Kalkylen för huset tillåter inte golvvärme i alla rum så det får bli element i en del av rummen.

Normal sätt så sitter det en termostat på varje element. Kan man inte reglera flödet till elementen på samma sätt som golvvärme??

Tänkte på ex. Wirsbo fördelare.

5615.jpg

Det stämmer nog att vanliga termostater är den billigaste lösningen.

Det jag vill uppnå med systemet är att kunna koppla ihop den med en utomhusgivare för att sedan kunna få en jämnare temperatur i rummen. Det rör sig om ca 7 rum med element och 3 med golvvärme.

/Andreas

Går det bra att kombinera golvvärme och radiatorer?

Bob_the_builder
I princip ja. Dock vill golvvärme och radiatorer i normalfallet jobba med helt olika temperaturer (gv låga, radiatorer höga). Dock kan man välja fläskiga radiatorer som då inte kräver så hög temperatur, men det är väl framförallt aktuellt om man bygger nytt och är bara motiverat om man värmer huset med värmepump.

Det man annars kör är att producera VARMT vatten och blandar till lagom fesljummet till golvvärmen med hjälp av en shunt.

Det verkar ju vara ett ganska smidigt sätt att hantera det.

Så det ni säger är att jag kan sätta in element i de rum som behöver det och skippa termostaten (bara sätta en 90-gradersvinkel istället för termostaten) och sedan styra allt från fördelningscentralen i källaren.

Allt skall värmas med en vedpanna och några kubik vatten....

/Andreas

AndreasK skrev:
Det verkar ju vara ett ganska smidigt sätt att hantera det.

Så det ni säger är att jag kan sätta in element i de rum som behöver det och skippa termostaten (bara sätta en 90-gradersvinkel istället för termostaten) och sedan styra allt från fördelningscentralen i källaren.

Allt skall värmas med en vedpanna och några kubik vatten....
Åtminstone någon kran bör du nog ha på varje element även om du inte kostar på dig termostater med en gång. Hur man än räknar teoretiskt på värmebehov per rum så visar det sig att plötsligt ställer man nån pryl som värmer själv i ett rum, flyttar bort nån sån pryl från ett annat o.s.v. och så kantrar värmen så det skiljer nån grad eller två mellan rummen, då är det bra att kunna kompensera med kranar på elementen...

Tänk på att shuntautomatik med utomhusgivare duger nog bara om du har termostater på elementen, den ger bara en grovreglering så att termostaterna har rimligt område att reglera på, eftersom en utomhusgivare inte har en susning om hur mycket det blåser (påverkar visserligen mest äldre hus med självdrag), luftfuktighet (torr luft kyler mindre än fuktig luft) o.s.v.

Om jag vore i erat läge så skulle jag skaffat den där shuntautomatiken med inomhusgivare som vann råd&röns test (kostar strax över 2 papp hos rinkabyrör om jag inte minns fel), och satt inomhusgivaren i ett av rummen med vanligt element, ett rum där ni sällan vistas längre stunder och dessutom inte har "maskiner" av olika slag som värmer och helst inte så mycket instrålande solvärme heller, och dessutom bara ha vanlig kran och inte termostat på elementet i det rummet. Det rummet som inomhusgivaren sitter på får man se upp med att krana på elementet på, höjer man där så kommer resten av huset att kallna, och sänker man där så kommer resten att bli varmare, eftersom shuntautomatiken håller just det rummet på exakt inställd temperatur.

Fast inomhusgivaren är ju bara elektriskt ansluten, och det är lågspänning, så medan man trimmar in anläggningen så kan man prova att flytta runt den till det rum man vill ha den i. Personligen skulle jag egentligen vilja ha ett system med två sådana givare, och en väljare, på natten när man sover kör man på givare i sovrummet, annars på givare i hall eller liknande kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.