E
Emilsson: CO2 är i kommande.Flera Japanska håller på med det.Utbudet blir större,och priset pressas så småningom.Men det jobbas på andra variater också.Toshiba i samarbete med ett Norskt företag jobbar med vanlig billig luft/luft inverter där inomhusdelen värmer vatten isf luft.
3 svar · 4,5k läst
C
CarMan: jag kan visa vad jag har för siffror på min anlägning, så blir det lättare. jag har ett hus på ca 230m2 ca 200m2 värms till 21 grader & resten till 15 grader. jag har en 8,5kW pump med 170m altivt bordjup Jag bor i sörmland & nu har vi 0 grader ute. min pump jobbar då på följande vis. börvärdet på vb-fra är 35 grader. men efter som att pumpen lobbar med flytandekondensering
46 svar · 3,5k läst
Fasting65
Fasting65: Jahaja. Då blir det till att skruva blandare nån dag när det inte finns något annat projekt att ta tag i.... ....det hamnar således på "restlistan" - att beta av om en sisådär 10-20 år.
2 svar · 3,4k läst
C
CarMan: i instalations beskrivningen sr du vilken lutning som rekomenderar för dig. Men det är bar en rekomendation, det är ditt hus & dina radiatorer samt vilken tempratur du vill ha som bestämmer vilken kurva just du ska ha. desto lägre kurva du kan köra på desto större baspering får du, tänk på det. nu är det bara att testa sig fram, tänk på att det tar ungefär ett dygn för
1 svar · 1,8k läst
S
SkaneErik: Jag kör med en NIBE FIGHTER 610P kombinerat med golvvärme, och jag är mycket nöjd! Elpatronen går nästan bara när jag duschar eller badar! Jag får ett varmt hus med frisk luft och 170 l VV från en sak som inte är större än ett torkskåp. 8)
20 svar · 12,2k läst
W
wer41: Mycket intressanta synpunkter. Först det här med glaset så är det bara att prova med billigare glas, skulle det då spricka är det ju ingen större förlust att tvingas byta. Ska kolla det här med bilslangar, kanske finns nåt användbart. Så till styrsystemet. Via dator finns det många utbyggnadsmöjligheter till andra övervakningar av husets funktion. Måste undersöka detta närmare.
6 svar · 5,6k läst
P
Per-Erik: Hejsan..! En sån här då? http://www.comfort.se/layout/prodinfo.asp?prodId=1404 finns på Stuvstarör (i huddinge vid Woody).. Den har Dammfiler i sig. Borde fiunka tycker jag.. http://www.thermia.se/docroot/svenska/sidor/th.aermacul.qxd2_id95.pdf Jag har sett att det även ska finnas för vattenburet system.. detta verkar ju vara mera ett rent EL element... antar att det är vattenburet du är
1 svar · 8,2k läst
H
Hobbyfixarn: Jula har bra kopplingsboxar att sätta bakom elementet med kontakt så du lätt kan lyfta bort det vid t.ex. tapetsering (410-145). 400V element ska du absolut ha vid nyinstallation, ger lägre ström per fas och fördelar belastningen mellan två faser. Att montera 230V element med vanlig stickpropp när du drar ny el är amatörmässigt och det vill du väl inte...? ;)
7 svar · 21,7k läst
Y
yxis: [citat] Har ni räknat på att ansluta er till fjärrvärme om några år, och bara vill bli av med oljetanken? Om det bara är ett par år det gäller så skulle jag nog monterat in en elpatron i den pannan som redan står där, det kostar mycket mindre än att köpa en ny panna. Dessutom behöver det inte bli så mycket till driftavbrott, man behöver antagligen tömma ur vattnet för att
10 svar · 9,9k läst
R
ragge: Vi har tomt utanför Alingsås. Någon som har tips på bra/dåliga borrare i området?
4 svar · 2,9k läst
R
roke: [citat] Det kan man göra, frågan är om det fungerar i praktiken. Kanske i detta fallet om man kan dra nytta av att värmen stiger upp till övre våningen, och att man därför inte skulle behöva dom högre temperaturerna som radiatorer i normalfallet behöver. [citat] Jag har redan byggt, och jag har värme och vv i överflöd, för jag äger förmånen att kunna elda ved.
10 svar · 3,3k läst
S
s008zm: Man tackar för den informationen, jag har inte lust att vara med och utveckla produkten!
