3 740 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Extra varmvattenberedare?
Säljaren tyckte vi borde sätta in extra varmvattenberedare redan från början, vi bedömde att vi sätter in en vid behov! Vår IVT490 värmepump rymmer 163 liter. Klarar man sig med detta eller kommer verkligen en extra beredare behövas? Vi är 3, kommer bli 4, i familjen.
Jag skulle resonerat som ni. Men vet man att man är storkonsument och vill göra av med mycket varmvatten (och betala för det) så är det väl rimligt att sätta in extra beredare. Så länge folk inte står i kö för att fylla badkar lär det inte bli problem.
Jag har 30 l beredare det räcker till bra mycket mer än många kan drömma om, och det värms upp väldigt fort. Under eldningssäsong har jag i mån av eldning ytterligare 120 l.
Att bada innebär att elda hos oss, det gör jag 1 gång i månaden. 8)
Jag har 30 l beredare det räcker till bra mycket mer än många kan drömma om, och det värms upp väldigt fort. Under eldningssäsong har jag i mån av eldning ytterligare 120 l.
Att bada innebär att elda hos oss, det gör jag 1 gång i månaden. 8)
Jenny.
Varför köpa en värmepump med för liten inbyggd varmvattenberedare?
Köp antingen en värmepump med tillräckligt stor inbyggd varmvattenberedare eller en värmepump utan varmvattenberedare och en tank brevid.
Som du funderar nu så betalar du ca 20.000:- extra för ingenting.
Varför köpa en värmepump med för liten inbyggd varmvattenberedare?
Köp antingen en värmepump med tillräckligt stor inbyggd varmvattenberedare eller en värmepump utan varmvattenberedare och en tank brevid.
Som du funderar nu så betalar du ca 20.000:- extra för ingenting.
BAS skrev:
Men BAS, sådana skillnader är det inte på dom olika alternativen. Jag minns inga detaljer nu men räknade väldigt noga på detta för två år sedan och det var inte dyrare att lägga en rostfri 200liters elvb i serie med en VP med 160liter. Jag jämförde alla möjliga tänkbara alternativ och bestämde mig slutligen för 160liter inbyggd (nibe 1210) + en 200liters separat elvb - denna kombination gav mig störst komfort (garanterad tillgång på v-vatten) utan att kosta nämnvärt mer (varken drift eller inköp).
Jovisst får du betala för något onödigt om du köper VP med inbygg acktank.
Dessutom får du en anläggning som inte är lika robust=hållbar om det är för många onödiga delar. En ren VP håller längre, är enklare att installera (fråga installatörer som felsökt en hel dag) och billigare att reparera den dan det är dax.
Dessutom får du en anläggning som inte är lika robust=hållbar om det är för många onödiga delar. En ren VP håller längre, är enklare att installera (fråga installatörer som felsökt en hel dag) och billigare att reparera den dan det är dax.
Klicka här för att svara