Hej!

Har haft lite strul med golvvärmen. Det ligger nio slingor på ungefär 120-130kvm. Stryper jag alla slingor utom en och ger den max tryck så är skillnaden väldigt står på frammatningstempen och returtempen för slingan. Vad kan det vara? Har fyllt på vatten och luftat. Det är iofs ca -15 grader ute nu, men nog borde det väl bli så pass bra tryck med bara en slinga igång, att temperaturskillnaden inte skall bli så väldigt stor (mao: vattnet borde väl cirkulera så snabbt att det inte hinner avge så mycket energi att det kommer tillbaka så otroligt mycket kallare?) Uppskattningsvis så är skillnaden 20 grader (40 ut och 20 tillbaka).

Tänkte bara lägga till en fundering. Om man stängt av en slinga och väntat ett tag tills returen känns kall så tar det väldigt (timmar) innan den börjar kännas varm (läs: inte iskall). Behöver jag mer fart i systemet?

Jag vet att detta har diskuterats förut men jag har inte sett någon som fått ett riktigt svar på detta. Är det inte bättre att vattnet cirkulerar snabbare? Jag tycker att golvets temperatur borde bli jämnare då, eller har jag fel?

Öka farten till max på cirk.pumpen.
Temperaturen mellan framledning och retur brukar bli 3-5 graders skillnad.

Det känns som att det fattas några viktiga ord i ditt första inlägg - jag fattar inte vad det står. Kan du komplettera?

Man kan inte generellt säga att snabbt vatten är bra. Ju långsammare flöde desto mer värme hinner vattnet avge (dvs högre temp fall mellan framledning och retur).

En tempskillnad på 20 grader i en slinga låter mycket, det brukar väl ligga på 3-6 grader ungefär (mellan tummen och armbågen).

Man får ju en känsla av att flödet i slingorna inte är vad det borde vara kanske? Hur är det injusterat? Har du något schema som anger hur justerskruvarna på returen skall vridas?

Har du en shunt också? (både golvvärme och radiatorer? Är det c-pumpen i pannan du använder för att trycka vatten genom slingorna?

Tack för era svar!
(hoppa direkt till slutet ni som inte orkar läsa allt jag skrivit ;)

>Det känns som att det fattas några viktiga ord i ditt
>första inlägg - jag fattar inte vad det står. Kan du
>komplettera?
Jag ska försöka genom att besvara dina frågor :)

>Man kan inte generellt säga att snabbt vatten är bra.
>Ju långsammare flöde desto mer värme hinner vattnet
>avge (dvs högre temp fall mellan framledning och
>retur).
Jo, jag förstår det. Borde man inte kunna säga att ett långsamt flöde också värmer golvet ojämnt (av samma orsak eftersom vattnet hinner bli kallt innan det är på väg tillbaka). Visst blir väl golven varma på det här viset också, men det tar ju sådan fruktansvärd tid och känns dessutom ojämnt.

>En tempskillnad på 20 grader i en slinga låter mycket, >det brukar väl ligga på 3-6 grader ungefär (mellan >tummen och armbågen).
På ett dygn har returen börjat närma sig framledningstempen, men ligger fortfarande inte ens i närheten av 3-6 grader ifrån (grovt uppskattat då).

>Man får ju en känsla av att flödet i slingorna inte är
>vad det borde vara kanske? Hur är det injusterat? Har
>du något schema som anger hur justerskruvarna
>på returen skall vridas?
Ja, här kommer väl det bästa: slingorna är inte injusterade utan är huller om buller, tänkte jag säga. Det finns inget schema för hur det skall justeras in. Nu tänker ni alla "jamen, om daniel-klåparn inte har ett schema och har rattat hur som hellst, då är det ju klart att det inte fungerar bra". MEN jag har faktiskt testat att stänga av allt förutom en enda slinga och det är precis samma sak. Det matas långsamt på något konstigt sätt. Förmodligen lite bättre ensamt, såklart, men fortfarande 'kall' retur. Underligt! Det var inte länge sedan det fungerade bra.

Kort sagt: om vi säger att betongen är helt kall, ungefär 0 grader, man skickar ut 40-gradigt vatten. Borde man då kunna ha en ca 30 grader på returen efter en halvtimma? Eller skall det vara 20 grader i 6 timmar?

Nej, jag gör bara alla byggahus-medlemmar förbannad genom att mala på.

