Har flyttat in i ett hus byggt i början på 70 talet. Med en olje/el panna från -99 (Eco Focus-20) och ett enrörssystem i två kanske tre slingor (två nedervåning en övervåning). Idag sitter det manuell shunt och cirkulationspump.

Nu kommer en mängd funderingar som jag fått under denna månad som vi bott här...
I och med att systemet inte verkade vara skött på bästa sätt ser jag potential till intrimmning. T.ex. var ett element helt fullt med luft på övervåningen och trycket i pannan var på ca 0.3 bar (Vatten ifyllt och systemet luftat idag). :P

1. Bör jag köra cirkulationspumpen på hög eller låg hastighet? Den var inställd på högsta hastighet när vi flyttade in. Är det mest fördelaktigt att få så kallt returvatten som möjligt (vilket det torde bli med CP på låga varv) eller blanda in så lite nytt vatten som möjligt via shunten (dvs höga varv på CPn).

2. Shuntautomatik verkar vara lämpligt i och med att vi kommer sannolikt att kompletera med en luftvärmepump och braskassett för att slippa elda på med svindyr olja. Är detta en knepig procedur och vad bör man tänka på när man införskaffar en sådan?
Om jag nu skaffar shuntautomatiken behöver jag göra något åt CPn? Eller kan jag köra den på en och samma hastighet oavsett? Borde inte shuntautomatiken "reagera" fortare om CPn går på hög hastighet, eller är jag ute och cyklar?

3. Är osäker på mitt enrörssytem hurvida jag kan sätta på termostater eller inte på dessa element, har aldrig sett några liknande tidigare. Någon som vet hur dessa fungerar? Hur som helst, är alla enrörssystem blokerande dvs, att om jag stryper element 1 så blir resten på slingan kalla också?
Har försökt att klura på hur mina fungerar och gissar på att det inte är så, utan egentligen ventilen/skruven (kalla det vad ni vill) endast styr hur mycket vatten som går upp i elementet och hur mycket som fortsätter till nästa.
element.JPG
Ni får ursäkta bilden hara bara paint att tillgå på datorn just nu jag kunde inte få till den mindre.... :P
Har kikat på hur dessa ser ut och det finns ingen pigg som i andra "normala" element vilket skulle underlätta för att sätta in t.ex. termostater. Skulle det nu vara så att man inte kan bara sättai termostater i elementen så finns det ombyggnadskit el dyl som man kan köpa? Och kräver dessa i så fall en tömning av vattnet i systemet?

4. Några andra tips och råd som man kanske ska tänka på när man rattar sitt värmesystem i huset, eller är det olika för alla?

Nu vart det ganska mycket på en gång... Hoppas på kloka svar... :)

/markus

Ska försöka svara så gott det går.

1. Så länge du kör med olja så spelar returtempen ingen roll så du kan lungt köra på med cirk pumpen på max.

2. Du ska definitivt skaffa en shuntstyrning vilken kan spara många liter olja. Eftersom du inte har några radiatortermostater så skulle jag rekommendera att skaffa en med både ute och innegivare (kallas fram- och återkopplad på "reglerspråk").

3. Det finns säkerligen termostater att köpa men om du gör enligt ovan så slipper du det. Det blir ingen större energibesparing med att ha termostater på varje radiator. Och jag radiatorventilen styr hur mycket som går genom radiatorn i förhållande till hur mycket som direkt går till nästa i slingan. I det första elementet går lite vatten genom radiatorn och mycket direkt förbi till nästa och tvärtom för det sista så att alla element ska bli jämnvarma.

Ett slutligt tips är att verkligen kolla upp noga att ditt värmesystem klarar en luft -> vatten värmepump om det var en sådan du syftade på. Du klarar det nog om du inte har en högre radiatorretur än ca 45 grader när det är -10 grader ute (då brukar en luft vp slå av)

MVH Johan

1. har du fått svar på
2. Skaffa så fort som möjligt, kan nog räcka med inomhusgivare kolla www.rinkabyror.se de har en med enbart inomhusgivare som jag har för mig fick hyggliga betyg av konsumentverket i en test nyligen. Jostar runt 2 000:-.
3. se tidigare svar
4. Du har en relativt ny panna som snurrar lika bra på pellets, när oljan är slut - byt brännare. Investering på ca 20 000 för brännare och installation och du kommer få ungefär halverade bränslekostnader.

Om ni har en öppenspis installera en kasset som mys och nödvärme, riktigt effektivt faktiskt.

Hej!

Tycker du har fått ganska bra svar tidigare så de tänker jag inte lägga mig i.

Tänkte bara upplysa om att det finns utbytesinsatser för dina radiatorventiler, detta gör att du kan montera en termostatskalle på dina befintliga ventiler.

Nackdelen med att montera dessa insatser är att du måste tömma systemet. Kan eventuellt fungera om du är riktigt snabb och har en vattendammsugare till hands.

Dina ventiler ser ut att vara gamla AGA-ventiler så utbytesinsatser bör du hitta i Thermopanels katalog.

/Mario

4. Några andra tips och råd som man kanske ska tänka på när man rattar sitt värmesystem i huset, eller är det olika för alla?
Det brukar sitta en strypning på stigarna till de olika slingorna, om du har ojämn värme i huset så kan man med hjälp av dessa styra hur mycket vatten som går i olika slingor och därmed få jämnare temp i huset..

Pebbe skrev:
4. Du har en relativt ny panna som snurrar lika bra på pellets, när oljan är slut - byt brännare. Investering på ca 20 000 för brännare och installation och du kommer få ungefär halverade bränslekostnader.

Om ni har en öppenspis installera en kasset som mys och nödvärme, riktigt effektivt faktiskt.
Tyvärr så tar aldrig oljan slut :P eftersom tanken är en sammfällighet nedgrävd på någon stackares tomt, samtidigt så är pannrummet så pass litet (och ej i samband med yttervägg) att jag har svårt att sätta upp ett pelletsförråd på ett smart och smidigt sätt. Hurvida man inte kan dra matningen under golvet dvs stigande (verkar svårt och inte funktionellt) Annars har tankarna gått för att byta till pellets.

Tänkte fortsätta lite på tråden.

Har letet runt lite efter shuntautomatik och kommit fram till två intressanta kandidater.

Automix 20 (eller 30?)
Termomatic CBJ

Finns det andra att titta på?

Utegivare känns självklart trevligt men kanske inte ett måste. Sen ska den vara enkel som attan (så gumman kan smyghöja på dagarna).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.