E
Engan23: Varmitek, ska kolla upp den, tack. Kan hålla med dig om VP, tror inte heller att dom skiljer sig så mycket men vill ändå höra vad folk har för omdömen. Offertförfrågningar ska jag gå ut med efter nyår. Referenser är alltid svårt, ingen leverantör/installatör ger referens till en missnöjd kund så dessa säger inte så värst mycket. Det jag kan ha fördel av är att jag bor i en
5 svar · 3,4k läst
R
reine73: Yxis Utan att ha öppnat lådan med shuntmotorn (bor faktiskt inte i huset än, håller på att renoverar upp... byter kök m.m.) så är det nog så att motorn monteras direkt på shuntaxeln. Den har dessutom inte en susning var den står om jag fattat det rätt... Har bläddrat igenom instruktionen en gång men inte fördjupat mig tillräckligt ännu. Jag hade som mål att få dit den före
13 svar · 22,4k läst
G
Gutte: Jag eldar med en Baxi Eurofire i en CTC 1100 från -99. Har 8 av 9 turbolatorer i för tillfället. Är det för mycket? Någon som har erfarenhet av detta?
4 svar · 6,7k läst
J
JOS81: [citat] Det är nog ingen fara. När oljebrännaren tänder i min dubbelpanna, så öppnar sig dragluckan i vedeldstaden. Klodonk! Alltså inte så den är påväg att lossna, men det märks ju att det blir en liten explosion i pannan...
17 svar · 5,3k läst
M
Mjölnaren: [citat] "Lille man?" :P Nu är det så att jag nästan är vegitarian och inte har något som hellst problem med potensen (Hur är det själv?). Jobbar & bor dessutom nära lantbruket....... ;) Du har fått allt bakom foten......... Varför får inte jag när family 4?............... :D
30 svar · 12,8k läst
G
garagenisse: [citat] Haha, ja det är ju öppet för tolkning! Står det inte nåt om optimala förhållanden med, jag antar att det inte är när det är minus 10 ute iaf :-) För övrigt efterlyser jag fortfarande nån med erfarenhet från just Forclima prylen, nåt övertryck vill jag inte ha, även om 30sek kanske är långt ifrån "nån fara". Mvh Andreas
14 svar · 2,6k läst
J
jorwes: Detta är väl ett typiskt läge för att konsultera den kvalitetsansvarige. Om sotarmästaren inte godkänner installationen så kommer inte heller några försäkringar att täcka. Ni måste se till att få ett godkänt besiktningsprotokoll! Vem som skall göra jobbet är väl beroende på er entrepenadform. /Jögga
0 svar · 889 läst
V
Vedeldarn: Den plast som jag använder är den som isolerarna som håller på med s:k teknisk isolering använder och den är 1,20 bred och ligger på 25 metersrullar och kostar c:a 750 kronor rullen. Så behöver du stift att sätta ihop våderna med och dom ligger i 1000-påsar. Ett monteringsverktyg måste du ha för att få dit stiften, verktyget ser ut som en syl och stiften ser ut som ett häftstift
5 svar · 4,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: [citat] Yes, Devireg 550.
9 svar · 2,0k läst
T
Thor: Japp, kom på det.....men pyste i en liten dutt iallfall ;D ;D Vägrar tappa ner det nu, när jag istort sett fått systemet luftfritt.
4 svar · 907 läst
G
gaia: Spannmål ger stora volymer aska jämfört med träpellets. Bra att veta innan man börjar.... gaia
2 svar · 689 läst
B
berrab: Hör av dig till installatören, han bör veta vad felet ligger. Lycka till MVH Berra
1 svar · 1,8k läst
B
berrab: Det är inte så att en acktank har lång livslängd. En VP kanske håller i bästa fall i 15 år, har man otur så kanske man måste byta ut rubbet, vilkent kan bli en dyr affär. Med en acktank så byter man bara ut själva VP vilket inte blir så dyrt?? Eller är jag ute på hal is???
3 svar · 706 läst
A
AlfM: Det har jag inte tänkt på. Tack för tipset! :)
4 svar · 1,2k läst
Fasting65
Fasting65: Haagbard: Okej, jag vet inte riktigt om han släpper ner denna konstruktion eller om han drar upp den nerifrån, men konstruktionen är tydligen designad av en murare, så helt galet lär det inte vara.
