Hade tänkt att bygga en egen fördelare för tappvatten i badrummet genom att dra ut alla rören under handfatet och koppla ihop dessa med 90 graders böjar och T-kopplingar enligt bild nedan.

ror.jpg

För att veta åt vilket håll väggbrickorna skall sitta (horisontellt eller vertikalt) så behöver jag veta det minsta möjliga cc-måtttet på två hopsatta t-kopplingar. Om det går att komma ner till cc 40mm så kan man använda sig av 1 två-rörsväggbricka och 1 tre-rörsväggbricka som sätts stående. Annars så för man sätta in 2 två-rörs och 1 ett-rörs som sätts liggande.

Någon som vet storleken (yttermått) på rördelar, eller var man kan hitta denna information?

Förstår inte riktigt din fråga
Kopparrör finns i storlek 10 12 15 18 22 25 28 m.fl.
Löddelarna är ca 2 mm tjockare (godstjocklek)
Upp till 15 mm klarar du cc 40 om du löder.
Om du tänkte skruva ihop något så kan du nog glömma det.
En fråga till:
Varför ska du sätta pexrör, de kopplingarna blir klumpiga och dyra?

Tanken är att ha PEX (15mm) inne i väggen och i bjälklaget (från tvättstugan och till dusch och WC). Utanpå väggen hade jag tänkt mig kromade rör (vilket utesluter lödning).

De mått som jag var ute efter i den kryptiska förklaringen var y  och z enligt bilden nedan. Förhoppningen var att x skulle bli mindre än eller lika med 40mm.

ror2.jpg

Jag kan tänka mig tre olika lösningar
1: löda ihop 2 T-rör och en 90 graders böj.
2: Skruva ihop T-rör där ena benet har invändig och det andra benet utvändig gänga för att minimera utrymmesbehovet.
3: Använda klämringskopplingar med en väldigt kort rörstump imellan.

Denna "konstruktion" ansluts sedan till en väggbricka.

Det verkar som utrymmesbehovet ökar ju längre ner i listan man kommer. Får åka ner till lokala rörfirman och provmontera ihop de olika alternativen för att se hur stora de blir.

Varför skulle kopplingarna på utsidan av väggen bli större för man använder PEX kontra Prisol i väggen? Trodde att väggbrickan är densamma, med skillnad på stödhylsorna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.