B
BoD: Drygt 30 procent av värmen kommer att försvinna ner i marken så det är inte mycket att bråka om när det bara är 5 kvadrat det rör sig om. Kolla med säljare av elgolvvärme, men ditt maximala effektbehov borde ligga nånstans mellan 90 och 140 W/m².
9 svar · 4,4k läst
T
Timaoes: Tackar för alla svaren! En hel del att fundera på och förskräckligt mycket att lära sig. Men kul är det. Tack igen.
12 svar · 1,9k läst
P
Pebbe: På www.pellets.info kan du få mer information om pannor och brännare.
1 svar · 1,1k läst
N
Nenne: Hej Dragonlady Vad har du IVT pump jag antar att det är en luft värmepump och inte en jord/bergvärmepump!? I så fall har du även tilluften via värmepumpen? Om du har en Jord/bergvärmepump hur har du löst ventilationen?
7 svar · 3,9k läst
P
Pebbe: Katharina, ja du får bidrag för installation av biobränsleanläggning i nytt hus. Du får dessutom bidrag för installation av solvärme. Ni hade bestämt er för braskamin, då tycker jag pelletskamin är lite overkill. satsa som sagt då på en pelletspanna. Det finns mängder av pannor och brännare att välja på. kolla in www.pellets.info för mer om pelletspannor, brännare och olika
8 svar · 697 läst
0
0840: Kadar! Det är inte bara min fru som tittar lite konstigt på mig när jag håller på med mina fläktar, min son & dotter med samboar är än mer frågande till dessa experiment. MEN som sann "värmefördelare" har jag lyckats minska elförbrukningen med 7500 KWH per år. Det blir ungefär samma i Kr räknat, visserligen med lite arbete ( 0.5 tim/dag) samt en slant för veden. Detta ger
14 svar · 9,4k läst
D
Deflas: HEHE. Mjo nog blåste det en del. Jag hade koll på grannens stora gran .. det blåste åt ett sånt håll att om den fallit hade den lagt sig på mitt tag över köket. Men som tur var så blidde det inget ras.
1 svar · 2,3k läst
F
FrittDrag: I luftaren finns en flottör, när det kommer in luft i kammaren sjunker flottören och öppnar en ventil som släpper ut luften. Exakt hur den är uppbyggd skiljer mellan olika fabrikat. Skulle det börja droppa vatten från luftaren: Vissa luftare kan man skruva av med vattentrycket på, är en ventil som stänger när luftaren tags bort (för säkerhets skull är det inte fel att minska
1 svar · 1,4k läst
P
Pebbe: Välj vattenradiatorer istället. Det innebär att du själv kan välja vad de ska värmas upp med. V-pump / Ved / Pellets /Sol ...... Väljer du elradiatorer har du just bara el att värma de med.
1 svar · 835 läst
P
Per-Erik: har ingen åsikt.. Tänkte bara till lägga ett en Pir av sprängsten kan vara bra så det bromsar upp sjövattnet så att sanden "försvinner" långsammare. Piren kan man sedan dölja under en brygga eller liknande.. Vet att i våran hamn så gjorde man det då man tröttnade på att slänga i flera ton sand vart annat år då det drev i väg pga vattnet. nu fyller man nog bara på vart 6:e
3 svar · 11,2k läst
Y
yxis: [citat] Allvarligt talat, vad kostar det att bygga stall e.t.c. på en gård som sakar det, men innehåller ett hus i "perfekt skick" istället? Ett stall kan ju knappast vara nån spjutspetsteknik när det gäller byggande, det måste väl vara jämförbart med att bygga ett garage, ett vanligt hus eller vad som helst?
7 svar · 2,1k läst
Y
yxis: [citat] Åtminstone någon kran bör du nog ha på varje element även om du inte kostar på dig termostater med en gång. Hur man än räknar teoretiskt på värmebehov per rum så visar det sig att plötsligt ställer man nån pryl som värmer själv i ett rum, flyttar bort nån sån pryl från ett annat o.s.v. och så kantrar värmen så det skiljer nån grad eller två mellan rummen, då är
5 svar · 3,9k läst
J
JLT: [citat] Att du redan har vattenburen värme spelar egentligen inte så stor roll, eftersom det verkar som du tänkt att byta ALLA rör och ALLA element. Det blir i så fall en helt komplett installation. Jag gjorde ju en liknande installation i somras i ett 1 1/2-plans hus med källare, dock inte på grund av att rören var synliga utan att det var lite för få elemet och gamla rör. I
10 svar · 18,2k läst
C
charlie_mn: Hej Vi ska bygga ett 1 1/2 plans hus med källare. Totalt är det ca 250 m2. Vi ska ha golvvärme i plattan och på 1:a planet och radiatorer på 2:a planet. Vad är rimligt pris för vvs:en?? (inkl bergvärme)
0 svar · 3,9k läst
A
AlfM: Upps, jag läser längre ner på mitt papper. 1 gång vartannat år: "Pannor där eldning sker med lätt eldningsolja eller annat, från sotbildningssynpunkt, motsvarande bränsle och pannans märkeffekt uppgår till högst 60 kW samt att pannan, rökkanalen och tillhörande eldningsapparat har en sådan konstruktion som från brandskyddssynpunkt medför varaktig effektiv förbränning." Det
15 svar · 6,3k läst
F
FrittDrag: Nackdelen med sådana don är att man inte kan injustera luftflödet. Alltså kommer det blåsa/suga mest i det don som är närmast ventilationsaggregatet/fläkten. Går i och för sig att sätt spjäll i kanalerna, men då kostar det mer och finns risk för ljud.
2 svar · 4,6k läst
B
Benz2: Hej! Ang fråga # 2: Kolla Ecoflex från www.wirsbo.se, 0223-380 00. En superb produkt för att förbinda flera enheter/husbyggnader. Finns med ett/två/fyra ledare för ett/tvårörssystem. För bästa pris kolla med Rinkaby rör i Skåne. MVH Tony
20 svar · 3,9k läst
ClasseClas
ClasseClas: Jag lurar på om du ska ha fris av stenplattor (granit, täljsten etc, 30*30) närmast ytterväggen istf trägolv hela vägen. Då får du ju en bättre värmeledning närmast fönstrena. Eller så knökar du in ett elegant designelement i ditt strama "dinner room" i form av en spis som garanterat betvingar alla tendenser till kallras!!;) Ev. med skorsten på utsidan av ytterväggen. [bild]
9 svar · 4,3k läst
A
AndreasK: Har ni använt Wirsbos (eller liknande) anslutningsdosor i väggarna?
4 svar · 1,7k läst
F
frasse_E: Jag har sett ett system med en vattenmantlad pelletskamin i vardagsrummet (campello; http://www.novator.se/bioenergy/BE0205/23-25.pdf)kopplad till en 500 l tank i ett annat ytrymme. Kaminen innehåller ett visst förråd, skruv och automatisk tändning. Detta är säkert en mindre smutsig hantering än att elda ved som huvudkälla i boutrymmet. Dock så lär det väl damma en smula också.
5 svar · 5,2k läst
N
NWEN: Svar1: JA, på min Toshiba så finns det 5 fasta lägen för fläkten och ett Autoläge. Utöver det så ställer man in tempen parallellt, det borde alltså gå att köra hög temp och låg fläkt. Man tappar ju i spridning, men i ett garage är det väl förmodligen inget problem. Svar2: Termostaten sitter ju på innedelen, och det är den som avgör hur mycket värme som behöver tillföras.
0 svar · 1,2k läst
E
El_-micke: fördelen med ett 400v element är att att det belastar 2 st faser ,,,,,,,,,inte så hög belastning på varje fas=fler element på samma säkring/mindre belastning på varje fas = mindre risk för blinkningar i anläggningen nackdelen är ju att det sitter där det sitter
1 svar · 1,5k läst
N
NickeB: troligen hög järnhalt,men kan också vara ytvatten läckage.Har själv haft samma problem,men löst detta preliminärt genom att montera påhängsfilter!Köpte 9" filterhållare på Biltema ca160:- och nylon/kol filter på K-rauta ca 150:- och monterade detta på ing, vatten eft hydrofortank,har efter detta ej haft dessa problem ;)
3 svar · 7,4k läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59733/0]Pellets[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 2,8k läst
L
Lazze: http://www.rinkabyror.se/rn.shop.asp?nSJu48Xlk2Mi5MC4033H1jAw%40rnMCse22416578040333930%2F3%2Fag279%2F1%2F8%2F1%2FTrue
2 svar · 2,9k läst
E
El_-micke: kolla in http://varme.danfoss.se/pcm/search/productselection.asp?departmentid=6&languageid=5&presentationgroupid=562&menuuid=679e4899-af51-483d-8bba-4fb52ba6cb63&menuid=60
1 svar · 3,5k läst
KarlXII
KarlXII: Pja, det behöver varken blir så dyrt eller tungt om man inte nödvändigtvis vill ha en murad pipa. Vi körde SEM-skorsten - en lerpipa med stenull runt inneslutet i LECA.. Inte speciellt tungt, lätt att sätta ihop. Finns med flera pipor om man behöver det. Levereras i moduler som är ca 30 cm höga. Nej, jag kommer inte ihåg vad det kostar, men det är betydligt billigare än tegel
4 svar · 1,6k läst
X
Xwing: Har precis monterat in en IVT495a, jag tänker prova och se om det fungerar utan en extern vvb. Det verkar vara en smal sak att montera dit en senare om behovet skulle infinna sig.
2 svar · 1,2k läst
D
daniellindholm: Nä, det är ju spår i 'dialen' :/ ?
2 svar · 2,7k läst
H
husmyran: Tack för hjälpen. Efter att ha pratat med en anläggningsfirma lutar det åt en markbäddsanläggning med in-drän moduler. Kommunen hade som enda invändning att det skulle vara 20 kvm yta på infiltrationen och ett 80 cm tjockt lager markbäddsgrus. Nu väntar vi bara på bygglov på huset!
5 svar · 10,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.