GoForIt
GoForIt: Enklaste lösningen är ju en badrumsfläkt placerad vid frånluftsutgången i badrummet. Vi har alltså en fuktstyrd sådan, som även går att köra manuellt vid behov. Det andra alternativet är ju en kanalfläkt monterad längre upp i röret som går från badrummet. Kanske kan vara aktuellt i ditt fall, eftersom jag uppfattar att du vill öka frånluften (och därmed öka hela cirkulationen)
8 svar · 21,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Antar att du har fått besked från kommunen om infiltrationsanläggning. En slamavskiljare finns ju olika varianter, precis som du själv skriver. Vi valde en slamavskiljare från Baga/Alfa i betong. För ett en-familjshushåll behövs ca 3kubikm volym. Baga/Alfas hade de bästa värden vad gäller slamflykt. De är ockå billigast på marknaden ( de avlånga, grunda, i plast är dyrare). Dock
1 svar · 3,5k läst
C
Calle_L: Har inte byggt än, kommer ha vattenburen golvvärme. Frånluftsvärme pump IVT490. Och det jag hört är att det kan bli dessa problem med att elpatronen kickar igång när väl kaminen svalnat.. Så det var om någon hade någon smart lösning som man skall tänka på innan man bygger så vore det bra. Det kanske visar sig inte vara några problem heller men tänkte om någon varit med om det.
3 svar · 2,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tack JohanM och Immobil! Nu har jag fått tag i boken! I fredags kom jag inte iväg. Sonen hade lånat min bil, men å andra sidan fick jag den tvättad (se teknik-tråden) :). I går var vi till Bokia i Barkarby (Sthlm). Där var den slut. Ringde till Farsta, där var den också slut. Sista Bokia-butiken i Sthlms-området vid Skanstull på Södermalm hade kvar den. De la undan en bok tills idag.
12 svar · 1,8k läst
R
roke: Utfasningen av gamla pannor och system kommer pö om pö i takt med att materialet helt enkelt måste bytas ut pga. att det av tekniska skäl inte går att fortsätta. Och den takten kan man nog inte skynda på även om det är högst önskvärt med en forcering. Det som är så jäkla jobbigt, är att det fortfarande går att köpa samma typ av förbränningstekniska katastrofalt dåliga pannor
6 svar · 788 läst
4integration
4integration: Jag bor i Alingsås. Vet inte om jag skall göra men har fått tanken fast i huvudet att direktverkande el ej är ett långsiktigt alternativ med bl.a. planerad avveckling av kärnkraften i sverige. Troligen skulle jag vilja göra arbetet själv så långt det är möjligt för att hålla nere kostnaden. Dock kommer jag sannolikt ta in offert från firmor för att undersöka var det ligger.
6 svar · 4,5k läst
D
Dalamange: nej den verkar inte vara p-märkt men dom säger ju på hemsidan att den uppfyller allla krav och så ,det får man ju inte säga om det inte är så ,för då är det ju falsk marknadföring!!!! :)
3 svar · 1,4k läst
J
JOS81: [citat] Se där ja! Alltid får man lära sig nåt nytt! ;)
4 svar · 3,4k läst
D
David_Q: Här finns säkert bra experter men jag måste rekommendera www.varmepumpsforum.com, där finns några riktiga hejare på detta!
46 svar · 7,8k läst
Immobil
Immobil: Vent. luckan är med all sannolikhet en så kallad imlucka. Det bör inte vara några problem att använda den som utsugskanal för en köksfläkt. Kolla för säkerhets skull med sotaren. ;)
1 svar · 3,5k läst
I
ingemar_o: jag undrar hur räknar man ut hur stor motdragslucka,dragbegränsare jag behöver ? lika undrar jag vart köper jag en sådan till bra pris ? lite info skorstenspipans längd ca 7 m effekt max 16 kw pipans mått före glidgjutning 14*27 cm
0 svar · 3,6k läst
Dice
Dice: Hej. Tycker helt klart det är värt att satsa på en värmepump. Vi har en i vårat hus o vi är i full gång att sätta in en andra i källaren. Vilken typ beror helt påi vilken prisklass du vill lägga dig i. Kolla råd o Rön hemsida: http://www.radron.se/templates/test____5117.asp vi har en Toshiba o den fungerar utmärkt.
