Ska lägga två slingor till min ytjordvärme tot 580m .
Hur stor yta kommer detta att ta upp i kvm ?

Draven skrev:
Ska lägga två slingor till min ytjordvärme tot 580m .
Hur stor yta kommer detta att ta upp i kvm ?
du får inte lägga slangen närmare än 2m från huset & 1 meter mallan slangarna, sen är det bara att stega ute på tomten.

Vi ska oxå lägga jordvärme men vi har en Twin 495:a och vi ska bara lägga ut 200 meter.

Om ni ska lägga ut 580 meter så känns det ganska lite att lägga ut 200 meter :-/

Vad har ni för värmepump?

Och är det någon som vet om man kan lägga ut längre slang till en 495:a ? typ 300 - 400 meter
Har hört något om att pumpen som sitter i IVT 495 ska vara lite klen.

Mvh Andreas

Programmet som vi körde (Nibe) sa att vi ska ha 527 m så vi projekterar med 600m ska värma upp ca 318kvm tot. Mitt problem nu är att vi har berg runt huset och jag blir tvungen att lägga avlopp vatten el + kollektorslangarna i en och samma ränna i berget. Detta bara ca 10m men rören ligger bara 1m från ytan. Kan man lösa det på detta sätt, med hjälp av isolering från kanterna och över rören samt även separat isolering runt om kollektorslangarna :-/ :-/

Draven skrev:
Programmet som vi körde (Nibe) sa att vi ska ha 527 m så vi projekterar med 600m ska värma upp ca 318kvm tot. Mitt problem nu är att vi har berg runt huset och jag blir tvungen att lägga avlopp vatten el + kollektorslangarna i en och samma ränna i berget. Detta bara ca 10m men rören ligger bara 1m från ytan. Kan man lösa det på detta sätt, med hjälp av isolering från kanterna och över rören samt även separat isolering runt om kollektorslangarna  :-/ :-/
du är inne på helt rätt väg !

om du isolerar kolektorslangarna denna bir & inte räknar den biten i dina 600m så ska dom inte störa.

det kan aldrig bli för issolerat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.