A
askur: Kastanj i Frankrike är troligen Äkta Kastanj och säkert jättebra att elda med (hög densitet - högt bränslevärde). Kastanj i Sverige (iallafall norr om Skåne) är troligen Hästkastanj - inte det bästa att elda med (låg densitet - lågt bränslevärde) men troligen lätt att få torr. Äkta K och HästK är inte alls släkt med varandra! Och brinner alldeles säkert precis som tall och
3 svar · 18,4k läst
J
Jalle: Finns det någon mening att uppgradera mikrokodern på pannan, har idag 1.22 (byggd 2002), vad vinner man? Nya funktioner? Effektivare uttnytjanden av värmepumpen?
0 svar · 3,9k läst
S
SKEDEN: Jag tackar så mycket ;D
15 svar · 9,7k läst
K
Kasch: 200 laxar? Det får bli åkarbrasor istället... 3000-4000 per radiator inkl rör skulle ge en summa någonstans kring 50 000:- grovt räknat. Det skulle kännas som en helt OK utgift. Många offerter får det bli, men är svårt på småorter :-/ Ska vara mer billigt än snyggt men inte fult ;-) Huset är (kommer blir) ett tillbyggt torp. De gamla rören är gjutjärn från 40-/50-talet,
2 svar · 1,9k läst
R
roke: Varmvatten bör erhållas inom ca 30 sek vid flöde 0,2l/sek enligt råd från boverket (sist i 6:613)
7 svar · 4,9k läst
M
mange75: Hej Har också en Nibe fighter. När temperaturen skunker på pannan blir trycket lägre. Jag hadde problem tidigare med att trycket minskade och det var säkerhetsventilen som det var något problem med. Det är viktigt att man montionerar den några gånger/år. Mitt tryck varierar mellan 0,7-1,2. Magnus
4 svar · 7,1k läst
E
Engan23: Jodå jag har ju angivit i anbudsförfrågan att jag vill ha mycket varmvatten för bad osv så de har offererat för en 300liter tank men det e inte för volymhöjning.
28 svar · 4,0k läst
M
Mr_T: Förutsätt en stor tank (1500-1800l) i pannrummet sedan kulvert och en liten tank (500l) inne med vvb och kulvertstyrning för laddning av lilla tanken. När man räknar på volym vatten för att kunna ta hand om en full laddning ved, kan man då räkna med båda volymerna, eller bara stora tanken? Är det samma vatten i hela systemet, från panna, stora tanken över i lilla tanken och sedan
5 svar · 2,6k läst
F
FrittDrag: Ljudet du hör kommer mest troligt från någon av fläktarna (kullagerna som ger upp). Lagerna går att byta, mem med tanke på ditt aggregats ålder skulle jag föreslå att någon hjälper dig att byta ut fläktarna. En fläkt kostar mellan 1000-1500kr beronde på vilken modell + jobb för bytet. När du ändå har firman där kanske dom skulle byta båda motorerna, så slipper du ringa dom
2 svar · 2,4k läst
M
Mario: Ett öppet expansionskärl ska rymma 5% av den totala mängden vatten i värmesystemet. /Mario
2 svar · 3,5k läst
L
Lazze: Hej Varför inte klä den med hammrad koppar ?
7 svar · 4,2k läst
S
SkaneErik: Det finns speciella rör som är isolerade och har en självreglerande värmekabel. Ett sådant kan du ju ha mellan pump och brunn. Sätter du pumpen i diskbänksskåpet kan du enkelt hålla det frostfritt med en billig frostvakt! :D
8 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Vad är det för gjutform man behöver till vaddå? Lewisplåtarna? Isåfall - ingen. Plåtarna är formen. Det låter som din konstruktion kan fungera. Ska du bygga fall runt golvbrunnar får du väl tänka till så du får tillräckligt med bruk runt rören.
26 svar · 6,4k läst
U
ulan: Här kanske du finner något: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1107725503 Om det är fjärrvärmeväxlare du menar?!
2 svar · 1,2k läst
G
Gummigum: Vi bytte ifrån direktverkande till vattenburet då vi ändå skulle bygga till ett gammelt litet hus och förvandla det till ett större modernare hus. I nybyggda delen gick det smidigt men det har varit en del borrningar i huset ( gamla delen) - men det är som sagt var bara besvärligt - inget annat. Dock kostar rörkrökaren...
21 svar · 3,5k läst
C
cy_berg: Tänk på att rökgaserna blir MYCKET varmare med flis än med pellets, så det kan skada din skorsten om den inte är dimensionerad för det!
