Min mening var faktiskt att köpa själva aggregaten begagnat och på det viset göra sig en hacka. Du får aggregat som kostar runt 15000 till 20000 för 2000-5000 begagnade.
Det enda som är viktigt är att fläktarna är tysta å fina (lagerslitage, kommer ofta inte förrän efter drygt 25 år dock) samt att bypass spjället(det man öppnar påsommaren om man inte har ac inne) tätar.
Det enda som är viktigt är att fläktarna är tysta å fina (lagerslitage, kommer ofta inte förrän efter drygt 25 år dock) samt att bypass spjället(det man öppnar påsommaren om man inte har ac inne) tätar.
Nä jag tänkte väl inte direkt på vadsomhelst och FTX, men det vete fasen, vid närmare eftertanke, om det inte snabbt går att tjäna en normal månadslön där. Det kluriga är att hitta en vvx, har man den så tror jag hemmapularne fixar resten och får en bra slant över även om man köper nya fläktar, tempgivare, relä och elspiral.
Betr ljuddämpare, ett cementrör låter väldigt bonnaktigt, men det krävs vikt för att ta bort lågfrekventa oljud.
Betr ljuddämpare, ett cementrör låter väldigt bonnaktigt, men det krävs vikt för att ta bort lågfrekventa oljud.
Finns en del fördelar med att köpa en helt aggregat (nytt eller begagnat).
Du får med hastighetsreglering av fläktarna, på nya aggregat även ofta en kontrollpanel där man kan ändra hastighet.
Temperaturreglering och avfrostningsreglering av VVX.
Någon form av filterhållare , många nya aggregat har hög filterklass på intagsluften jämfört med dom "flugfällefilter" som många gamla aggregat har.
Men är man en glad hemmapulare går självklart allt detta att fixa själv men se upp för "fallgroparna".
Vill man ha det billigt får man nog satsa på att hitta något begagnat.
Sedan när man fått tag i ett billigt aggregat tillkommer:
Kanaler, ljudfällor, från/tillufsdon, isolering i kalla utrymme (viktigt om man skall ha någon nytta av den där 60-95% VVX'n), avluftshuv/intagsgaller m.m.
Hoppas jag inte avskräcker för många nu
Ja dom säö
Du får med hastighetsreglering av fläktarna, på nya aggregat även ofta en kontrollpanel där man kan ändra hastighet.
Temperaturreglering och avfrostningsreglering av VVX.
Någon form av filterhållare , många nya aggregat har hög filterklass på intagsluften jämfört med dom "flugfällefilter" som många gamla aggregat har.
Men är man en glad hemmapulare går självklart allt detta att fixa själv men se upp för "fallgroparna".
Vill man ha det billigt får man nog satsa på att hitta något begagnat.
Sedan när man fått tag i ett billigt aggregat tillkommer:
Kanaler, ljudfällor, från/tillufsdon, isolering i kalla utrymme (viktigt om man skall ha någon nytta av den där 60-95% VVX'n), avluftshuv/intagsgaller m.m.
Hoppas jag inte avskräcker för många nu
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Köpte ett heru 75 vvx aggr. v återv. Direkt från Östberg company, lite spiro rör isolering + till luftdon och frånluftdon summa summarum 18,000:- med lite känningar förstås, man får höra sej för lite.
Christer
Christer
kenka skrev:grejen är den att jag har/håller på att bygga om och ska i nästa vecka stänga igen det nya taket... Så det ska nog kastas in ett agregat omedelbart då.!
Har ett på g , flexit m. rör och hela baletten från usv.se .
Dom begär ca 40.000.- inkl hem till trappan. Då ingår prospekt & ritninggs och konstruktions kostnaden i det.
Är nog bara att köra....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden