Vi skulle vilja ha en lite tyngre täljstenkamin typ Tulikivi eller Nunnauuni. Dessa spisar verkar inte ha någon möjlighet till direktanslutning av tilluft, eller?
Om inte, vilka märken kan direkanslutas?
En ytterligare tanke här är att vi kommer att bo i ett område med markradon.
Är det då listigt att sätta in en tilluftskanal som tar luften direkt vid marken? Ska man kanske satsa på någon extra väggventil istället?

Vi skulle vilja ha en lite tyngre täljstenkamin typ Tulikivi eller Nunnauuni. Dessa spisar verkar inte ha någon möjlighet till direktanslutning av tilluft, eller?
Vi har gjort precis som flera andra här verkar ha gjort, dvs beställt förberedd grund för kamin. Vi kommer att ta en täljstens Tulikivi (cirkus 1,5 ton), och eftersom det blir isolerad krypgrund blir det lite annan lösning än de som bygger på platta. Vad jag förstod på Tulikivi-killen så ska det vara tilluftskanal, och den kaminen ska helst ha något förvärmd luft. Tydligen varnar tillverkarna för att köra in kall luft (typ -20) i kaminen. Exakt hu detta ska lösas fattade jag inte riktigt, men det verkade inte vara några större problem. ???

Kaitsu_L skrev:
Vi har gjort precis som flera andra här verkar ha gjort, dvs beställt förberedd grund för kamin. Vi kommer att ta en täljstens Tulikivi (cirkus 1,5 ton), och eftersom det blir isolerad krypgrund blir det lite annan lösning än de som bygger på platta. Vad jag förstod på Tulikivi-killen så ska det vara tilluftskanal, och den kaminen ska helst ha något förvärmd luft. Tydligen varnar tillverkarna för att köra in kall luft (typ -20) i kaminen. Exakt hu detta ska lösas fattade jag inte riktigt, men det verkade inte vara några större problem.  ???
I vårat fall (platta med golvvärme) borde ju tilluften hinna värmas något i röret som går i den varma plattan.
Så Tulikivi har också möjlighet till direktanslutning?

I vårat fall (platta med golvvärme) borde ju tilluften hinna värmas något i röret som går i den varma plattan.
Så Tulikivi har också möjlighet till direktanslutning?
Jag fick det intrycket, men snacka med någon försäljare av Tulikivi (eller andra märken om du är intresserad av flera) så får du besked.

Detta behöver du säkert inte betala extra för! Jag åkte ut till tomten när det var dags och gjuta och bad killen som monterade isolering att lägga in ett rör för tilluft. Gratis!
Mije

Man behöver i regel inte extra tilluft. Klarar inte husets ventilation att förse den lilla brasan med luft så har man för dålig ventilation i huset.

Vi har frånluftsventilation och en tung Tulikivi utan extra luft och det fungerar hur himla bra som helst. Och en täljstensugn käkar ordentligt med luft om den eldas rätt.

Energin som går åt borde dessutom bli ungefär den samma.

Men det är en hel vetenskap.

De som bara rakt upp och ner säger att man SKA ha extra tilluft utan att egentligen veta alla förutsättningarna gör det enkelt för sig.

Glöm behovet av tilluft till en modern braskamin, köksfläkten suger väsentligt mer luft ur huset än en kamin. Min braskamin har ungefär 2-3 cm2 spjäll för tilluften.

Nja glömma är väl kanske att ta i .. min polare har en täljstenskamin utan tilluft, nybyggt hus sen 3 år och frånluft VP. Han kan inte elda alls om fläkt osv är på, då ryker det in. Det har jag hört från fler så det verkar inte vara så att man helt skall titta på den extra pengen det kostar att få i tidigt skede.

Vi kör tilluftskanal som jag bestämde innan plattan gjöts .. funkar hur jäkla bra som helst.

Håller med Micke!
Det är enkelt gjort och kostar inga stora pengar.
Jämför med besväret och kostnaden att lösa det i efterhand...

Ö-byggaren skrev:
Stora fördelen med tilluft är att kaminen inte påverkas av om du har köksfläkten på eller ej - det blir ett slutet system för luften till och från kaminen och man slipper att det ryker in vid upptändning, men visst det går ju alltid att öppna ett fönster!!!

Värme-ekonomsikt tror jag vinsten med tilluft är marginell!?
Jo .. men hur kul är det att vara tvungen att öppna fönster när det är -25 grader ute :o

Nja .. jag tycker det inte är nått att tveka över .. kostar 2000:- att få tilluftskanalen ingjuten från början, nada pengar och nada bekymmer :)

M@ZE skrev:
Nja glömma är väl kanske att ta i .. min polare har en täljstenskamin utan tilluft, nybyggt hus sen 3 år och frånluft VP. Han kan inte elda alls om fläkt osv är på, då ryker det in. Det har jag hört från fler så det verkar inte vara så att man helt skall titta på den extra pengen det kostar att få i tidigt skede.

Vi kör tilluftskanal som jag bestämde innan plattan gjöts .. funkar hur jäkla bra som helst.
Ja som sagt moderna hus med VP/FXTX ventilation bygger på undertryck vilket i regel är anpssat via area på tilluftsventiler kontra m3/luft utsuget via VP. med i beräkningarna finns att klara forcerad vetilation kök. så sätter du i en kamin i nytt hus så bör du ansluta den direkt ut. om detta inte går så kan nog ett xtra tilluftsventil vara en god ide i detta rum som öppnas vid eldning om man har problem med att det ryker in.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.