4 313 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Problem - golvvärme
Hej igen och tack för alla svar. Fantastiskt vilka hjälpsamma medlemmar som håller till här! 
Nu är inte problemet avhjälpt, men det lutar mot att cirk. pumpen är för klen. Det är en Grundfos 25-40 på 80w (nio slingor på ca 130kvm).
Jag har tryckmätare på returen (om det är de genomskinliga rören med en röd mätsticka som åker upp och ned, ni menar?). De visar att jag har tryck överallt men de rör sig lite segt och det känns delvis därför som att cirk.pumpen skulle vara lite kraftigare. Stänger jag av några slingor så rör den sig rappt och exakt när jag skruvar.
Har en rörmokare som ska komma hit och byta ut pumpen. Helt klart värt ett försök.
Det sitter något slags självavluftande grejj i systemet och jag har inte sett tecken på bubblor eller så. Nåja, fortsättning följer för den intresserade
Jag återkommer endera för att svara, för att berätta om felet när det fungerar eller när jag gett upp och tagit fram elelementen 
Nu är inte problemet avhjälpt, men det lutar mot att cirk. pumpen är för klen. Det är en Grundfos 25-40 på 80w (nio slingor på ca 130kvm).
Jag har tryckmätare på returen (om det är de genomskinliga rören med en röd mätsticka som åker upp och ned, ni menar?). De visar att jag har tryck överallt men de rör sig lite segt och det känns delvis därför som att cirk.pumpen skulle vara lite kraftigare. Stänger jag av några slingor så rör den sig rappt och exakt när jag skruvar.
Har en rörmokare som ska komma hit och byta ut pumpen. Helt klart värt ett försök.
Det sitter något slags självavluftande grejj i systemet och jag har inte sett tecken på bubblor eller så. Nåja, fortsättning följer för den intresserade
Alltså, detta med luft i systemet är väl egentligen en rätt tänkbar orsak.
Hur gjorde du när du fyllde på vatten?
Det brukar vara en bra ide att spola igenom slingorna var och en för sig och därefter saaakta stänga slingan (medans du spolar (vattnets hastighet ökar och drar med sig de sista bubblorna), därefter stänger du alla ventiler på fördelarna för slingorna. Sedan gör du likadant för alla slingor. Detta leder också till att du får in så lite luft som möjligt i slingorna.
Det brukar vara en bra ide att spola igenom slingorna var och en för sig och därefter saaakta stänga slingan (medans du spolar (vattnets hastighet ökar och drar med sig de sista bubblorna), därefter stänger du alla ventiler på fördelarna för slingorna. Sedan gör du likadant för alla slingor. Detta leder också till att du får in så lite luft som möjligt i slingorna.
Håller fullständigt med dig Mattias, men det behövs väl ej full sprutt, lossa returen från fördelaren, fyll sakta med öppningsventilen. Låt det gå ett bra tag, stryp sen ner och balansera av sistavattnet. Då blir det minimalt med luft..MathiasS skrev:Alltså, detta med luft i systemet är väl egentligen en rätt tänkbar orsak.
Och du Daniel stryp sen in returen efter längd, se antingen på Wirsbo sidan eller mitt mail.
Hade
Postad av: hansers Postad den: Idag kl 22:31
den Idag kl 21:36, MathiasS skrev:Alltså, detta med luft i systemet är väl egentligen en rätt tänkbar orsak.
Håller fullständigt med dig Mattias, men det behövs väl ej full sprutt, lossa returen från fördelaren, fyll sakta med öppningsventilen. Låt det gå ett bra tag, stryp sen ner och balansera av sistavattnet. Då blir det minimalt med luft..
Och du Daniel stryp sen in returen efter längd, se antingen på Wirsbo sidan eller mitt mail.
Hade
Vitsen med så hög fart som möjligt på vattnet är att "köra ut" all luft med våld ur EN slinga i taget.
Vid varje uppböjning på golvslangen bildas annars luftfickor.
Hansers: Jag fick inte ditt mail. Testa endera daniel@instrumenttekniker.se eller lindholm.daniel@home.se
MVH
MVH
Klicka här för att svara