Många frågor blir det när man skall bygga nytt värmesystem!!
Lurar på vad jag behöver för dimensioner på stigare och retur till acktank. Har hört att man ska ha 2" om man skall få självcirkulation men så grova är väl inte anslutningarna på laddomaten? Nästa fråga:
Stammen till radiatorerna och golvvärmen. Jag har en golvvärmeslinga ca 100m, en radiator modell större och ett värmebatteri (kanalvärme i ventilationen). Hade hoppats det skulle räcka med 18mm. Nägon åsikt?
//Magnus

2" (gärna ännu grövre) ska man som sagt ha om man vill använda självcirkulation för laddning. Då behövs ingen laddomat, bara en strypventil. Kolla mer på http://www.energifirman.com/

Men det som rör till det är att även om man har laddkoppel med pump (dvs Laddomat eller Termovar), så utnyttjar man självcirkulation för att ta vara på restvärme i pannan och som säkerhetsdetalj vid strömavbrott. För att Laddkopplet ska fungera bra så ska ledningarna vara så korta och raka som möjligt och minst 35 mm koppar. Returen till pannan ska dras lågt och framledningen från pannan ska dras högt.

Tackar för fina tips sveno ::) ::)
Men dimensionerna på radiatorstammen då?
Nån som vet?

/Magnus

Vad jag vet så är 18 en lite udda dimension. 15, 22 och 28 är vanligare för kopparrör. Välj från de dimensionerna istället, så blir det enklare och billigare att få tag på delar. Vilken dimension du ska välja törs jag inte säga. I mitt hus så är rören av stål och 32mm. Det motsvarar 28 koppar, men i mitt hus så är det nog lite överdimensionerat. Självcirkulation funkar nämligen riktigt bra trots att det är moderna radiatorer med 12 eller 15 koppar vid anslutningarna.

Kanoon! nu börjar saker och ting klarna. 8)
Återkommer säkert ändå med fler frågor, tur för en
annan att det finns såna här ställen
/Magnus

Kanoon! nu börjar saker och ting klarna.
Hoppas du finner det du söker, det är ju sådana beräkningspogram dagens rörmockare använder.
Dom kommer väl efter mig med blåslampan nu.. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.