hej. Nu äär det snart dax å slå av elpannan,men bör
man ha cirkulationspumpen igång pga korrosion mm som kan bildas vid stillastående vatten?

rätta mej om jag har fel men bildas inte korression endast med syrets hjälp och den minskar väl med stillastående vatten eller? ???

louise-malmsten skrev:
rätta mej om jag har fel men bildas inte korression endast med syrets hjälp och den minskar väl med stillastående vatten eller? ???
Det finns även galvanisk korrosion som uppstår när två metaller med olika potential har kontakt med varandra genom en elektriskt ledande vätska - elektrolyt. Jmfr t.ex med batterier och offeranoder på båtar.

Det här med att stänga av c-pumpen var uppe för ett tags sen i följande tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1111604322

vissa pannor har inbyggt "motionsprogram" kickar igång pumpen nu och då, har sina poäng

bra är också om shunten motioneras också
(hos mig får jag hjälpa igång shunten varje höst)

[quote author=Sne4 link=board=VVS;num=1112861536;start=0#2 date=04/07/05 kl 12:54:17]
Det finns även galvanisk korrosion som uppstår när två metaller med olika potential har kontakt med varandra genom en elektriskt ledande vätska - elektrolyt. Jmfr t.ex med batterier och offeranoder på båtar.

Så länge man int byter ut rören så är ju förhållandet ju samma varken den är på eller av. Det kan ju inte bli mer eller?
mvh ringrostig ::)

louise-malmsten skrev:
Så länge man int byter ut rören så är ju förhållandet ju samma varken den är på eller av. Det kan ju inte bli mer eller?
mvh ringrostig ::)
Det borde inte bli det - enligt glada amatören mig iaf.

Själv så slår jag inte av pumpen, men det beror mest på att jag ändå har varmt vatten i en av ackarna till varmvatten och en mulen kall dag, så har iaf jag inte något emot att det shuntas ut lite go värme.

Tackar för svaren.. jag ska ta mig en funderare ::)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.