Har precis flyttat in i vårt "nya" hus från 50-talet och har börjat försöka fixa lite på ventilationskanalerna som vi har.

Några av kanalerna har inte varit anslutna till skorstenen sedan en okänd tid utan mynnat direkt ut på vinden, ett från badrummet med ansluten paxfläkt :o

Ventilationskanalerna är gjorda utav eternit och är ca 10x10 cm invändigt (11x11 utvändigt), även skorstenen har eternitkanaler med anslutningar av motsvarande dimensioner.

Jag har försökt att hitta nån typ av adapter mellan eternitkanalerna och mer moderna rör (typ spiro) utan någon större framgång så nu undrar jag om någon känner till nått bra sätt att koppla ihop eternitrören med spirorör?

T
Kolla in följande länk:

http://www.lindab.com/Sweden/products/Default.htm

Kallas för "Form-förändringar LFR", du får ringa dom för prisuppgift, dom har lager i Jönköping/Sth om jag minns rätt, finns förmodligen flera som har detta, kolla med din lokala sotare om han har något gammalt liggande, brukar också finnas i containers vid större husrenoveringar.

Perfekt!

Precis vad jag har letat efter :D

/Nicklas

T
Var beredd på att eternitkanalerna kan läcka då skarvarna inte är speciellt bra, silikon och rostfri skruv rekommenderas, rostfritt ett måste vid fuktig luft typ badrum, klipp sen spetsen på skruven så att framtida rensborste inte fastnar i skruven.
Lycka till

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.