Värme allmänt
cy_berg: Jag har letat mit fördärvad bland gamla trådar här men inte hittat någon som har erfarenhetet när det gäller jordvärme och kostnader för detta så jag provar här! Alltså, är det någon här som använder jordvärme som kan ge lite pribilder på vad det kostar att installera (grävning, slang, etc.)? Gärna någon från Skåne ;D
Erik_D: Du måste isolera tilluftsröret annars blire kondens i källaren. Motordriva spjäll finns hos alla vent grossister. Dyra dock
Tunsta: Vad är bäst då? Att "foga" ( antar att du menar glidgjuta ) insidan av skorstenen, eller att enligt rådet jag fick, stoppa i ett rör i det gamla röret. Vad håller bäst i längden?
Mattias L.: [citat] Nja det är väl en sanning med modifkation, de flesta avluftingar som åtminstone mynnar på vinden avslutas ju med backventil. Alltså kan den inte hjälpa till vid högtryck :o Möjligtvis när det mynnar ut utanför taket då är där ingen ventil och synen ser jag redan framför mig om det blir rejält övertryck i rören ::) :-X ::)
Pebbe2: Svaret ligger under punkt 4 från bob the builder - acktank. Den laddar du från den vattenmantlade kaminen (pannan) och ev värmepump. från acktank shuntas den önskade temperaturen ut till golvvärmen samt till varmvatten.
yxis: Det låter som om det är nåt knas med cirkulationen i alla fall... Om du ändå har haft loss cirkulationspumpen så skulle du ju kunna sätta på nån slags provisorisk stopplugg (eller skruva åt kran) på den sidan av pumpen som är närmast påfyllngskranen, och prova att du kan spola vatten med hyffsat flöde från påfyllningskranen genom hela systemet ut till andra anslutningen där
Immobil: Samma regler som i ett vanligt rum. Kolla med din sotare för det är ju han som ska godkänna den till slut. ;)
JLT: Har nu varit i kontakt med installatören och det visade sig att det var tempgivaren det var fel på.
Yondalar: Hör med elleverantören vad förra ägaren förbrukat (eller be att få några mätarställningar, köpet ändå i hamn för honom nu) Vanor och familj (tonåringar) ger variationer. Satsa, om ej finns, på ett bra FTX-aggregat och kanske en kamin
Steff: Jag funderar på att bygga om ett förråd som vi har i vårt vidbyggda garage till kontor. En fråga som dök upp var dels om den befintliga vägg och takisoleringen räcker till samt valet av uppvärmning. Den är betongplatta i garagedelen och krypgrund i huset. Jag har som en groventrè i garagedelen som vi uteslutande använder som entrè. Här är alltså också platta på mark och som
Tunsta: Ja... Tyvärr är det ju dyra droppar. Inget man rekommenderar någon att sätta in idag. Hade liknande fenomen i mitt hus. Gammal panna ( -78 ) och gammal brännare. En ensam tant som bodde där innan oss gjorde av med 4 kubik olja på ett år! När vi köpte huset fick vi tag på en hyfsat modern beg. brännare, installerade den och justerade allt. På ett år nu ( 28/12 ) har vi gjort av med
Pebbe2: Det kanske inte är det bästa att blåsa in uteluft på vinden. Däremot ska du skapa undertryck i huset. Enklast genom paxfläktar i våtrum. Bäst (läs dyrast)genom att installera FTX.
zerre: Bergvärme? Brine in ungefär -2 - +8 Brine ut 2 till 5 grader lägre än in.
maximus: Ok! Man får tacka för svaret. Då är det bara att tuta och köra. 8)
KnockOnWood: Hej Lotta och Johan bäst att kolla upp konstruktionen, finns gott om folk som kan polska. Min gamla Thermia beredare var gjord för stående eller liggande montage. Vi hade den liggande, och det funkade utmärkt. Grejen är att inloppsröret ligger nära kanten, så att det kommer längst ned i beredaren oberoende av om den är monterad stående eller liggande. Men få någon att hjälpa er med
Herman: Ja, jag misstänkte att skillnaden i ångtryck blir så liten att det inte har någon betydelse. Jo, får nog bita i det sura äpplet och lägga slingorna cc 300 även på övervåningen... fast det bara krävs tillskottsvärme. Kanske någon mer har åsikter? Tacksam isåfall :)
FrittDrag: Bytar du fönster, höjer värmen eller tar bort fönster brädorna så är det bara "symtomen" (fukt på fönsterna) du tar bort. Ditt hus är fortfarande för fuktigt för att det skall vara hälsosamt. In med ventilation i någon form.
liffa: Jag ska montera den för att motverka ojämt drag och en rökgasfläkt för att draget blir för dåligt ibland.
wardberget: Fins det någon som har erfarenhet om bergvärme och kan förklara lite om det tex integral ,brine.mm
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59416/0]Pellets[/link] [move by] MathiasS.
Mattias L.: [citat] Hurså? Är den så farlig fast man bara jobbar med den en dag i sitt li? Jag ifrågasätter inte att den är farlig vill bara veta...
Modo: Har lagt plåtar i glespanel, både på och mellan bjälklaget och även i spårande spånskivor i mitt hus. Jag har inte irriterats över något knäppande. Däremot har jag några delar av golvet som knarrar. Troligtvis beror det på att delvis gjort spåren i spånskivorna för smala så att plåtarna rör sig upp och ned i spåret (har själv fräst och sågat spår) . Det som verkar vara
devnull: Det är borrfirman som bör avgöra detta. Ju närmare huset hålet borras desto större risk för eventuella skador på huset vid borrningen. Det är dock borrfirman som får stå för dessa med sin försäkring. Som husägare ser jag det praktiskt med kortare avstånd, mindre enerigförluster.
FrittDrag: Yxis: För att ge mina "svar" på dina frågor från min synvinkel 8) Vindgivare: Dom gånger det stormar så mycket att det påverkar inomhusklimatet kan man nog stå ut med det. Annars borde man se över "luftläckaget" i huset. Den där "sverigekartan" som Nibe har är gjord med hänsyn tagen till lokalt väder och vind. Tex här på västkusten är det föreslagit en lite högre kurva , detta