men vi har tre kanaler, en ända från källaren. Totala skorstenen är väl 10 meter. Tulkikivi är täljsten rent igenom.
NWEN: Se: www.clage.com Den största för ett badrum 12.3 l/min drar 24KWh... stor huvudsäkring blir det...