6 372 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Ta bort luftning till avlopp eller inte?
När jag ska koppla på avlopsrör till min blivande toa på ner våningen så fick jag syn på ett luft rör som troligt vis går ända upp på vinden eller taket.
För ca 1år sedan så renoverade jag om barumet på över våningen och då kopplade rörmockaren in en vakum ventil till toaletten där.
Och avloppet går ihop med avloppet på nervåningen. Så kan jag då ta bort luftröret på nervåningen? eller måste det vara kvar? Funkar vakumventilen på både toa på övervåningen och nervåningen då avloppet är ihop kopplat med varandra?
MVH Anders
För ca 1år sedan så renoverade jag om barumet på över våningen och då kopplade rörmockaren in en vakum ventil till toaletten där.
Och avloppet går ihop med avloppet på nervåningen. Så kan jag då ta bort luftröret på nervåningen? eller måste det vara kvar? Funkar vakumventilen på både toa på övervåningen och nervåningen då avloppet är ihop kopplat med varandra?
MVH Anders
Håller med Poiu, är lite svårt att förstå hur du menar.
Det är inte bara för kommunens del du bör ha luftning på avloppet. Saknas luftningen kan golvbrunnarnas vattenlås tömmas på vatten av det undertryck som uppstår i stammen när du t.ex. spolar i en toalettstol.
/Mario
Det är inte bara för kommunens del du bör ha luftning på avloppet. Saknas luftningen kan golvbrunnarnas vattenlås tömmas på vatten av det undertryck som uppstår i stammen när du t.ex. spolar i en toalettstol.
/Mario
Det beror väl på hur det är kopplat. Jag har en toalett på undervåningen med ett avluftningsrör som har gått upp ovanför taket. Nu kapar jag det på vinden där jag installerar en ny toalett och där avslutas avluftningen med en ventil. Skall fungera enligt rörkrökaren.
Jag har sett ett problem som kan uppstå med vaccumventil, som ju bara "andas" åt ett håll. Min fars hus hade problem med avloppen. Luftningen som fanns satt i samma ände på huset som utgående rör till brunnen. Röret till luftningen hade kapats på vinden och försetts med vaccumventil. De avlopp som var kopplade innan ventilen fungerade inget vidare, vattnet sjönk/steg i toaletterna. I och med att ventilen stoppade luft som normalt skulle ventileras UT fanns ingen luftning i det läget. :'(
Vi lokaliserade borte ände på avloppssytemet och satte dit en vaccumventil, sen fungerade allt finfint. 8)
Vi lokaliserade borte ände på avloppssytemet och satte dit en vaccumventil, sen fungerade allt finfint. 8)
Jag har satt in två st vakumventiler på handfaten men det har inte löst mina problem. Finns det någon variant man kan använda om man vill lufta toalettavloppet.?
Klicka här för att svara