12 496 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
Golvvärme med koppar rör istället för slang
Sida 1 av 3
Har en kompis som har lagt vattenburen golvvärme. Han har lagt mjukglödgade kopparör med plastisolering på golvet som han sedan har gjutit in med cement. Och sen är det kopplat direkt på en vanlig termostat.
Enligt honom så blir det väldigt varmt och skönt på golvet.
Är det någon här som testat detta?
Och vad skulle det vara för nackdel att göra så, istället för att använda värmegolvs slang?
MVH Anders
Enligt honom så blir det väldigt varmt och skönt på golvet.
Är det någon här som testat detta?
Och vad skulle det vara för nackdel att göra så, istället för att använda värmegolvs slang?
MVH Anders
jo lite dyrare blir det ju, men jag hade tänkt 12mm mjukglödgat koppar rör från biltema 25m för 579:- = 23,16:-/m.
Men det står ej godkänd för inbyggnad på dem dock, menar dom att man inte får bygga in dem eller att man inte får skarva inbyggt?
Gäller detta alla mjukglödgade kopparrör eller?
MVH Anders
Men det står ej godkänd för inbyggnad på dem dock, menar dom att man inte får bygga in dem eller att man inte får skarva inbyggt?
Gäller detta alla mjukglödgade kopparrör eller?
MVH Anders
Att gjuta in kopparrör är väl inget konstigt. Att köra golvvärmen med vanlig termostat tycker jag däremot är konstigt. Värmesystem har ju ofta en temperaturer mellan 50 och 80 grader. De temperaturer jag sett för golvvärme ligger mellan 28 och 45 grader. Kan nog bli väl varmt att köra med ett högtemperatur system.
Hej
Det beror nog även på hur hög framledningstempen är. Har en prisolslinga med ingjuten i badrumsgolvet som matas från radiatorsystemet via vanlig termostat och det är aldrig särskillt varmt. Det känns att där är värme eftersom klinkern aldrig är kall men det är definitivt inte varmt.
Då ligger jag på framledningstemp på 40 grade vid -7 ute (shuntautomatik).
Tror dessutom att plasten runt kopparn dämpar lite...
Kan nämna att golvet i hallen är utrivet för att en likadan slinga skall in om ett par veckor...
Mvh
Reine
Det beror nog även på hur hög framledningstempen är. Har en prisolslinga med ingjuten i badrumsgolvet som matas från radiatorsystemet via vanlig termostat och det är aldrig särskillt varmt. Det känns att där är värme eftersom klinkern aldrig är kall men det är definitivt inte varmt.
Då ligger jag på framledningstemp på 40 grade vid -7 ute (shuntautomatik).
Tror dessutom att plasten runt kopparn dämpar lite...
Kan nämna att golvet i hallen är utrivet för att en likadan slinga skall in om ett par veckor...
Mvh
Reine
Tack för alla svar.
om man ska gjuta, hur tjockt ska man gjuta?
Har även funderat på att kanske istället lägga 22mm spån skiva på golvreglarna och sedan använda en fräs och göra spår i skivan och sedan lägga ner kopparröret. Vad tror ni om det? måste jag i så fall ha någon golvvärme plåt?
Och får man skarva koppar rör i golvet?
MVH Anders
om man ska gjuta, hur tjockt ska man gjuta?
Har även funderat på att kanske istället lägga 22mm spån skiva på golvreglarna och sedan använda en fräs och göra spår i skivan och sedan lägga ner kopparröret. Vad tror ni om det? måste jag i så fall ha någon golvvärme plåt?
Och får man skarva koppar rör i golvet?
MVH Anders
Hej
Kommer att fylla U'et i betongbjälklaget med leca, sedan 5 cm frigolit och sedan så hamnar det ca 9 cm betong på det.
Funderade ett tag på spånskiva på golvreglarna men isåg att jag skulle komma för högt upp med det eftersom jag ska lägga marmorskivor på toppen.
Skall du lägga med spån så bör du ha plåtar som sprider värmen.
Skarva... personligen så skulle jag inte lägga skarv... magkänslan säger nej. Om man kan/får lägga skarv kan jag inte svara på.
Mvh
Reine
Kommer att fylla U'et i betongbjälklaget med leca, sedan 5 cm frigolit och sedan så hamnar det ca 9 cm betong på det.
