Vi har rivit ut ett badrum i källarvåningen (suterränghus). Källaren har således betongväggar och golv. Nu har vi fått olika bud om hur vi skall fixa golvet.

Besiktningsmannen sa att vi skulle ta klinker, så att golvet kan andas, detta vill vi också ha.

Det är dock ett litet utrymme, så vi tänkte lägga in el-golvvärme (har för övrigt vattenburen värme). Då säger elektrikern att det finns risk att golvärmen försöker värma upp hela plattan, speciellt om det inte finns isolering under plattan (det finns det ej, dock har vi tilläggsisolerat och dränerat om runt om).

Mina frågor:

-Är det osmart att lägga in elgolvvärme i oisolerad platta?

-Vad kostar det egentligen att driva golvvärme i ett 5 kvm stort rum?

Jag menar, om man jämför med torktumlare som det diskuteras att det är så dyrt med......ehhh...kollade upp det och om jag torktumlar ca 3 tvättar i veckan kommer det kosta mig max 500 kr om året. Det är inte dyrt, tänk all tid jag sparar in på strykning, hängning. Den tiden är mktmer värd för mig!

Tacksam för svar!

Ja det är osmart att lägga in golvvärme på oisolerad betongplatta. Inte nog med att det är oekonomiskt (kan man kanske leva med) men du riskerar fuktskador i utrymmet, (omvänd futktvandring tror jag det heter)

Att lägga in elgolvvärme som komfortvärme i ett 5 kvm stort utrymme nog inget att bekymra sig för. Naturligtvis kommer en stor del av värmen att gå nedåt i plattan eftersom isolering saknas. Men om man bara har det som komfortvärme dvs får det lite gott om fötterna eftersom klinkergolv upplevs som kalla så tycker jag att det är OK.

Att det skulle försöka värma upp hela plattan som elektriken sa tror jag inte på. Har själv vattenburen golvvärme i hela huset och jag kan styra värmen olika i olika rum (det ena rummet värmer inte det andra....)

Men du skall nog bara ha det som komfortvärme och komplettera med ett vanligt element för uppvärmningen eller varför inte ha en handdukstork som element så får du samtidigt varma och goa handdukar.

Hej
Varför inte bila ur golvet och lägga dit isolering ?

roli skrev:
Att det skulle försöka värma upp hela plattan som elektriken sa tror jag inte på. Har själv vattenburen golvvärme i hela huset och jag kan styra värmen olika i olika rum (det ena rummet värmer inte det andra....)

Då har du väll Varm grund..? o den är ju isolerad underifrån.. Detta rör sig om Kall grund som troligen inte har någon isolering underifrån.. Detta skulle värma maskarna gott.. Så en stor del av energin skulle gå åt att värma maskar istället för att varma fötter..

Vill man fuska är det väll bara o köra på... vill man göra det rätt skulle i allafall jag bila upp golvet...

eller har jag fel?

Per-erik, det tycker inte jag. Men om det nu är komfortvärme som önskas och man inte orkar / vill bila upp golvet. Lägg på 5 cm isolering på plattan, det borde nog hjälpa en del i alla fall.

Pebbe skrev:
Per-erik, det tycker inte jag. Men om det nu är komfortvärme som önskas och man inte orkar / vill bila upp golvet. Lägg på 5 cm isolering på plattan, det borde nog hjälpa en del i alla fall.
Hur lägger man sedan klinkers på? Om man lägger på isolering på plattan så blir väl det ett flytande golv sedan på? Går det att lägga klinker på det, dvs får man det tillräckligt stumt?

Det var kanske inte 5 cm men kolla den här länken
www.floore.se/ deras floorewa någon cm isolering + aluminium beklädning ovanpå. Det måste ju vara bättre än ingenting och det går att lägga klinker direkt ovanpå.

-Är det osmart att lägga in elgolvvärme i oisolerad platta?
-Jag har just det installerat i mitt hus (kan ha något att göra med att grannen säljer just detta..)
Det är ett relativt stor tvättstuga >20m2. Tidigare ägare har legat mellan 15' - 25' kWh per år MED vedeldning. Eftersom det är just en tvättstuga har jag inte slagit på golvvärmen, vi ligger runt 8'kWh per år..
(kan tillägas att fönstren i det rummet är otroligt dåligt drevade och att rummet ligger i ett hörn)

Men 5m2 är inte mycket, om det är komfortvärme du vill ha går det inte åt så mycket el.

Komfortvärme 80w/m2??
isf max 0.08[kW]*24[h]*365[dagar/år]*1[kr/kWh]=700kr/år
och då går värmen dygnet runt hela året, vilket inte är så troligt om du har ett element där också.

Bila upp golv skulle jag då aldrig få för mig för ett så litet rum.

Drygt 30 procent av värmen kommer att försvinna ner i marken så det är inte mycket att bråka om när det bara är 5 kvadrat det rör sig om.

Kolla med säljare av elgolvvärme, men ditt maximala effektbehov borde ligga nånstans mellan 90 och 140 W/m².

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.