KLIMP-bidraget utökas i fler kommuner 2004! - har dock ej hittat vilka det gäller.

"Bidragets storlek för nästa ansökningstillfälle den 3 maj 2004 fastställdes vid mötet till nära 500 miljoner kronor"

De kommuner som har KLIMP idag verkar vara
"De som fått bidrag är: Göteborg, Business region Göteborg, Helsingborg, Malmö, Trollhättan, Rättvik, Eslöv, Falköping, Östersund, Landstinget Gävleborg, Lilla Edet, Karlstad, Stockholms läns landsting och Linköping. Dessutom har Piteå fått bidrag för en så kallad 'Guldklimp' "

"Klimp är ett led i arbetet för att uppnå Sveriges klimatmål i enlighet med Kyoto-protokollet"

Angående skatt på pellets så vore det som politisk anorexi.. först ge bidrag till det man vill ska värma Sverige och sedan sätta skatt på det. Ganska paradoxalt och inte många gnuttor troligt.

Observera att förtjänsten/miljövinsten vid konvertering till pellets/sol är stor och har kort återbetalningstid även utan bidrag. Sedan att värmepumpsjättarna är duktiga på marknadsföring och lägger miljoner på reklam är en annan sak. Man får sila mellan tänderna och tänka lite själv.. ;)

Till och med miljöpartiet röstade ju ner ett förslag på skatt på värmepumpar.Det lär nog dröja innan något parti vågar sig på något sådant
De kom kanske på att det inte behövdes någon straffskatt.
Elpriset blir ett straff i sig.
Vem vill bygga fast sig i elberoende om vi har tredubblat elpris inom 3 år??

GP 29/11 - Artikel om framtidens elpris
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=190842

GP 30/11 - Uppföljare på artikeln ovan
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=191022

Det är redan nu billigare att köra med pellets
jämfört med el så om det skulle bli skatt så
kommer el , olja mm oxå gå upp ;D ;D
Så det blir nog ingen skillnad ::)
Sen är det billigare investering av en pellets-
brännare så om pelletsen skulle bli för dyr
vad är 14.000kr att kasta i sjön ;D men det
har man redan tjänat in så det blir 0kr man
kastar :D

Men som sagt man får se vad som händer jag har
inte kastat ut en massa pengar ;D ;D

Vem vill bygga fast sig i elberoende om vi har tredubblat elpris inom 3 år??
Det är ju det som är det fina med VP, den drar 1/3 mot en elpanna så priset blir "oförändrat"

Personligen tror jag att det kommer ett sätt att komplettera skattebortfallet för olje och el eldare som byter till annan värmekälla.

Om jag ska beräkna de de tappat på mig så förbrukade jag 6,5 m3 olja per år a 9300 kr/m3. Av de 9300 är en hel del skatt (törs inge gissa hur mycket) och nu förbrukar jag 24 000 kwh ink hushållsel och då är 21 öre elkostnad och resten upp till 83 öre (tror jag) är någon form av skatt.

Jag skulle tro att inom en snar framtid kommer en energideklaration på vilken din huvudsakliga värmekälla är och utifrån en schablon på byggår, hustyp, utförda energibesparande åtgärder och plats i landet så kommer en skatt som kan se olika ut om du har pellets, ved , el, vp, olja eller what ever men statens inkomstbortfall kommer att kompenseras över dessa grupper oavsett miljövänlighet.

Nu handlade ju inte frågan om pellets men jag sticker in med detta ändå:

När det gäller skatt på pellets tror jag att det blir som en vis man sa. Han tror att de kommer att ta in det via taxeringsvärdet, "jaha du har en sådan fin och bra värmeanläggning då är ju ditt hus värt mer och då vill vi ha in mer pengar från dig". Hur som helst kommer staten att vilja ha in kosing oavsett hur vi än värmer upp våra hus.

KarlXII skrev:
Som ni ser är bokstavligen inget, i n g e t, sätt att värma upp huset bra. Nä, nu fryser jag lite. Jag tror att jag ska ta och peta in en pinne i brasan.
Att äta är ju inte heller bra för det tär ju oxå på naturen på ett eller annat sätt...

Såvida man inte kan späka sig även här och anpassa sig till att äta, dricka och andas miljögifter.

...men vänta, det är ju det vi gör! :o

Som vanligt kommer allt gnäll från personer som av någon anledning inte själva har värmepump (läs snålhet). Det verkar nästan som om dessa personer sitter och "dammsuger" hela internet på negativa artiklar om just värmepumpar, bara för att övertyga sig själva om att just deras eget system är det bästa.

Och som vanligt så är det enligt dessa personer GRATIS att installera en ved- eller pelletsanläggning och någon sotare behöver man väl inte heller anlita flera gånger per år? Och behöver man anlita en sotare så är han säkert väldigt trevlig och då gör det ju inte så mycket att han vill ha betalt ;D

Att vi sedan måste importera dyr kolkraft från utlandet vintertid, har inget att göra med att jag har installerat en bergvärmepump. Mina 14500 kwH per år för uppvärmning OCH hushållsel, ligger nog långt under snitthushållet. Dessutom är jag för utbyggnad av vår kärnkraftproduktion.

Att försöka ge dessa personer agument FÖR värmepump, är lika lönlöst som att kasta vatten på en gås.

Kutterspan skrev:
Observera att förtjänsten/miljövinsten vid konvertering till pellets/sol är stor och har kort återbetalningstid även utan bidrag.
Sägs det inte att det tar omkring 10 år för en solvärmeanläggning lönat sig? Iofs idiotsäker teknik som knappast lär strula mer än ev. nåt cirkpumpbyte efter att garantitiden gått ut, korrosionsproblem och liknande lär ju synas inom vad som nu är garantitid...

Finns det bidrag att få eller inte för solvärme idag?

Hansson28 skrev:
Till och med miljöpartiet röstade ju ner ett förslag på skatt på värmepumpar.Det lär nog dröja innan något parti vågar sig på något sådant
Kan man verkligen lita på att politiker vet vad de pratar om? :)

Det är ju samma parti som hellre ser kol- olje- och gaskraft än kärnkraft.

jeppe skrev:
Jag skulle tro att inom en snar framtid kommer en energideklaration på vilken din huvudsakliga värmekälla är och utifrån en schablon på byggår, hustyp, utförda energibesparande åtgärder och plats i landet så kommer en skatt som kan se olika ut om du har pellets, ved , el, vp, olja eller what ever men statens inkomstbortfall kommer att kompenseras över dessa grupper oavsett miljövänlighet.
Nåt säger mig att det kommer att dyka upp en stor marknad för "portabla värmepumpar". En sådan som alltså inte är fast installerad kan ju knappast beskattas på huset, som deklareras som uppvärmt med direktel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.