3 808 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Ventilation i källare
Vilken sorts ventilation ska vi ha i källaren?
Källaren ska ha garage 50 kvm och "disponibelt utrymme" (förråd) 50 kvm. Alternativen är frånluft eller uteluft. Vi tänkte sätta vattenradiatorer, men tanken är inte att ha 20 grader varma hela tiden, bara när man ska meka med bilen etc.
Vad göra?
Källaren ska ha garage 50 kvm och "disponibelt utrymme" (förråd) 50 kvm. Alternativen är frånluft eller uteluft. Vi tänkte sätta vattenradiatorer, men tanken är inte att ha 20 grader varma hela tiden, bara när man ska meka med bilen etc.
Vad göra?
Jag antar att du har frånluftsventilation i övriga huset ???
Då tar man in friskluft i de rum (tex sovrum) där inga utsug finns.
I garage däremot ska min undvika att ta in luft som sen sugs in i övriga huset (p.g.a. avgaser, lukt m.m.). Det är därför brukligt att ta upp minst två ventilationshål långt ifrån varandra. Det ena lågt placerat (inluft) och det andra mitt emot högt placerat (utluft). Om det inte går att få tillräcklig cirkulation rekommenderas en frånluftfläkt.
Då tar man in friskluft i de rum (tex sovrum) där inga utsug finns.
I garage däremot ska min undvika att ta in luft som sen sugs in i övriga huset (p.g.a. avgaser, lukt m.m.). Det är därför brukligt att ta upp minst två ventilationshål långt ifrån varandra. Det ena lågt placerat (inluft) och det andra mitt emot högt placerat (utluft). Om det inte går att få tillräcklig cirkulation rekommenderas en frånluftfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden