Ska bygga nytt till våren och varit inställd på golvvärme men efter det programet så börjar man ju fundera, orkar inte med massa trubbel , men om man isolerar typ 250mm under plattan så ska det ju funka, bor i norrland där luftfuktigheten på vintern kan vara mycket låg - bör man kompletera med element i rum med mycket fönster? i vardagsrummet så har ena väggen stora fönster ända från golvet och där får det ändå inte plats några element -ja frågona är mång hur gör man?

Samma undran här! Bygger också under våren men i Stockholmstrakten. Hade planerat golvvärme i hela huset (stenhus) i kombination med bergvärmepump. Nu börjar man ju fundera.... Ska man kanske satsa på den där värmeväxlaren som vi inte hade tänkt så att man kan förvärma tilluften???? ??? ??? ??? Hade bara tänkt ventiler i ovansidan av fönster... Killen från Chalmers tyckte ju att man skulle se över att man hade kompletterat golvvärmen med t ex ett sådant vent system el./och kompletterande värmekälla som jag tolkade det...
mvh/stenhus05

Vi ska bygga ett hus från skidstahus som är med golvvärme men med en braskamin. Dom har som standard 250mm isolering men vi funderar på att öka till 300mm bara för att vara säkra.
Sen det där med fuktigheten vet vi inte riktigt hur vi ska göra, Vi har ett akvarium som kommer att ge ifrån sig lite fuktighet men det är nog inte tillräckligt.

Tror inte att det är så många problem med golvvärme.

Mvh Andreas

Tyvärr missade jag programmet, men nu gör ni mej nyfiken på vad det handlade om.
Kan någon ge en kortfattad redogörelse, just nu slukar jag all information kring detta så ivrigt disskuterade ämne ang golvvärme

Ack o ve att man missade programmet.

Att SVT har inslaget på hemsidan hjälper föga då jag är beroende av text-tv sid 199...

Nån som kan sammanfatta lite?

Räcker med 1-2 rader ju. Inte 3 sidig A4 ;)

Försök till sammanfattning, fyll på det jag missar.

Kobinationen golvvärme-trägolv är inte så lyckad av flera anledningar:

1. Låg relativ luftfuktighet (denhär årstiden är den för låg i nästan alla hus) gör att golvet krymper och spricker. I t.ex. ett lamellgolv gör detta att de limmade lamellerna lossnar, pga att lamellerna ligger "korslagda" och träets fuktrörelser är olika i olika riktningar.
Golvtillverkare anger fukthalten till 30-60% medan det i verkligheten kan krypa ända ner till 10% på vintern. Golvtillverkaren kan därför alltid krypa undan reklammationer. (Detta problem är inte bara golvvärmerelaterat).
Lösningen är luftfuktare.

2. Hög temp i golvet ger samma problem som ovanstående. Golvtillverkare anger max 27° men det behövs oftast mer för att hålla värmen i huset.
Lösningen heter extra värmekälla.

3. Golvvärme drar mer energi än konventionella värmesystem. Bl.a. pga att golvvärmen används även sommartid i komfortsyfte. Klinkergolv t.ex. blir kalla även på sommaren.

4. Trägolv ovanpå golvvärme fungerar som en effektiv isolering vilket gör att värmen letar andra vägar.

Familjen i inslaget hade alltså problem med sprickor i parketten. De fick rådet att komplettera golvvärmeanläggningen med en extra värmekälla och luftfuktare för att golven skulle klara sig..

Det pratades även om att i princip alla hus byggda före 1998 har för lite isolering under plattan för att golvvärme ska vara bra (enerisnålt).

beror ju åxåpå vad man har för golv, problemet var ju med trägolv, klinker funkar ju, å plastmatta gissar jag åxå funkar, undrar hur de är me laminat men de är väl mer eller mindre dött material?

Plus går i repris onsdg 2/3 kl 16.05.

Värt att se!

Några reflektioner:

Gör man fel får man problem oavsett om vi pratar om golvvärme, bilar, tvapparater eller köksmaskiner. Det är dock bra att vi gör uppmärksamma med potentiella felkällor.

Vem vill ha varmare golv än 27 grader? Det är obehagligt att gå på så varma golv. Visst är vattnet varmare i rören, men det är golvets temp som är intressant. Kanske kan det vara vettigt att komplettera regleringen av golvvärmen med en termostat + givare placerad mellan golv och rör där man har trägolv. En sådan placering av givare gör det också lättare att styra golvet för komfortvärme (då är rumstempen ointressant).

Undrar hur deras hus var isolerat? De hade en framledningstemperatur på 33'.... Låter högt när tillåtet endast är 27'. Jag bygger i småland, har 200mm isolering under plattan och i väggar. Jag hoppas 27' räcker för att värma kåken. För kalla vinterdagar räknar jag med att hjälpa till lite med spisinsatsen. Tror inte det skall bli några problem. Med ett äldre hus hade jag varit osäker...

Jag tror det är Lönn och Bok man skall passa sig för i samband med golvvärme. Dessa träslag rör sig mycket vid temperaturvariationer.

Kruger skrev:
Undrar hur deras hus var isolerat? De hade en framledningstemperatur på 33'.... Låter högt när tillåtet endast är 27'. Jag bygger i småland, har 200mm isolering under plattan och i väggar. Jag hoppas 27' räcker för att värma kåken. För kalla vinterdagar räknar jag med att hjälpa till lite med spisinsatsen. Tror inte det skall bli några problem. Med ett äldre hus hade jag varit osäker...
Äpplen och päron.

Framledningstemp på 33 grader är ju toppenbra, speciellt om det var kallt ute vid tidpunkten....

27g avser golvets temp, inte framledningstemperaturen. Det är två helt skilda saker.

Kruger skrev:
Vi har 300mm isolering under plattan, 500mm i tak och 250 i väggar. I går hade vi 34 grader ut i slingorna enligt pannan(Nibe 360P). Enligt en rumstermometer som jag placerade på golvet visade 21-22grader(plast/dämpning/14mm Ek). Det var -5 grader ute och vi hade 21 grader i rumstemperatur. Ut temperaturen brukar ligga mellan 23-34 grader i mitt fall och vi bor i Blekinge

Hemmakatten
De flesta som installerar golvvärme gör det väl i tron att det skall vara den enda värmekällan som behövs. Oftast kommer ju golvvärmen från bergvärmepump (eller åtminstone värmepump). Det är ju en mycket dyr installationskostnad och man räknar nog knappast med att behöva ha ytterligare en värmekälla!

I början av vårt husplanerande var jag helt inne på att ha golvvärme, tyckte det skulle vara underbart att gå på varma golv. :D Nu har vi svängt mer och mer, pga anledningarna uppräknade ovan med risk för kallras, både dyrare drift och installation än radiatorer samt svårighet att kombinera med trägolv.

Golvvärme, tillsammans med bergvärmepump, har blivit så otroligt populärt och självklart sista åren att många nog inte ens reflekterar över annat, och inte heller tar reda på tillräckligt innan beslut tas. Har tom läst här på forumet om folk som tror att golvvärme är en värmekälla i sig och som inte fattar att värmen i slingorna måste komma från nån panna av nåt slag!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.