Värme allmänt
ClasseClas: Du kan inte utnyttja värmepumpen (som du väl har) för uppvärmningen av öv.
El_-micke: du skall se till att slangen går upp o vänder högre än vattennivån i dm.......sedan kan du koppla in den på vilken nivå du vill
Rypos: Funderar på vägganslutet avlopp för tvättstället i badrummet. Finns det någon standardhöjd över golv för placering av avlopp? Sätter man det där det passar? Finns det några nackdelar med att leda ut avloppet genom innerväggen?
Adamski: Jag kör på kurva 2 utan någon förskjutning. Kan det vara så att pumpen "drar" mera ström om man kör med för låg framlednings temp. Jag får ju mina 20 grader i huset även fast jag kör med denna kurva?
Ubbe: [citat] Provade detta i en fabrik där jag jobbade tidigare. Vi kopplade helt enkelt in kommunala vattnet (en riktig fuling) på ett av värmepaketen i tilluftskanalen och lät vattnet i princip rinna genom värmepaketet och ut i avloppet. Det sänkte temperaturen på inkommande luft några grader så att det faktiskt blev svalare inne. ;)
sveno: Sara, prata med sotaren. Han vet vad som gäller och det är han som bestämmer över sådana saker.
lp75: Hur varmt får ni på era klinkergolv med elslingor ? Mina slingor är "inspacklade" ovanpå 21cm tjocka siporex-block(typ av lättbetong...tror jag). Under detta är det uppvärmd källare.
0840: Det finns tydliga tecken på att "värmepump-eran" snart är över, detta baserat på de större leverantörernas intresse för alternativ. Experterna avråder bestämt om du inte har ett mycket stort hus som är dåligt isolerat. Ta t.ex frånluftsvärmepumpar, hade inte dessa varit en enkel lösning för husleverantörerna som en komplett lösning för ventilation och varmvattenberedare så
Kruger: Vad kostar en murspis? En insatskamin kostar 8-9000:- Murningen kostar mig inte många hundra. Jag har inte sett någon murspis som tilltalar mig än. Men visst... tips emottages tacksamt!
JOS81: Jag vågar inte ställa ner pumpen mer. Då blir det nog kokning direkt... Jag kör laddning på 90-95 grader ungefär och urladdning på 60 grader. Sen tar oljebrännaren över vid 55 grader...
Henrik_W: Köpte min gjutjärnskamin av ett företag i Boden. Har fått dom bästa värdena avseende verkningsgrad av alla gjutjärnskaminer som testats av SPI, Svenska Provnings Institutet (tror jag att dom heter) Kostar runt 10 000 inklusive leverans, och snygga är dom också. www.highone.se
Toje: Tack till wertok för underbar pedagogik. Nu känns det som att det är upp till mig. God forts alla !
PJay: Det verkar ju lovande!!! Inspektionslucka lär inte behövas för fläktkåpan kommer vara monterad mellan väggskåpen. Kåpan är av aluminium och helt avtagbar. dvs när kåpan är borta kommer man åt hela anslutningen från fläktmotor till hålet genom väggen där spiroröret kommer igenom. Skall forska vidare då vad de nya reglerna säger. Tack ska du ha.
Thor: Hur monterar man det? och hur fungerar det?
zerre: Pratade med min röris i helgen om avluft då jag gärna skulle sätta en vacuumventil i stället vid ombyggnad av badrummet. Han sa då att man kan använda en vacuumventil till grenar av avloppssystemet men att det alltid skall finnas en "riktigt" avluft ut på tak. Varför vet jag dock inte...
daniellindholm: Det krävs nog en hel del pumpande för det. Varmt vatten vill gärna smita uppåt så fort som det bara går ;) Vi har en kökspanna... vettetusan ifall det är en Bolinder 314 eller en norrahammarkökspanna (drygt 400mm bred, 800mm något hög - uppskattningsvis på ca 10-15kW till vatten). Isolerad med tegel och klädd i svart plåt (ser riktigt fint ut tillsammans med den moderna spisen).
knatte: Håller med om att det här med ackar (hur många och hur stora och vid vilken temperatur) är en klurig optimerings och styrfråga. Till råga på allt så måste som påpekats varmvattnet vara varmt (> 60C), för att inte bli otjänligt. Jag är ingen hejare på VP, så ärligt talat vet jag inte om mitt koncept funkar i min kåk. VP:en och vedpannan måste funka ihop med inte alltför stor
ErikB: Tack för tipsen!!! Men inget av dom hjälpte. Har istället sågat itu "kläm-ringen" med ett bågfilsblad! Otroligt att den var så hårt åtdragen tidigare. Tack för denna gång!
FrittDrag: [citat] Gör du inte av med mer än 600W (plus lite till) tror jag det är svårt att tjäna på att investera i en värmepump. Värmepumpen ger ungefär värme 4 ggr instoppad eleffekt. Du skulle alltså spara omkring 450W när det är som kallast (högst effektuttag), svårt att se att du då kan spara in investeringskostnaden på en vettig tid.
JOS81: [citat] Icke att det ville fungera heller... Men vad har hänt? Elementet har ju varit skållhett en gång i tiden. Det stiger upp lite fesjummet vatten i returröret. Det känns. Men inget annat händer... Jag vill ha full värme där. Även på sommaren... [citat] Alla rör syns i källartaket. Det enda som inte syns är returen från badrumselementet, och det är inte kopplad till
Pete_R: Visst e dom grymt snygga :) ,jag valde en i vitt tegel,helt klart pärlan i vardagsrummet ;D , alla häpnar när de ser den,ingen har sett nåt likanande,kul att vara lite annorlunda ! ::)
ulan: [citat] T.ex: Med rören nedgjutna så regleringen av värmen betydligt långsammare än ovanpåliggande med distribuering m.h.a. värmefördelningsplåtar. 20-30% högre energikostnad. Vid ev. läckage är golvvärmeslingorna mycket svåråtkomliga. Den sistnämnda behöver man förhoppningsvis ej oroa sig för de närmsta 40-50 åren?! ???
ClasseClas: [citat] Och kul att slippa elda upp huset... ::) ;) :P ???
yxis: En frånluftvärmepump och en luft-luft-värmepump ger ju ungefär samma uppvärmningskostnad vad jag kan förstå. Om din pump inte räcker utan använder eltillskott mycket så kan det löna sig, men det ska vara väldigt mycket eltillskott innan något annat än en luft-luft-pump lönar sig känns det som. Har du några siffror på elförbrukning, drifttider på eltillskott resp pumpen som
frasse_E: Du vet din tidigare förbrukning/kostnad av energi, efter ett år har du facit på ev besparing under första året, jämför med kalkylen. Går ju givetvis att titta på kortare tid om man har siffrorna...