>Har du en shunt också? (både golvvärme och
>radiatorer?
Nix bara golvvärme

> Är det c-pumpen i pannan du använder för att trycka vatten genom slingorna?
Nix, har ingen pump i pannan. Det snurrar på med blårör och självcirkulation. Cirkulationspumpen sitter efter ack-tanken och innan framledningsstocken till golvvärmen.

Tack för att ni tagit er tid!

En stilla fundering, du har väl strypt in slingorna på returen för att kompensera olika längder.
Annars kan det bli lite lustigt. Finns enkel strypningsdiagram att skicka om du är intresserad..//Hans

Hej!

Det blir nästa steg. Nu har jag egentligen bara kört en enda slinga just för att utesluta att det skulle vara fel injusterat. Du får jättegärna skicka diagrammet du pratar om. Det vore hyggligt! Om inte adressen syns i detta inlägg så skicka gärna till daniel@instrumenttekniker.se

Fungerar cirkulationen ? Du skrev i ett inlägg att det "fungerat tidigare".
Verkar som att du "tappat" flödet i systemet.

Hej, jo det kan låta lite konstigt. Det enda som fungerade var att golven vart varma. Jag hade ingen koll på framlednings och retur då. Vad jag däremot vet, var att alla slingorna inte kördes då (det var sommar och endast stengolven var påslagna). Nu är det ju 30-40 grader kallare än vad det var då, så det gör ju att det hela blir lite svårare att reda ut. Det enda jag har gått på och tyckt varit konstigt är att returerna känns kalla. De borde ju, som många har skrivit, bara vara 3-6 graders skillnad. Min fundering är då ifall flödet är för långsamt (vi kan bortse från inställda returventiler eftersom jag har offrat t-shirt-värmen för att provköra med en slinga igång).

Det kanske bara blir för struligt när jag fyller på med info ;)

Den stora temperaturdifferansen tyder på för lågt flöde i slingan.
Antingen om cirkulationspumpen är för liten, ej fungerar. Eller om flödet går någon annan väg, vattnet tar jhu alltid lättaste vägen :)

Jo, jag tycker också det. Men det blir ju samma sak om jag kör slingorna separat. Det kanske läcker ut på vägen någonstans? :) Nä, skämt åsido. Kan det bero på det halvklena (typ 2.5cm) kopparröret som leder fram varmvattnet? Borde väl inte kunna vara det (säger jag, som inte har någon som hellst aning egentligen), för det blandas ju ut med returvattnet och vid shunten. Därifrån är det grova rör (ca 5cm).

Börja felsöka från början.
  • Går cirkulationspumpen, maxfart och åt rätt håll (om det är en 3-fas ansluten pump).
  • Finns det strypningar i systemet som stoppar flödet.
  • Finns det "kortslutningar" i systemet, alltså att vattnet tar fel väg.
Sedan det sista, om systemet fel konstruerat/kopplat ... då får du prata med en rörkrökare som kan hjälpa dig.

Hej

En liten test du kan göra är att kolla så att allt vatten inte går via bypass ventilen. Det borde yttra sig i att fördelaren för returen är varm, men inte returslingorna.

Hoppas det löser sig

Ö-byggaren skrev:
Köp flödesmätare för 300 kr/st om du har Wirsbo fördelare - då får du koll på flödet i respektive slinga. Känns på något sätt stabilare än att förlita sig på de inställningar som wirsbo kan tillhandahålla om man ringer och frågar (antal varv på inställningsskruven som funktion av av slinglängd). Betong tar lång tid att värma upp!!!
Tips: Flödesmätarna är rätt dyra och blir efter en kort tids drift svarta (som allt annat i värmesystemet) - det blir mao extremt svårt att läsa av mätarna. Wirsbo avrådde mig från att köpa dessa och istället förlita mig på inställningsskruven.

Hade problem med att ett golv inte blev varmt tidigare.
Då stängde jag alla andra slingor för att tvinga vattnet igenom den kalla.
Förvåningen steg när inte heller detta hjälpte.
Jag ökade cirkpumpen till max och kollade igen. Plötsligt när jag satt vid fördelaren och kände på rören och svor så kom det luftbubblor ifrån slingan, (inte lite heller).
Det är helt otroligt vad luft kan ställa till med. Hade inte pumpen orkat trycka igenom så hade jag fått ta vattenslangar och kört runt vatten i slingan med ledningstrycket och luftat ur systemet på detta viset (igen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.