sitter här och har lätta funderingar på det här med alternativ energi... kommer det att komma bränsleceller som man kan ha för allt husbehov..har letat mn hittar knappt nånting om det över huvudtaget..hittar bara massa experiment kits ...hmm

tänk att ha en tank med vätgas som ger bränslecellerna sitt bränsle...vätgasen skulla man själv ocå kunna framställa genom vatten separation...tänk att klara sig utan dom sura elendiga elbolagens styrande och ställande

är detta en utopi eller att kunna bli självförsörjande på elfronten? antingen med bränsleceller eller någonting annat!? kommer vi att alltid vara fjättrad till stt betala stora summor för elen?

Och tänk när vätgasen börjar läcka och det bildas knallgas... :o

men det finns säkra förvaringstankar

Jo det gör ju det... finns säkra tankar alltså.

Vi går faktiskt också och klurar på det här med alternativ energi.. det bara måste ju finnas ett sätt som är både effektivt och miljövänligt. Bilar som drivs av trycklyft har ju bilvit ganska driftsäkra (ruskigt bra innovation!).
Så nu är mina bokmärken och skrivbord fulla av artiklar och sidor jag 'borde' läsa men frågan är om jag hinner med mer än att låta tankarna gå. Tror att jag lämnar över till "professorn/uppfinnaren på övervåningen och bara tjuvar resultaten sen ;)

*Hmm... borde fungera om vi bara....*

ja precis.."ja om vi bara..." *S*
nej jag hade kunnat tänka mig att ha något som hjälper till..ja har ni nångon bra idé så tjoa gärna till vet jag..gör allt för att slippa slänga pengar till någon annan för elen *S*

hmm..lufttrycksdrivna bilar??? låter oxå intressant

Vi spånar med ideer och jag hojtar när patentet är klart... ;)
Vad sägs om 110 graders varmluft (kan kopplas till ack) till en fjärdedels kostnad av dagens luftpumpar? Eller en så gott som självdriven värmepump där "resterna" kan användas till annat?

Och, ja bilarna är intressanta. Vad jag har läst så kan du köra 8-10 timmar på en laddning. Mycket bättre än de gamla el-bilarna.

Hmm.. kanske dags att ta tag i det hela igen.. jag tror att jag har sålt in ju iden till mig själv t om. :o

ja det låter inte alls dumt om man skulle kunna ha en sådan "värmepump"..fasen ni verkar ju ha finfina ideér ju..här är jag öppen för alla förslag..kan ju bara nämna det så här enkelt...har direktverkande el just nu bara..är i startgroparna att köpa mig en contura 550 i dagarna..så direktverkande el är allt jag har i huset just nu...har ingen oljepanna eller något

ja så kan man få värme till billigare peng än vad en värmepump kan göra det så ..HÄR ÄR JAG  ;)

och klurar du på nått om bränslecell o dylikt för att producera egen el..så kan jag kanke ..hmm..hjälpa till med nått? *S*

ja vart kan man hitta info om lufttrycksdrivna bilar föresten?

Jag kikade på "Day after tomorrow" häromdagen och måste medge att jag har funderat en hel del efter det.......

Igår kikade jag på elbilar t.ex. Tyvärr har de flesta bara en räckvidd på 7-9 mil vilket är snäppet för lite eftersom den dagliga sträckan hamnar på strax över 12 mil.'
Idag kör jag en Renault Kangoo diesel. Det finns tydligen en Kangoo med eldrift som klarar 10 mil med en bensinstödmotor för ytterligare 15-20 mils körning..kan ju vara spännande. Eller Toyota Prius.
Men det känns ändå inte som milstolpar. Ny teknik saknas.

Tryckluftsdriven bil..? Länkar tack! :)

kl är nu 01..låg o brainstormade lite i sängen..oki:
om man nu kan driva en bil på tryckluft..borde man inte kuna driva någonlags elgenerator då som producerade ström till huset på samma sätt? ha stora tryckluftstankar..tex 2 stycken..och en pump som fyller på den ena tanken när den tar slut?
ja det var bara en idé som ploppade upp i huvudet på mig..o ville få ut den..dax att sova vidare..ska upp om 5 timmar..*jämmer o elende*

ja tackar för länkarna.. fick bara en tanek i natt när jag låg där om det su skrev att man skulle kunna köra 7-10 timmar..o täbkte att om DET kunde driva en generator som tillvekade el..jaja..flummiga o trötta drömmar

men men..gnugga geniknölarna o se vad ni kan hitta på..hur var det med planarena på "värmepumparna"?? *S*

:D Gnuggar och gnuggar för fullt! ;)

ja jag är intresserad av värmepumparna--kom gärna med lite mer info om ni kan :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.