Jag har tagit upp det tidigare, men jag hade en fundering om det här med max 27 grader i ytan.
När solen ligger på rejält så blir ytan bra mycket varmare än 27 grader, borde inte detta orsaka mer problem än golvvärmen i så fall?.
Visserligen så är ju vattnet kanske runt 40 grader i slingorna och parkettens undersida utsätts för denna temperatur som sedan gradvis avtar upp genom kärnan till ytskiktet, men en riktigt varm sommardag borde egentligen ge minst lika tuffa förutsättningar fast åt andra hållet s.a.s

Saken är nog den att det inte har så mycket med temperatur som med fukthalten i träet att göra

Jag gissar att ett av problemen ligger i lamellparkettens uppbyggnad med krysslimmade skikt. Fördelen är att det stabiliserar parketten så att ingen del tillåts krympa/svälla särskilt mycket, men nackdelen är att trä lever. Dessutom använder man ett helt annat träslag i kärnan än i ytan med helt andra egenskaper.
Det kan resultera i att parketten bågnar eller skålar sig beroende på fuktigheten då kärnan förmodligen rör sig mer än ytan.

I extremfall (upplevt det själv) så kan ytskiktet lossna från kärnan, förmodligen beroende på att man haft dålig koll på fukthalten under produktion och att man efter läggning i ett uppvärmt och torrt utrymme får relativt stora , och sinsemellan olika, rörelser i de olika delarna av plankan.

sirbo skrev:
Funderar på om det även kan ha med klicktekniken att göra som ju faktiskt är rätt ung. Möjligt att dessa kan röra sig mer än limmat golv. Känns rätt långsökt men vem vet. Kan ju även vara det motsatta.
Ja, det är nog tvärtom. Klickfogen, eller mekanisk fog som tillverkarna verkar vilja kalla det är flerfaldigt starkare än limfogen. Jag har för mig det var med en faktor 3 eller mer. Dessutom anses den mekaniska fogen vara mer åldersbeständig medans limmet åldras.

Detta är vad Kärsh och Tarkett säger - om det tvivelaktiga uppgifter eller inte kan jag inte säga något säkert om. Jag tror det stämmer rätt bra.

MathiasS skrev:
Ja, det är nog tvärtom. Klickfogen, eller mekanisk fog som tillverkarna verkar vilja kalla det är flerfaldigt starkare än limfogen. Jag har för mig det var med en faktor 3 eller mer. Dessutom anses den mekaniska fogen vara mer åldersbeständig medans limmet åldras.

Detta är vad Kärsh och Tarkett säger - om det tvivelaktiga uppgifter eller inte kan jag inte säga något säkert om. Jag tror det stämmer rätt bra.
Intressant!
Frågan är vad som är bäst. Spelar egentligen ingen större roll då det väl bara säljs klick nuförtiden.
Tror att den där centimetern i ytterkant golv mot vägg och socklar är duktigt mycket viktigare när man har golvvärme så att golvet har ordentlig plats att röra sig. Fuskas nog lite här och där med mellanrummet.

Sophia skrev:
Jag skulle ju rekommendera en massa blommor. Ger en massa fint syre och lagom med fukt. Dessutom är de mysiga att titta på. Inte för att prolande vatten skulle vara sämre, men jaggillar ju blommor...
Vårt porlande vatten består av ett akvarium..väldans trevlig luftfuktare :)

Borde inte de tunnare trägolven (7 mm) som består av HDF och fanér vara bättre ur värmeöverförings synpunkt? Dels är de tunnare, men framförallt har de högre densitet. Dessutom borde formstabiliteten vara bättre. Tunnt trä rör sig väl inte lika mycket som tjockare? Någon synpunkt på detta påstående, eller ännu hellre någon med erfarenhet?

/Daniel

daniel_soderlund skrev:
Borde inte de tunnare trägolven (7 mm) som består av HDF och fanér vara bättre ur värmeöverförings synpunkt? Dels är de tunnare, men framförallt har de högre densitet. Dessutom borde formstabiliteten vara bättre. Tunnt trä rör sig väl inte lika mycket som tjockare? Någon synpunkt på detta påstående, eller ännu hellre någon med erfarenhet?

/Daniel
Om formstabiliteten törs jag inget säga, det beror nog lite på skulle jag gissa, däremot är det ju utan tvekan så att ju mindre trä du har ovan för golvvärmen, desto bättre är det. Utan tvekan. Detta leder ju också till att temperaturen under/i golvet sjunker.

Om vi nu ska vända på det hela då jag har nästan för fuktigt inne med golv värme och väl isolerad platta.
Fuktighet mellen 45-50%.
Jag skulle nog vilja ner lite typ 35-40% men lyckas inte riktigt är enda sättet en avfuktare eller har ni några andra tips??

Reef

MathiasS skrev:

Jag fick tvärtom uppgiften att limmat golv är starkare än klickgolv. I detta fall fick jag uppgiften av Sigtuna Golv som säljer mycket UPO Floor. (Det lär vara det tredje största fabrikatet i Europa.) Det skulle också vara en fördel i köket eftersom limmet tätar mellan brädorna. Hur som helst så har mitt golv gått isär ganska mycket, främst i det stora vardagsrummet/köket som är 12 m långt. Har någon klarat så långa rum utan springor?
Kanske är det snickarna som limmat för litet? Det går ju fortare att få ihop ett golv om man använder lite lim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.