ClasseClas
ClasseClas: Jula har här kraftig grön slang i plast: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=614720695&pf_id=SE-710014 Bild på liknande produkt: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=614720695&pf_id=SE-710011
1 svar · 4,3k läst
Sne4
Sne4: Det finns väl inget som smakar så gott som eget vatten? (Efter ett år så blir man hemmablind om inte annat) ;) När brunnen är nyborrad (om du inte har tänkt ha en vanlig grundvattenbrunn alltså) så är mineralhalterna oftast högre än vad de kommer att bli efter något år när allt stabiliserat sig - vattnet har börjat röra på sig i bergrunden. Men visst kan du råka ut för massa
1 svar · 1,9k läst
A
ab-cd: [citat] Har använt EU5 tidigare, men senast jag köpte fanns bara EU7. Ser dock ingen skillnad på dem. Filtret monteras i en kassett som tätas med gummilister inne i aggregatet. (AndersG, du har meddelande)
22 svar · 6,2k läst
M
mickethn: Tack för svaren! Skall bygga ett nytt hus och får välja vilket system jag vill, kanske borde man låtit hustillverkaren valt det till mig!? Men vattenburen golv värme vill vi ha!
8 svar · 3,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Ligger inte röret under isoleringen? Annars behöver det väl isoleras för att inte kyla ner plattan i onödan? (Har väl iofs inte med din fråga att göra men ändå....) (Vårat tilluftsrör dras UNDER isoleringen).
2 svar · 2,1k läst
knatte
knatte: Glöm inte när ni räknar, att pannan startar kanske vid en utomhus på 16-17 grader, dvs energin för de första 3-4 graderna klarar lampor, hushållsmaskiner, människor etc av.
10 svar · 1,5k läst
K
Kulodosa: Jag vet inte om du har detta dokument http://www.nibe.se/vvs/produkter/fvp/F360d.asp# (montering och skötselanvisning) men där står allt du behöver veta för rätt inställning. Sen är det bra att skilja på framledningstemperaturen på värmesystemet (som i ditt fall styrs via yttertemperaturen), och på tappvarmvattnet (dricksvattnet). Dricksvarmvattnet bör ligga runt 60 grader, och
1 svar · 3,5k läst
D
Draven: Behöver info om vart jag kan få tag i vatten rör/slang och vilken typ jag ska ha ? Måste gräva egen ledning fram till komunens huvudstam för dricksvattnet. Och behöver slang till detta (billigt). Samt på vilket djup ska det hela ligga (Halland)? Är det Rinkabyrör som gäller och är det polytenslang man ska använda?
0 svar · 3,4k läst
B
Bebbo: Hej Vi är i byggtankar och för vår del blir det troligtvis aktuellt att köpa en byggsats där gjutning av platta och resning av huset ingår. Det mesta kommer vi att kunna göra själva men vi kommer behöva ta hjälp av hantverkare för el och vvs. Vet lite vad de tar för timkostnad men vi har ingen aning om hur lång tid det kan ta och kan därför inte kalkylera hur mycket pengar det kan
0 svar · 3,7k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] ;D ;D ;D Bra svar, fast 10 liters vvb räcker ju för håken!
5 svar · 3,8k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mitt tips är att kolla på www.mma.se deras utbytesinsatser är antagligen precis vad du behöver!
5 svar · 3,6k läst
knatte
knatte: [citat] Vet ej om du har ett slutet eller öppet system, men i båda fallen skall det inte suga in luft när du avluftar Trycket i systemet skall vara några meter vattenpelare högre än ditt högst belägna element Om du har ett öppet system måste du fylla på vatten så att expansionskärlet fylls.