Funderade ett tag på spånskiva på golvreglarna men isåg att jag skulle komma för högt upp med det eftersom jag ska lägga marmorskivor på toppen.
Skall du lägga med spån så bör du ha plåtar som sprider värmen.
Skarva... personligen så skulle jag inte lägga skarv... magkänslan säger nej. Om man kan/får lägga skarv kan jag inte svara på.
Mvh
Reine
Det där med rör och vanlig termostat fungerar inte enligt experterna men jag har aldrig förstått varför. Röret kan väl jämföras med ett stort element och elementet på väggen kan jag ju med termostatens hjälp justera till lagom temperatur oavsett framledningstemp.
Kan nån förklara.
Kan nån förklara.
Det kan jag nog förklara (tror jag...
). En normaltemperatur i ett radiatorsystem, i synnerhet ett vedeldat, ligger ofta på över 60 grader, kanske tom 70. Anta att du öppnar fönstret en vinterdag, termostaten öppnar fullt och släpper därmed ut kanske 70-gradigt vatten i golvslingan. Det mår inte golvet bra av, i synnerhet inte om det är plastmatta eller trägolv. Har man däremot ett lågtempererat system redan från början så funkar det sannolikt alldeles utmärkt med en vanlig radiatortermostat i stället.
Bob.
En anledning är att det ju faktiskt ligger still som man "bockat till det", en annan anledning är ju den något högre fremledningstempen som man har i ett radiatorsystem, det "känns ju bättre"...
En aldeles utmärkt förklaring om varför det inte skall fungera
, det gäller ju att köra så lågt som möjligt, vilket dessutom är viktigt för skiktningen i ackarna... sedan är det ju som du säger vid vädring en kall vinterdag... man kanske borde sätta en tunn mössa på kapilärtermostaten (som kommer att sitta i hallen) för minska "swingen" på den... i badrummet är det ju inte direkt några sådana problem...
Ha de!
En anledning är att det ju faktiskt ligger still som man "bockat till det", en annan anledning är ju den något högre fremledningstempen som man har i ett radiatorsystem, det "känns ju bättre"...
En aldeles utmärkt förklaring om varför det inte skall fungera
Ha de!
Abel48 skrev: "..men jag hade tänkt 12mm mjukglödgat koppar rör från biltema 25m för 579:- = 23,16:-/m..."
Tyvärr menar dom nog faktiskt att du inte får göra dold rördragning med dom. Ett normalt prisolrör har ett kraftigt plasthöje (skyddsrör) som kräver en vass kniv för att ta bort. Biltemas skyddsrör kan man ta bort med fingrarna och det håller inte när man drar röret genom ett hål i väggen. Jag drog Biltema rör och använde Biltema klämringskopplingar när jag byggde mig solfångare. Billigt, visst men kasst. Kopplingarna är för dåliga speciellt för system med frostskyddsvätska i.
Jag skulle aldrig skarva med en sådan koppling dolt. Du vet det här med att ligga sömnlös om natten osv.
Tyvärr menar dom nog faktiskt att du inte får göra dold rördragning med dom. Ett normalt prisolrör har ett kraftigt plasthöje (skyddsrör) som kräver en vass kniv för att ta bort. Biltemas skyddsrör kan man ta bort med fingrarna och det håller inte när man drar röret genom ett hål i väggen. Jag drog Biltema rör och använde Biltema klämringskopplingar när jag byggde mig solfångare. Billigt, visst men kasst. Kopplingarna är för dåliga speciellt för system med frostskyddsvätska i.
Jag skulle aldrig skarva med en sådan koppling dolt. Du vet det här med att ligga sömnlös om natten osv.
Bob_the_builder skrev:
jag får sälla mig till skeptikerna.....
Visst är 20mm pexslang tråkig att brottas med, men det är ju själva rullen som är trist, inte den utrullade slangen. 90meter prisol lär inte vara speciellt mycket roligare att hantera.
PEX av god kvalitet hanterar höga temperaturer utan problem - betydligt högre temperatur än man ska ha i golvet om man är rädd om sina golv. Vill man använda koppar för att kännas sig säker vid kortvarigt höga temperaturer verkar det bättre att lägga tid och tanke på en fungerande reglering av framledningstemperaturen. Även om man har stengolv som hanterar tempen är det inte behagligt med golv som värms av 50gradigt vatten.....