Tror faktiskt att den är det, godkänd alltså. Det spelar ingen roll egentligen. Kul att den funkar för dig Enar. Jag kommer i alla fall tillbaka till ackvolymen 500 liter är för lite för bekväm vedeldning under vinterhalvåret. Dessutom ser ju inte eldstaden gigantisk ut.
Med bekväm vedeldning menar jag max ett lass per dygn och med ett hus på 200 m2 behövs det större ackvolym än vad denna panna har. Därmed inte sagt att det är något fel på produkten i sig.

Enligt deras hemsida rymmer eldstaden 30 dm3, vilket borde motsvara 30 liter. Min panna rymmer 135 liter vilket blir ungefär en skottkärra. Nu när det är kallt blir det en skottkärra om dagen och då undrar jag om det verkligen räcker med en IKEAkasse ved?

Hej

Jag tycker ni inte fattat grejen med en kakelugnspanna.
år 2001 köpte vi ett hus som är byggt på början på 80talet  med elburen vattenvärme  och i vardagsrummet står det en fruktansvärt ful brasspis som  levererar massa värme  men den lagrar inget alls .
Tanken är att inom snar framtid byta ut  brasspisen mot nått bättre.
 Jämför man dom olika alternativen som finns med kakelugnar och täljstenskaminer  som kompletterande uppvärmning så är den ett bra alternativ  i dags läget eldar vi varje kväll för att hålla nere elräkningen .
så i mitt fall så blir det ju samma släpande på veden  .

Lazze, som jag sade tidigare, det är nog inget fel på produkten. Du verkar ju ha de rätta förutsättningarna. Dvs inget pannrum med rökkanal om jag tolkar dig rätt. Då torde det vara ett bra alternativ med denna panna då du redan har ett vattenburet system.
Men har man möjlighet (bef pannrum med rökkanal) och vill elda med ved finns det effektivare sätt att göra det på än i denna panna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.