5 129 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Vedpanna i garage
Nackdelen är att det blir lite långt att gå när du ska elda..
Det är rätt praktiskt att kunna göra upp en lite eld på morgonen utan att behöva klä på sig, eller att slänga in några exra pinnar innan man kryper till kojjs.
Det är rätt praktiskt att kunna göra upp en lite eld på morgonen utan att behöva klä på sig, eller att slänga in några exra pinnar innan man kryper till kojjs.
Jag har min vedpanna och acctank ute i det fristående pannrummet/garaget. 15 m virsbo pex quattro kulvert emellan.
Varmvattnet bereder jag i garaget, men jag matar det till en 100 liters el vvb i huset ställd på 55 grader.
På det viset har jag alltid 100 liter vv tillhands nära tappstället i huset, även om jag slarvat med eldningen nångång. (När jag har värme i acc behöver inte elen gå). Det ska ju vara någotsånär bekvämt även om man eldar med ved.
Smurf har inte förstått hur modern vedeldning mot acctank går till!!
Det finns olika åsikter här men jag rekommenderar att dimensionera acc och panna så att man klarar av att försörja behovet genom att elda en ggr/dygn. (för mig passar det bäst att elda på kvällarna efter jobbet).
En jättefördel hos mig med att inte ha pannan (veden) i bostadshuset är att huset hålls renare.
Japp. De flesta vedpannetillverkare har pannor på 50-60kW med stora vedmagasin. Det är främst vedmagasinets volym som avgör hur mycket energi du kan få ut ur ett vedinlägg. Effekten beskriver mer hur lång tid det tar att bränna en viss mängd ved. I de flesta fall gäller att en panna med hög effekt har stort vedmagasin, eftersom det skulle ta väldigt lång tid för varje vedinlägg att brinna ut om man har stort vedmag och liten effekt.
Klicka här för att svara