697 läst ·
8 svar
697 läst
8 svar
Huvudvärmekälla
Vi ska bygga 100 kvadrat /1 plan med loft, byggstart i vår.
Problemet är att vi inte kan bestämma oss för vilken huvudvärmekälla vi ska ha.
Golvvärme, braskamin är bestämt men vad tror ni skulle vara mest ekonomiskt för oss som huvudvärmekälla?
Tacksam för hjälp på den långa vägen!
Problemet är att vi inte kan bestämma oss för vilken huvudvärmekälla vi ska ha.
Golvvärme, braskamin är bestämt men vad tror ni skulle vara mest ekonomiskt för oss som huvudvärmekälla?
Tacksam för hjälp på den långa vägen!
Ja det finns plats - ska bli ett garage också på 40 kvadrat så där skulle den kunna stå då det verkar damma.
Tror du det skulle vara det bästa?Hur gör jag med varmvatten?separat varmvattenberedare?
Ser att många förordar luftvärmepump av olika slag men den ska ju också drivas - och då med el, och som det ser ut idag så ska man väl försöka "bygga bort" så mycket av elen som möjligt när man nu satsar på nytt :
Tror du det skulle vara det bästa?Hur gör jag med varmvatten?separat varmvattenberedare?
Ser att många förordar luftvärmepump av olika slag men den ska ju också drivas - och då med el, och som det ser ut idag så ska man väl försöka "bygga bort" så mycket av elen som möjligt när man nu satsar på nytt :
Bygger man nytt så får man bidrag om man sätter in en Pelletspanna.. (om jag nu inte är helt ute o cyklar..)
Antingen kör du med Separat varmvatten beredare eller så kör du med en Värmeväxlare. Om du funderar på Solpaneler att skaffa det på en gång eller senare så skulle jag i allfall välja en Värmeväxlare efter som det är det man brukar ha när man kör Solvärme (ack tank).
Lika så är det många Pelletspannor som kör med Ack tank = 2 flugor i en smäll
Dammar Pellets anläggningar??? nja det gör väll det när man fyller på annars inte.. bygger ni nytt så satsa på ett Bulkförråd så dammar det inte inne..
Antingen kör du med Separat varmvatten beredare eller så kör du med en Värmeväxlare. Om du funderar på Solpaneler att skaffa det på en gång eller senare så skulle jag i allfall välja en Värmeväxlare efter som det är det man brukar ha när man kör Solvärme (ack tank).
Lika så är det många Pelletspannor som kör med Ack tank = 2 flugor i en smäll
Dammar Pellets anläggningar??? nja det gör väll det när man fyller på annars inte.. bygger ni nytt så satsa på ett Bulkförråd så dammar det inte inne..
Tips, ställ en pelletspanna i garaget, pelletskamin för extra+mys inne i huset.. Alt. koppla pelletskamin via kulvert ut till acc. i garaget( billigt varmvatten med slingor i tank) Din fråga ( två ledningar för värme, ut till garaget tur-retur+ en ledning för varmvatten in till huset) Köp/tillverka acc-tank med slingor för varmvatten och framtida solpanel..2+2st. Billigt nu ,då kan ni få varmvatten gratis med solens hjälp i framtiden...Katharina skrev:
Mycket att tänka på ??? ??? Lycka till / Hans
När det gäller pelletspannor och pelletsbrännare,så se upp med rengöringsintervall.Det finns panna med sotningsspak (Combifire) och Ecotec har en ny intressant panna liksom Thermia lär ha.När det gäller själva brännaren så ska många rengöras varje vecka,andra varje månad,och så finns sådan som ska rengöras varje år.Förhåller sig i stort sett så att bekvämlighet kostar.Mycket att undersöka.
Katharina, ja du får bidrag för installation av biobränsleanläggning i nytt hus. Du får dessutom bidrag för installation av solvärme.
Ni hade bestämt er för braskamin, då tycker jag pelletskamin är lite overkill. satsa som sagt då på en pelletspanna. Det finns mängder av pannor och brännare att välja på. kolla in www.pellets.info för mer om pelletspannor, brännare och olika lösningar. Men en panna + acktank med solslingor låter som en bra lösning. Inga problem att ha pannan i garaget. varmvattnet värms upp i slingor eller beredare som finns i acktanken.
Ni hade bestämt er för braskamin, då tycker jag pelletskamin är lite overkill. satsa som sagt då på en pelletspanna. Det finns mängder av pannor och brännare att välja på. kolla in www.pellets.info för mer om pelletspannor, brännare och olika lösningar. Men en panna + acktank med solslingor låter som en bra lösning. Inga problem att ha pannan i garaget. varmvattnet värms upp i slingor eller beredare som finns i acktanken.
Klicka här för att svara