8 svar · 4,1k läst
B
Bebbo: Hejsan Vi är i tankarna att bygga och håller på som bäst med att kalkylera både på pris att bygga men även kostnader efter huset är byggt. Vi kommer att ha golvburen vattenvärme med värmepump till vårt 1planshus på 134kvm. Vad har ni med liknande uppvärmning och storlek på hus för månadskostnader för värme och hushålls el? Tacksam för svar
0 svar · 2,6k läst
M
Mr_Smurf: Det finns en äldre tråd om detta: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1091775726
1 svar · 1,8k läst
A
Andreas8: Jag har precis köpt sundolitts variant på luftspalt som skall sitta under råspånten, den ser ut ungef. som korrugerad plåt men är i frigolit. så till frågan, kan man limma denna med typ PL200, eller är det spika som är bäst? Mvh /Andreas
0 svar · 1,8k läst
Macke202
Macke202: Hejsan, Vi kör också med 60 grader på vårt vv efter rekommendation av vår energirådgivare i kommunen, detta just för att få bort bakterier.
2 svar · 8,2k läst
S
SKEDEN: panelen består av en underbräda och ett lock,man brukar räkna med hur mycket det bygger utåt. Dom liggande reglarna är ju för att ni skall få mer isolering 45mm på in och utsidan ;D
6 svar · 3,2k läst
J
JLT: Funger utmärkt att dra den upp på t ex vinden, se bara till att du har god ventilation och lätt kan kontrollera funktionen på vaccumventilen.
2 svar · 2,8k läst
J
JLT: Till att börja med behöver du ett blandarfäste för att kunna ansluta en blandare med utanpåliggande rör. Finns på rinkabyror.se art nr 2661. Tänk på att beställa blandarfäste med samma c/c-avstånd som blandaren. Misstänker att en badkarsblandare med pip skulle fungera bra. Blandare finns i alla prisklasser. Billiga finns på Jula, Biltema och liknande ställen.
5 svar · 6,6k läst
P
Per-Erik: nja.. har för mig att Albin går bra med pelletsbrännare... Sen ur ofta du måste sota o Aska.. vet jag inte.. kolla på www.pellets.info.. Där finns det folk med koll..
1 svar · 3,6k läst
Wigert
Wigert: Kolla på Blocket - gör en s.k. annonsbevakning på t.ex. CTC så får du alla nya. Jag har sett liknande pannor med brännare och ibland mer utrustning, t.ex. expansionskärl och styrsystem för mellan 3-9 tusen.
2 svar · 3,0k läst
A
AndreasK: Någon som vet vad det kostar att transportera en full lastbil med stockar från Småland till Göteborg?
0 svar · 2,2k läst
V
Vedeldarn: Jag har en nergrävd vattenreservoar som räcker c:a 6 veckor och självtryck till hus och stall. Normalt är det en källa som matar den men när den sinar fram emot midsommar pumpar jag från brunnen baklänges upp i reservoaren var fjärde vecka. Elen är lite knepigare men jag har eget dieseldrivet verk så för mig är det inga problem. Cirkulationspumpen ska jag bygga om till 12-volt
3 svar · 1,1k läst
Ranchn
Ranchn: [center]Jag tackar alla för Er hjälp. Tusen tack mina forumvänner!!!![/center]
20 svar · 2,2k läst
J
jorwes: Att det är nödvändigt är ju inte detsamma som att det är att rekommendera. I nya hus med mek till och frånluft så kan det bli undertryck i huset om du tex kör köksfläkten. Spisen kan då ryka in... Tänk över hela lösningen med uppvärmning, tilluft och frånluft. Blir det knapert om tid så kan man lätt missa saker. Förstärker ni plattan där en ev murstock skall stå? Vi har en
3 svar · 4,1k läst
L
LJL: Här finns ett test av några olika reglersystem http://www.radron.se/templates/test____2690.asp /Johan
7 svar · 966 läst
magnusrx7
magnusrx7: Tack för det, provade att ringa men ingen som ville prata med mig, ska försöka senare! MVH// Magnus
1 svar · 4,9k läst
P
PatWest: Liffa: Kan rekomendera www.pellets.info forumet, där får du massa bra info.
5 svar · 4,4k läst
A
AndersG: Perfekt! Tack!
3 svar · 994 läst
A
magnusrx7
magnusrx7: [citat] Jag har en Euronom Keram 30 med 1000l tank + varmvatten. Eldar en gång / dag och det räcker gott i de flesta fall. Huset är ca 150kvadrat. //magnus
9 svar · 5,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.