Hej!

Jag kör pellets i en gammal kombipanna och har ett litet problem: Om pannan har blivit för kall, så att draget i skorstenen har blivit för dåligt, ryker det in en hel del när jag startar pannan. Skulle en motdragslucka hjälpa mot detta?

/ Pejja

nej. den begränsar draget om d blåser ute.

Den skulle iofs kunna minska problemet lite eftersom det drar en del varmluft genom skorstenen om luckan står lite på glänt normalt. Troligast är dock att det blir värre eftersom luckan är lite otät och att det då pyser ut rök där vid uppstart.

Har du tillräckligt med tilluft i pannrummet?
Annars är det rökgasfläkt som gäller.

Okej! Så av den orsaken är det ingen idé att sätta in en lucka.

Är det någon som har andra tips vad man kan göra för att minska detta problem? Det är visserligen mycket sällsynt att jag behöver starta pannan när den är lite kall, men det är inte så kul med rök i pannrummet...

/Pejja

Om du startar den manuellt så kan du ju öppna en sotningslucka i muren och ställa in en trangiabrännare med sprit (eller ett burklock med lite sprit) och tända på för att få igång draget innan du startar brännaren. Det kan vara så att du blir av med köldproppsproblemet med en motdragslucka, men det är svårt att säga. Enda sättet att vara säker är att prova. En dragbegränsare är bra för att få jämna dragförhållanden, så det är ju inte helt bortkastat även om det inte hjälper för just det problemet.

En dragbegränsare (eller motdragslucka) är på väg. Förhoppningsvis kan det hjälpa lite mot problemet, men annars är det förstås bara att göra som föregående föreslår antar jag. Elda lite sprit på ett burklock...

Som tur är har jag inte haft något stopp i brännaren på flera månader, så det är inget problem jag har ofta.

Tack för förslagen!

/ Pejja

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.