att kompressorn skulle pajja skulle inte jag vara orolig för... :) :)

Där i mot så bör man vara medveten om riskerna..Vilket mer parten av dom som installerar tex Fjärrvärme, Elpanna, Bergvärme inte är..

Jag anser att installatören bör informera om dessa risker samt hur man ska göra för att försöka unvika att det händer något.

Vilket dom inte gör i dag.

Flertalet byter ju ut sin gammla oljepanna\vedpanna mot just Fjärrvärme, bergvärme samtidigt tillägsisolerar man vinden efter som alla tidningsartiklar, energirådgivare säger att det är så man ska göra, samt att det är så man spar mest pengar..

Viket förvisso är sant man sparar mer pengar.. men om kanske 5 år så har man problem.. vilket kan blir dyrt mycket dyrt.

Själv har jag Elpanna vilket jag själv anser är en risk för mitt hus och tänkter inte tilläggsisolera vinden på grund av just det. jag gör också kontroller då o då så jag kan åtgärda det i tid innan det är försent.

Bara för att man byter hjärta betyder inte det att man överlever.. ;)

helt klart så ska man spara pengar, gör inte allt på engång bara!! Samt var medveten om riskerna...!

Sen ska man vara medveten om att om man byter ut en gammal oljepanna från 1965 (kass verkningsgrad mycket elda för kråkorna) mot en ny modern pelletspanna (bra verkningsgrad, kråkorna fryser). Kan givetvis leda till problem det med efter som skorstenen blir kallare som i sin tur leder till en kallare vind..

Risken är förståss betydligt mindre den finns dock..
Det är farligt o leva man kan dö också ;D ;)

Men grundtips:Förnyelsebart=det enda hållbara i längden.Gardera med billig VP=luft/luft inverter.För att satsa allt på garderingen=bergvärme ska det till stor förbrukning,annars hamnar man för långt bort i den osäkra framtiden innan den är intjänad (i förhållande till förnyelsebart,inte olja eller direktel). :-/

Håller med om att installatörerna är dåliga på att informera. Viktigast verkar vara att få kunden att skriva på offerten. I mitt fall var det inte speciellt mycket information från installatören. Det var mer som "löpande bandet", installatören gick från ett hus till ett annat och tog in uppgifter. Här, där jag bor är det ca 100 hus som bytt från ol/olja till bergvärme (av totalt 1600 invånare). Har inte hört så mycket negativt hittills. Någon har i efterhand fått komplettera med någon extra radiator. Så med facit i hand så är de flesta nöjda med installationen, även om informationen var bristfällig.

Av den anledningen är det bra att sådana här diskussionsforum finns. Där personer med olika erfarenheter kan dela med sig till andra ;)

Per-Erik: Skräm nu inte upp mig. ;) Jag som tänkt att isolera just vinden i sommar. Har just nu 20 cm spån på vinden och 70 mm mineralull i taket på övervåningen. Har även i taket på övervåningen monterat ångspärr och jag brukar att läsa till mig fakta innan jag gör något här i huset. Men jag tror precis som du skrev att det är viktigt att inte göra allt på en gång och ständigt göra kontroller på vinden. Fuktiga och mögliga hus vill ingen ha, oavsett uppvärmning, eller hur? :D

Angående ventilationen är det något jag funderar på att se över. Har mycket god tillförsel av tilluft (sitter fabriksmonterade spalter i varje fönsterkarm). Får som vanligt ta reda på mer fakta om just ventilation innan jag sätter igång, men det är mycklet annat som ska göras innan... Slit och släp :'(

JLT, hur satte du upp ångspärren?
Jag är intresserad, för tilläggsisolering av vind tänker jag också ge mig på små småningom (gärna på rätt sätt den här gången) ;).

Pebbe: I mitt fall satte jag upp 70-reglar i taket på övervåningen och lade isolering mellan reglarna samt drog nya vp-rör till elen. På reglarna häftade jag fast åldersbeständig plast (ångspärr) och sedan spikade jag fast glespanel på reglarna som innertaket är fastsatt i. Har även i möjligaste mån försökt få ångspärren att lappas ihop med innerväggarna ("bakom" gipsskivorna om du förstår), men helt 100%-igt tätt blir det väl aldrig. ;)

Har gjort likadant i alla rum på övervåningen eftersom jag flyttat lite väggar (ändrat planlösning :D ) och det var smidigt att kunna dra alla el "osynligt" i taket. På så sätt fick jag också dit ångspärren. Så om du ändå har planer på att byta innertak så skulle jag rekommendera att slå upp ångspärren från innertaket.

Om man inte vill göra som jag har gjort så kan väl ångspärren även läggas på vinden. Verkar dock lite krångligare. Det är dock viktigt att du har max 1/3 av isoleringen under ångspärren och resterande 2/3 över. Har inte provat detta själv, så om jag har fel får någon gärna rätta mig. ;)

JLT skrev:
Pebbe:  I mitt fall satte jag upp 70-reglar i taket på övervåningen och lade isolering mellan reglarna samt drog nya vp-rör till elen. På reglarna häftade jag fast åldersbeständig plast (ångspärr) och sedan spikade jag fast glespanel på reglarna som innertaket är fastsatt i.  Har även i möjligaste mån försökt få ångspärren att lappas ihop med innerväggarna ("bakom" gipsskivorna om du förstår), men helt 100%-igt tätt blir det väl aldrig.  ;)

Har gjort likadant i alla rum på övervåningen eftersom jag flyttat lite väggar (ändrat planlösning  :D ) och det var smidigt att kunna dra alla el "osynligt" i taket. På så sätt fick jag också dit ångspärren. Så om du ändå har planer på att byta innertak så skulle jag rekommendera att slå upp ångspärren från innertaket.

Om man inte vill göra som jag har gjort så kan väl ångspärren även läggas på vinden. Verkar dock lite krångligare. Det är dock viktigt att du har max 1/3 av isoleringen under ångspärren och resterande 2/3 över. Har inte provat detta själv, så om jag har fel får någon gärna rätta mig.  ;)

Men jag Älskar att skrämmas :D ;)

Nää då.. Låter som om du har full kontroll på läget måste jag säga låter tryggt. Om jag var i ditt läge skulle jag tillägsisolera på.. tror inte det är nån större fara, får du dessutom snurr på ventelationen så är det ju bara ett plus..

En fläkt i duchrummet kanske som snurrar i samband med att lyset är på eller en knapp för det.. som suger ut fuktig luft..

Köket.. kanske kan låta fläkten alltid stå på lägsta varv?
nån kanal i skorstenen är ju för ventelation kanske en fläkt där med?

sen tror jag det där med 1/3 in i isoleringen bara gäller i väggar.. men är inte säker på det.. :-/
har bara läst att Ång spärren ska sitta i boytan (när det gäller mot taket). Fast å andra sidan det man läser sig till gäller ju bara vid nybyggen >:(

sen skulle jag nog kört med Cellulosafiber i stället för miniral ull. Men det är jag det.. ;) om det blev för dyrt eller inte finns som alternativ skulle jag nog sattsa på lösull.. tror det andas bättre...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.