Värme allmänt
AndreasK: Börja med att stänga av vattnet... Tänk efter var ledningarna går. Troligtvis har du fått en förfrysning i en yttervägg alt. i golvet nära en yttervägg. Har du fått en frysning så måste du hitta var det frusit, det är stor risk att röret spricker och då får du en otrevlig vattenläcka. Ett sätt att hitta en vattenläcka är att lossa vattenledningen i källaren och låta vattnet
CarMan: [citat] 35 000:- för själva borrhålet kan väl vara rimligt. det kan tillomed vara rimligt att det i det priset inging kolektorskang som var nedgrävd till huset & håltagning i huset givetvis + all strit att fylla systemet med. ett nyt hus bahöver ju inte så djupt hål! jag borra 180m & betala 51 000:- ink grävning & håltagning samt fylld kolegtorslang. men då hade jag ett
CarMan: Jag fattar inte att alla glömer bort ytjordvärmen. den är ju skitbillig vid nybyggnation! det som är aldra viktigast vid en värmepump instalation, oavset vilen! är att kolla om ditt radiatorsystem gör det hela lönsamt, med rätt radiatorer så blir det löjligt billigt att värma huset, men med fel så blir det mycke tillskots el. detta nämn sällan!!! själv schuntar jag ur 40 gradit
CarMan: vilken hastighet kör du på med cirkpumpen? får du inte äns värme i de kalla rumena med bortplockade termostater? har du 2 eller enrörsystem? om du har 2-rörssystem kan du enkelt strypa om systemet så att du får tilräckligt med tryck till dessa radiatorer
Gagga: Finns ju för & nackdelar med allt, har du byggt nyligen? Vad kostade din lösning? Mvh Gagga
kyticka: Vet någon, om det går att få tag på deras spisinsatser någonstans i Sverige? De är jätte vanliga på kontinenten, men lyckades inte hitta de här uppe än :'(
johannes100: och att se till att det är bra ös så det blir en bra förbränning!!! :D
skronken: Finns det någon som vet om det finns nån hygrometer som funkar med "utegivare"...så man slipper krypa in i krypgrunden varje gång man ska läsa av den.
NWEN: Håller med Yondalar på samtliga punkter. Har själv installerat mitt system i ett befintligt hus, och om jag skulle bygga nytt skulle jag definitivt välja till det, oavsett om kalkylen blir ett nollsummespel. Många väljer hellre en fjärrstyrd garageport och kanske ett larm, eller rostfria vitvaror framför något som förbättrar boendemiljön drastiskt! Det går att få det tyst! Även i
Per-Erik: ang sol, Pellets,ved, pannor o sånt.. kolla på www.pellets.info luft/Vatten pump.. kommer att påverka din ventelation ja.. till det sämmre.. frågan är hur mycket? att installera en sådan kostar runt 80-tusen har jag läst iallafall.. beror väll på en hel del dock, märke effekt osv.. Det känns som om luft/vatten pumparna är lite "stenåldern" det verkar inte sattsas så mycket på dom
kenka: Lurar på va..buren golvvärme. Någon som vet vad kvm priset skulle kunna se ut? Sådär mellan tumen och pekfingret...någon med erfarenheter och en prisbild?
CarMan: det fins fördiga enheted att göpa som innhåler en cirkpump & termostat reglerad achunt, så att du får lägre temp till golvvärmeslingorna
Niq: Om inte sotaren vet så borde du byta sotare. Han måste veta eftersom att det är hans arbete att inspektera och avgöra om en skorsten är i eldningsdugligt skick.Då när jag har byggt ny skorstenar så har det inte fått vara några läckor i kanalerna. När sotaren har satt in sitt rökagregat i en kanal så fick det bara komma rök ur den kanalen inget annat var godkjänt. Men Jag har bara
Samster: [citat] Det är fruktansvärt dyrt att använda luft/luftpump till att producera kyla. Så välj kaminen om ni inte är riktigt rika... eller tills solcellerna är på plats Luft/luft-pumpen är däremot bra på vintern.
