Helloo... äntligen måndag! :)

Nåja, för att återgå till ämnet... vi är relativt nyblivna husägare och med vintern i antågande (-10 grader igår) så har vi ökat framledningstemperaturen från pannan (elpatron) till våra element från 27grader till nästan 60 grader.

Temperaturen på returvattnet är ca 56 grader... frågan är hur varmt man ska ha vattnet för att få den bästa möjliga ekonomin. Alla tips och råd mottages varmt, även funderingar eftersom vi knappt har några egna.

Macke202 skrev:
Helloo... äntligen måndag! :)

Nåja, för att återgå till ämnet... vi är relativt nyblivna husägare och med vintern i antågande (-10 grader igår) så har vi ökat framledningstemperaturen från pannan (elpatron) till våra element från 27grader till nästan 60 grader.

Temperaturen på returvattnet är ca 56 grader... frågan är hur varmt man ska ha vattnet för att få den bästa möjliga ekonomin. Alla tips och råd mottages varmt, även funderingar eftersom vi knappt har några egna.

Om rören är dragna så att spillvärme från dem värmer ställen som inte ska/behöver värmas t.ex. torpargrund el. liknande så är det nog mest lönsamt med så låg framledningstemp som möjligt (men ändå tillräckligt hög för att termostater på elementen ska kunna reglera).

Om rören är dragna så att spillvärmen från dem värmer huset, t.ex. genom att de går utanpåliggande inomhus eller liknande, så spelar nog inte framledningstemperaturen så stor roll för ekonomin skulle jag tro.

Det bästa borde väl vara någon slags termostatstyrning till det hela.

Även om det verkar helt vansinnigt vid första tanke, så kanske det ändå är en vettig idé att se om det går att montera på en såndär shuntstyrning med inomhusgivare som får vrida på framledningstemperaturratten. Jag vet att det är helt befängt att vrida på en pot med en motor istället för att ha elektronik hela vägen, men ändå, eftersom det finns bra system färdiga så kan det nog vara vettigt ändå, kanske ?

Tackar för svaret, våra rör ligger på plattan under golvet längs med syll runt huset, samt diagonalt rakt igenom. Vi har haft en rörmokare där som fixade ett rör när vi bytte golv och enligt honom så har vi knappt någon värmeförlust från röret o värmen hjälper till att hålla syllen torr.

Någon motordriven lösning är knappast aktuell för oss just nu... vi bor i en totalrenovering så det var mer allmänna tips om hur man kan spara pengar på uppvärmningen. Eftersom vi har en ganska liten värmeförlust på framledning och tillbakagånget vatten så vill jag iallafall få det till att den biten är bra, eller missuppfattar jag läget?

Eftersom vi inväntar första elräkningen så vill vi kunna stålsätta oss så mycket som möjligt o inte få hjärtat i halsgropen! =)

Ekonomisk framledningstemp. Det finns olika åsikter i ämnet. Min åsikt är att den mest ekonomiska framledningstemperaturen borde vara den lägsta möjliga temperaturen som går att använda för att uppfylla kravet på inomhusklimatet. Eftersom jag tycker det verkar jobbigt att justera framledningstemperaturen manuellt med tanke på ovan nämnda krav så skulle jag rekommendera att skaffa någon typ av shuntautomatik.
Med en perfekt reglering av framledningstemperaturen i ett perfekt justerat system har man gjort vad man kan för att få bästa ekonomi när det gäller framledningstemperaturen. Eventuella innetemperaturgivare och radiatorventiler kan då tjänstgöra för vad dom är avsedda för nämligen att hantera tillfälliga övertemperaturer inne (solinstrålning, mysbrasan mm).

Håller med Robert K.
Satsa på shuntautomatik. Den kan vara intjänad snabbare än ni tror. Rinkaby rör har en till bra pris har jag läst på forumet. Sen är det en komfortfråga också.

Öppna alla radiatorventiler.
Dra ner radiatortempen till den temp som ger behaglig värme i huset.
Du har nu ekonomisk radiatortemp.
OBS, det kan vara en del rum som får andra temperaturer. Reglera då radiatorerna i de rum som blir för varma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.