1 svar · 5,0k läst
A
askur: ska undersöka saken. Tack så jättemycket!
16 svar · 2,8k läst
D
David_Q: En kommentar bara, Panasonice med modellbeteckning CKE har jag för mig är en billighetsvariant sk on/off-maskin, ej inverter. Jag är inte säker men den absolut vanligaste är en CKP.
2 svar · 2,4k läst
E
Emilsson: Panasonic går över till twin-rotary kompressorer,liksom alla ledande företag.Kolla om det äe scroll eller twin-rotary som de säljer.Annars så finns ju Toahiban för 19.900 6kW och twin totary.Du har väl läst råd&röns test.
2 svar · 5,0k läst
C
CarMan: ok, då fata lag fel när jag kola vilken ort du bodde på. i vilketfall som helst så hamnar ytjordvärme alternativer +FLM på 20-30 öre / KW
11 svar · 3,0k läst
J
Janne_B: Svarar själv på egen tråd. Jepp det finns effektvakter till IVT 490. Kostar 580:- + moms. Strömtrafona kostar 75:-/st + moms. Det finns 2 olika varianter där den senaste versionen enbart styr ner den fas som är överbelastad. Den äldre styr ner samtliga faser ett steg. Tyvärr passar den nya endast de pannor som har progam version 2.3 Min panna som är inköpt 2003 är av version 2.1
4 svar · 4,0k läst
V
Vilsen: Det skulle inte vara något "problem" om det bara var en knäppning då och då, när den börjar bli varm. Men nu är det hela tiden = varje sekund, typ ::) även när den är riktigt varm.
3 svar · 4,9k läst
C
classelagare: Har bytt ut en nyare vedspis med ett spjäll bak på spisen mot en äldre variant (snyggare) på den finns inget spjäll utan det ända man kan reglera är tillluften, frågan är om jag behöver sätta in ett spjäll i skorstenen eller inte. Classe
0 svar · 3,4k läst
C
cat_stevens: Vi ska ha ett kök med en halvvägg. På ena sidan är köket och på den andra är vardagsrummet. På kökssidan av halvväggen ska vi ha ett högskåp (halvhögt) med inbyggnadsugn. På den andra ska vi ha en täljstensugn. Hur ska man göra denna mellanvägg?? Funderar på lecamur 7cm bred med en "infälld" isokern skorsten. Vad är det för regler vad gäller avstånd osv mellan täljstensugn
0 svar · 3,2k läst
0
007: Har ett likadant system, jag har ett rör som går från varmvattenberedaren (separat) till ackumulatortanken, på detta rör sitter en ratt som normalt är stängd. Om jag öppnar den fylls värmesystemet på från varmvattenberedaren. Om det är en någorlunda vettig installation ska du inte behöva hålla på med slangar utan det ska finnas en fast anslutning mellan tappvatten (kallt el.
0 svar · 3,8k läst
S
Svante_S: Funderar i samma tankar: Ska man... -Mura en spis och skorsten och sätta in en insats? (fundament finns) -Köpa en komplett kamin + skorsten? Vikten är inte ett stort problem då jag förberett grunden för en eventuell murstock. Med tanke på att en komplett kamin kostar runt 20.000.- utan skorsten och en insats ligger runt 7-8 000.- så kanske det inte blir dyrare om man murar upp rubbet.? En
2 svar · 2,7k läst
magnusrx7
magnusrx7: Så nu finns det inget tak i badrummet längre.. Men jag fattar inte hur dom dragit rören.. hittar i alla fall inte läckan. Funderar på att be rörmockanren dra ett nytt rör annars måste jag riva hallen och ev köket med! Har även kollat runt lite på vatten filter och priserna verkar ligga mellan 15-20 papp för ett pH höjande filter.. Tips på leverantörer emotages snarast! // magnus
3 svar · 2,0k läst
C
CarMan: [citat] det går inte att svara på. kostnaden för att driva pumpen beror ju på pump & hur stor yta den ska värma. till en vis gräns & beroende på vad du har för övrig uppvärmning så kan den totala uppvärmningskostnaden minska om du kör extra hög värme på luft/luft värmepumpen
1 svar · 1,7k läst
D
dedden: Detta har varit en het potatis i strängen som Matias rekommenderade, samt även: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101635538;start=0
6 svar · 2,6k läst
A
Amicus: Tack :D Det var ett väldigt bra svar jag fick, och som passade mig. Jag skall genast hem och inspektera påfyllnings ventilen sen skall det luftas *L* Tack för den snabba och utförliga svaret.
1 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.