Vi renoverar köket och kastade ut den gamla äckliga fläkten.
Var och kastade den på återvinningsstationen i måndags och beställde därefter en ny kupa med tillhörande aggregat som passar till det Alliance system vi har på vinden.
Skulle montera i dag och upptäcker att det skall kalibreras! Man kan väja 12 olika lägen i s.k. "grundflöde".
Lyckas läsa mig till att det handlar om flöde i/s och tryckfall över spjället mätt i Pascal.
Enligt husritningen ska köksfläkten vara inställd för 10 l/s men det står inget om hur stort tryckfallet är. Antar detta uppmättes vid installationen hösten -79 och inte skrevs ner på något papper som fortfarande finns.
Vad göra?
Ju det var bara att flänga sig iväg till återvinningsstationen och bryta bland spisar och kylskåp (och snö) tills min gamla äckliga fläkt hittades. Denna ligger nu i garaget och spjället på denna var satt till 1 d.v.s. det lägsta flödet och också det som den nya fläkten hade som grundinställning.
Har den någonsin varit "kalibrerad" kan man undra? Hursomhelst ställde jag den nya som den gamla stod och det verkar för en amatör som om det hela fungerar som det ska. Enligt tabellen ska jag nu ha ett tryckfall på 375 Pa.
Någon som vet hur man mäter det statiska tryckfallet? Man ska tydligen kunna bygga sig en liten mätare själv av en bit slang...

Vad händer om grundflödet är ställt för snålt?

När man bytar till en ny Alliance fläkt måste hela anläggningen oftast injusteras om.
Den nya fläkten har troligtvis inte samma transformator läge (spänning till fläktarna) som den gamla hade.
Trycket du får ur diagrammet är för injustering av minflöde på kökskåpan (lite klöddigt att förklara så där bara).

Tack.
Jomen det har jag kollat. Jag såg till att den nya fläkten hade samma styrspänningar som den gamla hade. 100 resp. 130V.

Vad blir det förnackdelar om man har för litet minflöde? Vilket är minst illa? För mycket eller för litet?

Okej, trodde du hade äldre system av "alliance" utan trafo innan (är det vanligaste när folk bytar).

För lågt minflöde i kök = Dålig ventilation i kök (är inte så farligt)
För högt minflöde i kök = Sämre ventilation i övriga utrymme.
Alltså handlar minflödet i köket om balansen med övriga frånluftsdon.
Är inte hela världen om flödet är lite fel, försök få samma aria på den nya öppningen som det var på den gamla (ger ungefär samma flöde)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.