10 svar · 22,6k läst
F
FrittDrag: Jögga: Att du ser en förändring i tryckstegringen beror nog på ditt slutna expansionskärl. Dom består av en gummoblåsa med förtryckt luft i. Beroende på förtrycket så fylls den med vatten efter systemets vattentryck. Är en hel vetenskap att räkna fram hur expansionen beter sig. Har du problem med att trycket ändrar sig mycket borde du kanske installer ett större (eller ett till)
2 svar · 2,1k läst
F
FrittDrag: Gojan : Syftet med att koppla om till 6kW är att låta kompressorn jobba lite mer. Klara man sig med 6kW (inte kallt i huset, varmvatten) så är det smartare med bara 6kW än att låta en massa extra kW el värma vattnet. Är kanske inte den mest optimala styrningen i dessa värmepumpar. Sedan är det aldrig fel att stänga av elpatronen på sommaren och bara låter kompressorn jobba. Vissa av
9 svar · 3,5k läst
F
FrittDrag: Vissa reglersystem kan man ställa in "slagtiden" på ventilmotor/ventil. Alltså hur många sekunder det tar för ventilen att går från fullt öppet till fullt stängt. Är detta fel inställt så funkar inte "öka/minska"-signalerna rätt. Finns alldelles för många reglersystem som är fel inställda ... tyvärr.
6 svar · 3,3k läst
B
BoD: Pappsen använder en spray som heter ”glasklart” och som tydligen fungerar bra. Han hittade den i en järnaffär, men borde finnas i vanliga byggvaruhus (jag har inte letat). En annan sak jag märkt är att det blir mycket sot på rutorna när jag använder tidningspapper som 'tändvätska', häromdan testade jag tändblock i stället och det sotade inte alls.
8 svar · 2,3k läst
G
Gutte: Kanon! Vet jag vad det blir i julklapp från flickvännen ;)
10 svar · 6,9k läst
S
snillet: *skrattar lite* Man gläds åt detta. Liksom de som bodde i min kåk tidigare satte inte in en konvektionsplåt i panna "de va för jobbigt"... Innan pelletbrännaren åkte in, alltså med olja, stoppade jag ned den i pannan där den skulle vara å sänkte rökgastempen med 90(!) grader. Huga....
19 svar · 26,3k läst
P
pandy: Energin försvinner inte förutom i förluster vilket knappt förekommer i detta fallet. Lägger du in ett antal kg med ved så kommer dessa att bli energi som går ut i huset. Den energin har då inte skapats av olja, därför borde det bli fördelagtigt att elda med ved även enstaka gånger. Rätta mig om jag har fel. //Anders
5 svar · 3,3k läst
S
snillet: Framtidens energiförsörjning blir nog mer av "koka soppa på en spik" än vad vi hitills varit med om.
13 svar · 2,2k läst
C
co: [citat] Risken för skorstensbrand förmodligen mindre i den första kommunen ??? Lika fascinerande som att det är tillåtet att bygga kedjehus på ena sidan gatan men inte tillåtet att bygga inom 4,5 meter från tomtgränsen med hänvisning till brandskydd på den andra ::)
6 svar · 2,0k läst
T
Tunsta: Hej! Har gjort samma sak själv, fast i köket. Fungerar otroligt bra! Skulle rekommendera att du slår en kik på www.energijagarna.se och kollar deras shunt som heter KS1 ( minishunt ) Fördelen med den är att du kan ( om det nu är aktuelllt ) utvidga den till 2st slingor, dock endast en termostat. Men jag tänkte, så fort arbetslusten och pengarna i plånboken infinner sig, hänga på även
10 svar · 2,7k läst
A
Alter_ego: Generellt bör man tänka på att placera spisen så nära mittlinjen i huset som möjligt...åtminstone om man vill slippa vinklade kaminrör eller en väldigt hög, utvändig skorsten (skorstenen måste nå 1m över nock, så kommer den upp genom yttertaket en bit från nocken blir väldigt mycket av skorstenen synlig utifrån). Med detta i åtanke finns det väl bara två naturliga ställen
1 svar · 1,7k läst
V
Vedeldarn: En rejäl vedpanna med en stor acctank är det bästa om man vill ha det varmt och vara oberoende av el och oljebolagens prisvansinne. Jag håller själv på att installera en värmecentral till en lantbruksfastighet och eldar i en konventionell gjutjärnspanna mot en acctank på 3000 liter. Till pannan skall kopplas en förugn av konventionell typ, samt en råflisförugn av egen konstruktion.
2 svar · 675 läst
MathiasS
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5/0]Pellets[/link] [move by] MathiasS.
0 svar · 1,7k läst
L
LB: Detta beror på, skulle jag vilja säga. Att värma badrum på sommaren är en väldigt attraktiv tanke, och något som jag gjorde förra sommaren men troligen aldrig igen. Vattenburen värme måste ha överlägsen överföringskapacitet!! Det blev s**tvarmt. Elslingor är nog bättre till detta, dessa kan dimensioneras för komfortvärme 60W/kvm istf vattenburets 100-120w/kvm. Ponera att ett rum
5 svar · 5,4k läst
L
LB: Sök i forumet, detta har utretts tidigare. En avskiljare går att bygga själv, eller köpas för dyra slantar.
1 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.