Är det någon som vet vad som gäller om man köper ett hus med en äldre avloppsbrunn?

Jag tänker mig att den säkert inte lever upp till den standard som krävs när man gör en ny istallation, men det måste väl ändå vara ok att fortsätta använda en äldre installation, eller? (jag pratar nu inte om det som på mäklarspråk brukar kallas "enklare köksavlopp")

Så länge avloppet inte fått något åläggande om ändring från din kommuns Miljö och hälsa. Så är det OK.
Halmstad kommun gjorde en inventering över avloppsanläggningar. Vårt avlopp var godkänt för fortsatt användning, dock skulle man inte få bygga ett nytt av samma typ. Ett par år senare slutade det funka och då gjorde vi ett nytt. Trekammarbrunn med infitrationsbädd. Miljö och hälsa var ute och inspekterade utförandet och skickade en räkning på 1200:-

Däremot så skulle ialla fall jag kontrollera med kommunen, det kan ju finnas något föreläggande som säljaren "glömmer" redovisa.

Så länge det är en trekammarbrunn så är nog allt lugnt.
Dock - hur gammal är installationen?
-Verkar allt ok, inga stora träd som växer över avloppsledningen, intill brunnen?
-Stämmer VA-ritningar?

Är det inte en trekammarbrunn, så gör som hempularen skrev, ring och och kolla med miljö och hälsoskydd vad som gäller.
Enl. andrahandsuppgifter som jag hört så ges ibland dispens åt nuvarande ägare för en befintlig anläggning(< 3 kammare), men säljs huset så upphör dispensen..

Avlopp är tillståndspliktiga enl. 13-16 §§ i förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, vilket innebär att alla som har avlopp som ej har tilstånd gör sig skyldiga till miljöbrott enl. miljöbalken (kan ej kap. i huvudet, men miljö och hälsa på kommunen vet nog...)
Om kommunen anmäler brukar resultatet bli 40 dagsböter, men kommunen brukar välja att påpeka att tillstånd saknas innan ytterligare åtgärder vidtas
Då tillstånden brukar vara tidsbegränsare till 10-20 år och tillstånd ofta inte beviljas på gamla anläggningar på grund av att man inte kan kontrollera status på lätt sätt är det nog svårt att få tillstånd på en befintlig anläggning
Det kan nämnas att gamla tillstånd kan dras in på grund av de nya krav som kommit i samband med den större översynen av miljölagstifningen som genomfördes i slutet av förra seklet..
Risken för att felet skall upptäckas i samband med ägarbyte av fastighet är relativt stor, så räkna med att du får lov att damma av spaden..... :)

Bra att veta; tack! Det får bli ett samtal till kommunen!

Problemet i detta fall är att det är ett dödsbo som säljer, och ingen vet nog vilka installationer gubben har gjort och inte gjort.

Är avloppet OK vet kommunen
I annat fall vet skattemyndigheten....(De vet mer om mig än jag själv :-/)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.