3 svar · 2,9k läst
E
Erki: Tack för prisinformationen och tillvägagångsätt vid påfyllningen! Nu undrar jag bara var man kan köpa spriten? ;D
5 svar · 6,1k läst
C
CarMan: en frånlufts värmepump kan ungefär ge max 4kw. detta räcker inte långt när man ska värma ett hus, så en sån anlägning gör att det går åt my,cke extra el. du ska instalera en kombinerad från & markvärmepump. eller en markvärme pump med en frånlufts modut (typ nibes FLM30) har du plats på tomten ska du graäva. det råder det inge tvivel om!!! att gräva är betydligt
6 svar · 3,4k läst
C
CarMan: den som lämnar billigaste offerten får oftast jobbet. jag har ett hus på ca 200m2 som värms med en Nibe 1215-8,5 det är en markvärmepump på 8,5kW den är kopplad till ett borrhål på 170m aktivt djup. enligt min offert så skule aktiva djupet vara 159m & då leverera 0 gradit vatten. jag tog till lite & nu får jag +2 grader. detta gör att jag får en högre verkningsgrad på min
8 svar · 4,6k läst
M
Mario: Löda en vinkel är ju det enklaste men det finns även kromade vinkelanslutningar med föravstängning som kan vara bra att ha. /Mario
2 svar · 2,5k läst
C
CarMan: en bergvärme anläggning idag har gassystemet inne i pumpen du har i huset. sen värms gasen med en värmeväxlare som tar varmt vatten från berget. på den anlägningen du har går gasen direkt ned i borrhålet för att värmas. detta system andvänder en gas som ej är tillåten längre, så vid en läcka så är det bara att kasta anläggningen. med tanke på din elförbrukning så bör det
7 svar · 2,6k läst
M
mobo1968: Håller på med ett nytt badrum i källaren och där har jag tre öppningar till murstocken, (två separata pipor och en renslucka till ena pipan). Hade tänkt att använda ena pipan för frånluft med en Pax-fläkt och eventuellt mura igen den andra eftersom jag inte vill få "rundgång" så att den pipan blir inluft. Frågorna är: 1. Bör jag ha ett spirorör eller liknande i den pipan jag
0 svar · 2,2k läst
G
Gutte: Idag har det varit en kille på besök som antagligen ska renovera badrummet åt oss. Han tyckte att det räcker med en fuktstyrd Paxfläkt. Som Yxis skrev tidigare så lämnar man ju dörren öppen efter en dusch/bad och får på så sätt lite blandning av luften. Paxen kommer då alltså att dra ut den mest fuktiga luften och sedan stanna. Låter väl bra eller vad säger expertisen ??? ;)
14 svar · 3,9k läst
P
poiu: Om det är problem med regeln eller inte beror helt på placeringen i förhållande till rökgasgången. Om du ska börja elda i en ej använd skorsten är det de nya reglerna som gäller mig veterligen, men om det handlar om befintlig anläggning ska det vara de gamla reglerna. Om jag inte misstar mig. Sen finns det ju en säkerhets aspekt för den egna personen och ev. familj att ta hänsyn
1 svar · 3,4k läst
C
cy_berg: Jamen det låter ju lysande ;D Tummarna sitter inte mitt i handen så det är lugnt...det jag skulle behöva tips med är någon form av instruktion kring vilket material som behövs, hur man lättast (och mest ekonomiskt) lägger vattenburen golvvärme på ca. 130m2 golvyta med ungefär 6 olika rum (värmezoner), alltså tips kring vad man bör tänka på, vad man egentligen behöver i rent
13 svar · 901 läst
S
Steff: Erfarenhetsmässigt är det oftast lättare att hämta luft från kallare delar av huset och tillföra till de varmare. Man får då en mer naturlig luftvandring och jämnare temp.
3 svar · 2,5k läst
0
0840: Räkna med 5-7 tusen för din skorsten, för ett bra resultat fordras en som kan. Pipan skall rensas före dragning. Vi beställde samma jobb för två år sedan och det krävdes en vinch på skorstenen, kamera för besiktning etc. De drog 4 gånger och lyckades pressa ut ca 70 kg bruk i fogarna, 6 m längd. Resultatet är perfekt + 10 års garanti på jobbet. Rörinsats minskar dimensionen,
6 svar · 11,4k läst
knatte
knatte: [citat] Om du inte har några termostater okej, men har du termostater i ett 2 rörssystem kan du inte påverka flödet genom att varva upp pumpen, detta beroende av att termostaterna bestämmer flödet, inte pumpen. Smala rör och många rörböjar påverkar isig inte flödet så länge som termostataterna inte öppnat fullt.
35 svar · 70,7k läst
snickarboden
snickarboden: Tja min begränsade erfarenhet av luft/luft värmepumpar inskränker sig till en Panasonic (CS90KE Inverter om jag minns rätt), bara kladd, bl a pga av att det egentligen är en airconditioner som är lite påbyggda med avfrostning och med frekvensomvandlare i utedelen utan någon kapsling. Jfr med att ha ett kretskort till en TV sittande ute under ett plåttak året runt. Mycket riktigt, den
4 svar · 4,7k läst
C
CarMan: [citat] det beror på hur man räknar! folm brukar alltid räkna med et total ombygnad i dessa fal & jämföra mor ett befintligt system = fel Om man som i mitt fal & alla nybbygares fall inte har någon värmekälla alls så blir det ett annan räkneset. ett borhål eller markslinga behövs för att driva en markvärmepump. en skorsten behövs för att elda med ved eller pellets.
3 svar · 3,8k läst
G
grodan: Någon som har erfarenhet av poolvärmepump . Vi tänkte installera detta för att få upp värmen och utöka badsäsongen men vet inget om detta.
0 svar · 2,7k läst
N
NWEN: För att svara på ursprungsfrågan så: Det beror på, har man installerat det riktigt och satt dit många ljuddämpare så låter det inte mycket. Men ljud är ju relativt..., min luftvärmepump överröstas av mitt kylskåp som gör att FTX:en inte hörs alls... ;) NWEN
5 svar · 2,6k läst
N
NWEN: Valde inte detta alternativ själv eftersom mitt hus var lite för stort för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart. Har däremot en kompis som både gjorde detta samt satte in ett FTX för att förbättra ventilationen, med mycket gott resultat! Själv gjorde jag bara ventilationsförbättringar (FTX). Problemet med Permafoil är att du måste göra det överallt..., om man tätar till ena
1 svar · 8,0k läst
L
Lazze: Hej det fungerar bättre att trycka in den kalla luften till det rummet som spisen finns i än tvärt om :) Naturligtvis så ska det finnas fri passage mellan intag och utblås så det inte är massa stängda dörrar och dyl
2 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.