Langbein
ska man behöva det då man mest kör elvärme, bara testar oljan ibland och aldrig öppna spisen?

yes, eftersom du har oljepannan kvar så (om jag förstod vår sotare rätt) så är det ett krav...

Möjligt att du kan sota själv!

I den nya lagen ”Lag om skydd mot olyckor” SFS 2003:778, 3 kap. 4 § står följande:
”Kommunen får medge att en fastighetsägare utför eller låter annan utföra sotning på den egna fastigheten. Ett sådant medgivande får endast ges om sotningen kan ske på ett från brandskyddssynpunkt betryggande sätt.”

Så kolla med kommunen vad som gäller:

Om man har en bra sotare så kan man resonera lite och komma överens om att hoppa över ett sotningstillfälle om det inte har eldats. Det förutsätter såklart att man har en sotare som det går att resonera med. ;)

Om jag inte minns helt fel så inträder automatiskt eldningsförbud om det var mer än tre år sedan förra sotningen, så längre uppehåll än tre år ska man undvika. Det krävs nämligen en provtryckning om man har fått eldningsförbud och vill börja elda igen.

Japp, det räcker att ha sotarn på besök vart tredje år. Kontakta sotarn och be dem komma vart tredje år isället, så gjorde jag när jag bytte till bergvärme.

Langbein
I TV fick vi se att Sotningsmonopolet har upphört och att vi får sota själva, med dess risker. Efter 3 år bör man inte elda i öppna spisen, utan ny koll.

Det tråkiga med sotare är att de kommer tidigt på dagen, har vissa krav och dessutom brukar smusta ner. Men bättre det än en brand för de tvingar sig inte in precis.

Vad återstår att sota utan sot, friskluftskanaler?

Enligt sotarens frister så ska en oljepanna sotas 1 gång per år. En keramisk vedpanna var sextonde vecka, dvs 3 ggr per år. Undrar hur man resonerar i mitt fall som bara delvis eldar ved i keramisk panna mellan dec - feb. Övrig tid eldas olja. Är det verkligen nödvändigt att ha sotaren rännande på taket 3 gånger om året då? Han borde nöja sig med 2 sotningar...

Senast jag fick min pannpipa sotad sa sotarn att de troligen inte kommer att sota den mer än två gånger per år i fortsättningen. (Jag eldar ved i en modern panna med keramik och acktank.) Själva pannan sotar jag själv betydligt oftare, men det är ju för att förlänga pannans liv och för att hålla verkningsgraden hög.

Hos mej sotas oljepannan varannat år.Och ha för mej att gäller hela landet.

Matte

Jag eldar med olja en del av året resten kör jag med el.
Jag ansökte om att få sota själv, och precis innan jul gick det igenom.
Ska bara ut till Clas Ohlsson och köpa skorstensviska och lod.
Sedan är det bara att köra på :)
Även om det är lag på 1 gång per år lär jag ju göra det minst 2 i alla fall. Det tar ju bara 5 minuter ;D

Fem minuter... är det inklusive städning och dusch?

OK 7 då ;D

Annaman skrev:
Det tråkiga med sotare är att de kommer tidigt på dagen, har vissa krav och dessutom brukar smusta ner. Men bättre det än en brand för de tvingar sig inte in precis.
Man kan ju fråga sig varför just svenska sotare verkar leva i samma tidszon som moskvans befolkning eller nåt åt det hållet.

Finns det några studier på vad sotare gör efter 12-tiden på dagen? Läggdags eller? :) :)

sveno skrev:
Senast jag fick min pannpipa sotad sa sotarn att de troligen inte kommer att sota den mer än två gånger per år i fortsättningen. (Jag eldar ved i en modern panna med keramik och acktank.) Själva pannan sotar jag själv betydligt oftare, men det är ju för att förlänga pannans liv och för att hålla verkningsgraden hög.
Hur påverkar sot pannans liv egentligen?

Är det inte lite som med bilar, om man håller rent så ska man göra det ofta, eller så låter man bli helt så man har ett lager av skit/sot som skyddar mot både det ena och det andra? :)

Enligt lag ska en oljepanna sotas 1 gång per år.
En vedpanna 3 gånger om året, och vedpanna med keramisk inklädnad och acktank 2 gånger.I alla fall i vår kommun.
Lagen struntar ju i hur mycket man använder pannan.

Om sotaren går med på att göra det mer sällan, är ju upp till honom.

Beträffande rengöring och sotning av panna är ju en fråga om ekonomi.
Sotet blir ju som en isolering och den goda värmen går ju rakt upp i skorstenen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.