Med anledning av gårdagens artikel i Kvp/Expressen bör åtminstone de som har elvärme kolla in detta: http://www.kvp.se/index.jsp?a=232766

Det handlar om elnätsägarnas överdebitering av nätavgifter. Energimyndighetens energimarknadsinspektion har granska de olika nätbolagen.

>:( Värsta syndaren är Ekerö Energi AB som har överdebiterat 77%! :o För en villaägare som förbrukar 20 000 kWh innebär det att han har rätt att kräva tillbaka: 2 499:- skattade kronor.

Så kolla in vilket nätbolag du är ansluten till och kräv tillbaka avgiften. Detta har du full rätt till enl. Håkan Heden som är chef för energimarknadsinspektionen.

OBS! Detta gäller nätavgifter under 2003!! ;)

TACKAR!

Hoppas att "alla" hänger på så att det blir lite "konsumenttryck"

Känns ju då bra att man har Ekerö Energi..... :P

Dock ska detta väl utredas i tid och evighet innan man får se några pengar....

/markus

meskola skrev:
Dock ska detta väl utredas i tid och evighet innan man får se några pengar....
::) Det skadar väl inte att hävda sin rätt! Antagligen hoppas nätägarna att ingen ska komma med några krav. Låt oss överraska dom! :D

ClasseClas
Fortum tillhör i mina ögon skojarna i denna bransch; inte nog med att de har en fast nätavgift utan också en rörlig nätavgift på ca 26-29 öre/kWh! :o :o :o

Sent ska syndaren vakna som man säger, men inte nog med det, det är vi konsumenter som ska vara vakna; elbolagen kommer givetvis att glo i taket o inte låtsas om någonting.

Jag ska ta en dust med dem såklart! (gäller stugelen)

Immobil skrev:
::) Det skadar väl inte att hävda sin rätt! Antagligen hoppas nätägarna att ingen ska komma med några krav. Låt oss överraska dom! :D

Nu flyttade vi in i kåken dec -04 så detta gäller inte mig.. Men jag får väl sitta o vänta på Expressen/aftonbladet mfl till 2007 när dessa siffror publiceras för -05 ;)

/markus

meskola skrev:
Nu flyttade vi in i kåken dec -04 så detta gäller inte mig.. Men jag får väl sitta o vänta på Expressen/aftonbladet mfl till 2007 när dessa siffror publiceras för -05  ;)
/markus
Du kan ju alltid kolla om din elleverantör "över debiterar" eller ej.

Bra artikel och att det kommer fram!

Men vi som är "underdebiterade" enligt listan kommer att ligga lågt, helt klart!

/EB

75,38 kr blev det ;D men de skall få jobba för det.

År 2004 blir syndapengen större.

Undrar när STEM är klar med 2004?

Jaha, då skulle man straffas för att man flyttat till Ekerö igen... :-/

roli skrev:
Du kan ju alltid kolla om din elleverantör "över debiterar" eller ej.

I och med att Ekerö Energi är min nätleverantör så lär dom inte slutat överdebitera sedan 2003... Men som sagt man måste väl vänta till siffrorna är klara för 2004/2005 så att man har något att kräva tillbaka

/markus

Stort tack för denna "tråd".
Det blev 500 Kr för hemmet och 1500 Kr för vårt sommarhus.
Nätleverantörerna har redan fått mail, båda lovar att besvara mail från sina kunder inom 24 tim. INGEN lyckades, INGEN har svarat.
Väntar en vecka sedan blir det andra åtgärder.
Fortsättning följer..........

Alla bör kräva kredit.

0840 skrev:
Alla bör kräva kredit.
8) Så ska det låta! :D Ingen flathet här inte! ;)

ClasseClas
930 spänn är kravet mot Fortum från min sida.

Njaa, det är nog mer Expressen soum hausat upp informationen från Energimyndigheten. Jag fick svar från Fortum idag, ett trevligt bemötande och information.
Det blir nog till att vänta något 10-tal år innan detta blir klart. Läs vidare på www.stem.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.