Så här efter helgens storm kommer ju funderingarna på hur man skulle kunna få ett uppvärmningssystem som fungarar även vid strömavbrott. Att även ha tillgång till vatten vid strömavbrott vore ju inte så dumt.

Värmer i dagsläget huset med en kombipanna eldad med pellets (kan alltså även elda med ved om jag vill) och kopplad till en ackumulatortank. Detta värmesystem borde ju inte vara nåt problem att köra (vedeldat) vid strömavbrott under förutsättning att man fixar nån sorts batteridriven? cirkulationspump som skickar runt vattnet i ledningarna, eller?

Vattnet tar vi från en grävd brunn på tomten och visst, det går att lyfta undan det blytunga cementlocket och skicka ner en hink för att hämta upp vatten vid strömavbrott, men det måste väl finnas nåt smidigare sätt?

Är tacksam för alla smarta tips och idéer om hur man får sitt hus mer "strömavbrottssäkert". Har du nån smart lösning hemma så dela gärna med dig! :)

Tja, själv så kommer jag -någon gång i framtiden- att koppla in en 12VDC-230VAC till c-pump
+vedpanna & laddkoppel. Reglerbiten tar jag då, antagligen så blir det en krets som switchar
om automatiskt när strömmen försvinner. Detta går ju givetvis att även koppla andra saker om
man vill(brunn, frysbox). Ett par bilbatterier håller igång det hela(underhållsladdade - givetvis
en modell som även går att pula ner i bilen..)

Skulle batterierna bli urladdade vid riktigt långvariga avbrott så är det bara att dra igång bilen
och driva de elprylar man vill.

Tills dess kör jag snålvarianten: Tirangiakök, braskamin och ett par dunkar vatten uppspolade
till matlagning,samt ett par hinkar vatten till toaletten..
Långvariga strömavbrott kan man ju trots allt ofta ana att de kommer när blötsnön börjar vräka ner, eller när det började friska i som i helgen.

Det här har även diskuterats förut på forumet och där hittar du fler förslag och idéer.
Om du t.ex vill du ha ett dieseldrivet elverk till sommarstugan så ändras ju förutsättningarna.

Jag har en nergrävd vattenreservoar som räcker c:a 6 veckor och självtryck till hus och stall. Normalt är det en källa som matar den men när den sinar fram emot midsommar pumpar jag från brunnen baklänges upp i reservoaren var fjärde vecka. Elen är lite knepigare men jag har eget dieseldrivet verk så för mig är det inga problem. Cirkulationspumpen ska jag bygga om till 12-volt likström- 400 volt växelström. Jag ska helt enkelt förlänga motoraxeln på pumpen, montera en tätning i pumpgaveln och sätta dit en klokoppling på axeländen så att jag kan montera dit en 12-volts motor direkt och driva pumpen den vägen. Med en adapterplatta med nyckelhålsfästen borde det ju gå på fem röda att klicka dit likströmsmotorn när strömmen tatt slut. Att jag ska modifiera pumpen fast jag har egen el är bara därför att då slipper jag bränna diesel på nätterna bara för pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.