Jag vore tacksam för olika reflektioner på min ide´

Kommer jag få tryck så det räcker på vinden?
Kommer det att bli stora tempskillnader?
Något annat som jag borde tänka på?

Från mitt pannrum går det via kulvert 15 meter stigarledning och returledning med en dimension på 1 ¼”
På stigarledningen har jag tänkt att montera en 15mm ”fördelare” som skall gå tillvattenelementen.
Jag skall ha tvårörssytem och tänkte dela detta system i 4 kretsar med avstängning på varje krets med kulventil
Krets 1 Bottenvåning – 3 element (25meter 15mm rör ToR)
Krets 2 Bottenvåning – 3 element (25m 15mm rör ToR)
Krets 3 Vinden – 3 element (40m 15mm rör ToR)
Krets 4 Torpargrunden -1 element. (5m 15mm ror ToR)

På returledningen kommer det att sitta en likadan fördelare (samlingsrör) som på stigarledningen.

Skälet till att jag vill just detta system är att jag vill kunna stänga olika kretsar.
Pannan kommer att gå året runt (har plattvärmeväxlare i den). Men jag vill kunna stänga av sektion 1,2,3 och ha kvar sektion 4 som skall öka tempen i torpargrunden för att motverka kondensering av fuktig sommarluft.

Trycket har bara att göra med var du har expansionskärlet (om du har öppen expansion) eller vilket förtryck du har (om du har tryckexpansionskärl. Det behöver du m a o inte oroa dig för om höjdskillnaden ligger nära 15 m. Då har du iofs andra problem med dimensioneringen.

Tempskillnaderna i de olika slingorna kan du ordna genom att ha kulventiler för avstängning och skjutventiler för att strypa flödet. Du kan nöja dig med bara skjutventiler, men då måste du trimma in systemet varje gång du har stängt av en ventil. Det blir enklare att göra det om du har kulventiler för att stänga av och skjutventiler för att trimma.

Du kanske bör klura lite på hur kraftig cirkulationspump du behöver. Det är ganska långa rör. Troligen borde en tandardpump räcka, men jag törs inte säga helt säkert. I de fall jag har sett så är cirkpumpen överdimensionerad. Jag kör min på lägsta hastigheten och t o m det är onödigt mycket, men jag har å andra sidan så grova rör att självcirkulation funkar hjälpligt. På Grundfos hemsida finns det tabeller och annan hjälp för dimensionering av pumpar.

Dina ideer verkar sunda, som sveno skrev är trycknivån (att komma upp till vinden) normalt inga problem. Om du har ett öppet expansionskärl på vinden så fyller du bara på vatten tills vattennivån kommer upp till vinden. Är det slutet så förtrycker du systemet till 15mvp övertryck.
Du anger att du har totalt 10 radiatorer (gissar ca 7-8kW totalt) i 4st 15mm parallella kretsar, detta bör inte ge några höga tryckfall (ej stora krav på pumpens tryckuppsättning), pumpen måste också kunna leverara flöde till alla grenarna (totalt ca 0,1 kg/s som i sig inte är onormalt stort)
Sen att trimma de olika grenarna mot varrandra kan vara knepigt, jag rekommenderar att ha termostater på radiatorerna (då blir de självtrimmande)
Obs mina siffror grundar jag mig på mitt effektantagande och att du inte har en VP.

Värmepannan jag har är en Albin Futura, Expansionskärlet är en sluten tank. Elementen kommer att ha egna termostater.
Elementens storlek varierar mellan 800W- 1400W vid dt 50

Roligt att få spontana reationer på mitt inlägg.... Fler tack :-)

Här kan ni se mina fördelningsrör till stigar -och returledning till mitt vattenburna värmesystem.
Den med kulventiler är stigerledningen och med dem kan jag stänga av valfri slinga.

041219-001.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.