Janne_B: Det finns effektvakter till IVT 490. Kostar 580:- + moms. Strömtrafona kostar 75:-/st + moms. Det finns 2 olika varianter där den senaste versionen enbart styr ner den fas som är överbelastad. Den äldre styr ner samtliga faser ett steg. Tyvärr passar den nya endast de pannor som har progam version 2.3 Min panna som är inköpt 2003 är av version 2.1
falcor: Vi har kört vår Toshiba i en månad nu och är mycket nöjda, innedelen har vi i vardagsrummet och det fungerar bra, visst låter det lite men tv eller stereon står nästan alltid på så det tänker man inte på. Så här ser elförbrukningen ut, pumpen installerades 24/1. http://www.desertwind.se/el.jpg
husmyran: Nej, det är av rent miljömässiga skäl, ju kortare tid elementen är på desto bättre för miljön typ.
FrittDrag: [citat] Vet inte om det finns styrning till HERO som kan styra vattenbatteri. Har du vattenbatteri i ventilationen måste du ha ett frysskydd som känner av om temperaturen i vattenbatteriet faller under 0 grader (igentligen lite innan typ 5 grader frysrisk) och då stoppar aggregat. Samt gärna spjäll som stänger mot friskluften, allt för att undvika ett fruset batteri. Batteriet bör få
Gromit: Tror inte det är värt pengarna och besväret. Satsa på en bra luft/luft VP istället, som ju fungerar bra med elradiatorer. Eventuellt en bra braskamin med täljsten och fläkt.
knatte: Du kan inte jämföra rörmokarens pris med nätpriset, han tar ut en del av sin jobbkostnad på hårdvaran 7000 är inte orimligt 3500 för shunt, lite böjar och rör, sen 5-6 timmars jobb och avgift för transport. Be om en spec och ifrågasätt hans priser med dina nätpriser, så kanske du kan få ned kostnaden.
ecke: Ja det va det jag menade att Vedex 3000 är liten och smidig men ska jag ha en kombinerad med två eldstäder så blir den så stor tycker jag , är ute efter en liten och smidig panna -typ Vedex 3000 eller Vedolux 37
isbjorn: Det verkar som om hustillverkarna gör allt för att få sälja sina hus så enhetliga som möjligt. Detta kanske är naturligt för dom som ska leverera husen så snabbt som möjligt, men för husköparen och kommande husägare (och därmed värdet på huset) är den begränsade möjligheten att anpassa värme och ventilationssystem skamlig. Husleverantören lägger på oskäliga summor pengar
ols: [citat] Det är bara att göra "2:an" samt rengöra befintliga spirorör i systemet från fett. Det finns inget annat vettigt alternativ.
Immobil: [citat] 8) En sådan här borde duga: [bild] Vill du ha bättre drag, så plocka bort tallriken. ;)
ols: Kan dementera detta. Ett "rätt" installerat FTX system, låter like lite som ett modernt kylskåp, dvs nästan ingenting alls.
JonasS: Vi har också fräst själva. Går som en dans om man spårar med cirkelsåg först ! Det kan dock vara bra att veta hur reglarna ligger (eller avstånd mellan dessa) så man har koll på bärigheten..
fremag: Har för mig att avluftningsrör ska vara minst 75 mm i delen som går inomhus och 110 på vinden/utomhus, fast jag kan ha hört fel. Någon?
mgb62: Hej alla. Jag skulle vilja ha lite synpunkter från Er som har 2-planshus med vattenburen golvvärme och frånluftsvärmepump och där rören är ingjutna i betong på bottenvåningen och ligger i träbjälklag på övervåningen. Fungerar det bra ? Hur pass varmt vatten kör ni ut i systemet ? Givetvis är det beroende på ute-temp och inne-temp, men så där på ett ungefär. Hur har ni ställt