1 svar · 3,0k läst
C
CarMan: så här funkar kaminen. förbränningsluft kommer in till elden & går utigenom skorstenen luften som värmer rumet är bara rums luft som paserar under kaminen & upp på baksidan för att ströma ut över kaminen. Om du tar förbränningsluft från rummet, så måste luften som försviner ut igenom skorstenen ersättas, annars får du vakum i huset. ersättningsluften är kall luft
1 svar · 1,4k läst
A
akirlu: Hej, Har tänkt lägga in vattenburen golvvärme i vår till/ombyggnad. Någon som känner till Lesab golvvärme? Det är ett system där man lägger rören ovanpå ex. betongen. Enligt tillverkaren ska detta system vara mycket energisnålt. Någon som vet hur det blir med kallras under fönster, där fönsterna börjar c:a en halvmeter från golvet? enligt tillverkaren ska det inte bli något
0 svar · 3,9k läst
K
Kutterspan: I garaget panna + pelletsbrännare + acktank + laddomat 21 ? I huset acktank med solslinga. En kulvertstyrning som tankar över till hustanken från garagetanken vid behov.
1 svar · 838 läst
A
abel48: ok, tack för tipset, men nu behövs det inte ändå, råkade spricka sönder muffen. Så jag får kapa längre ner och sätta på nya rör och muff. MVH Anders
4 svar · 6,0k läst
K
Kutterspan: Här finns lite snack om brännartermostater http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=32&highlight=tk1a
1 svar · 1,1k läst
T
Theander: Hejsan Funderade lite på vilka regler som gäller om man skulle vilja bygga upp en "kamin" kring en spis insats. Själva insatsen är ju kaminen och all förbräning och så vidare sker ju i den. vilka regler gäller då om man skulle själv vilja mura upp en spis kring kaminen? Den spisen man murar då skulle ju mest vara för det estetiska eller? Är det någon som vet eller har provat?
0 svar · 2,5k läst
R
roke: Hej. jag krånglar till det för dig i onödan med mitt prat. (jag har kulvert och vvc=varmvattencirkulation, samt att min pvv är onormalt stor och därför passar till självcirkulation) Bry dig inte om vad jag skrev. Men du är helt klart inne på rätt spår med ditt tänk att bereda vv utanför acc. Det finns ju fina färdiga kitt att köpa, här är tips på en variant. (klicka på
6 svar · 753 läst
F
FrittDrag: Vet inte helt hur den fungerar reglertekniskt. Och den är rätt dyr om jag inte mins fel, men allt för att impa på besökande teknikgalningar ;)
9 svar · 826 läst
N
NordiCs: Satt precis och funderade på hur jag skall koppla in pannan och akk-tankarna. Det jag har är en Vedpanna förberedd för eldning med pellets, två st 750l acctankar varav en med 120l varmvattenbereddare samt slingor för solvärme(för senare inkoppling. Dessutom så skickade pann/acc tillverkaren med en st laddomat 21 samt en st laddomat 33P (brännarstyrning). Detta skall kopplas in på
0 svar · 6,0k läst
B
bossner: kanhända att LRF påstår detta! Verkar som de har svårt med verkningsgraderna, ett par "nävar" släckt kalk i havren så ska det fungera. Merjobbet vet jag inte vad det skulle vara... Pannan bör ju ändå ha automatisk uraskning. www.sonnys.se har en stoker som klarar vete, korn, havre, flis och pellets utan problem. Tror inte att man ska låsa sig helt till endast ett bränsle. Däremot så
12 svar · 4,4k läst
P
piloten: Det är andra krav för en skorsten om man bara skall elda med pellets. Den behöver inte vara lika hög exempelvis. Själva skorstenen är också enklare (billigare).
5 svar · 2,0k läst
Immobil
Immobil: ::) Men BAS då, expantionskärlet har väl inget med kranvattnet att göra. ???
7 svar · 8,8k läst
K
kake: Hej Kolla den här länken dem har http://www.villabutiken.se/shop/default.asp MVH Kake
12 svar · 8,8k läst
Sne4
Sne4: På lantbruksnet finns en hel del länkar. Jag har precis börjat kollat runt och ser ut de olika sorterna ser ut, så prisläget får vara osagt. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=402 En dansk site http://www.topvvs.dk/shop/ När du hittar fler bra länkar, lägg gärna in dem här också.
2 svar · 6,4k läst
C
CarMan: jag skulle instalera en markvärmepump om du har ett radiatorsystem som klarar detta
1 svar · 2,7k läst
P
Per-Erik: [citat] Det stämmer nog helt med det du säger :) bra att utvecklingen går framåt iallafall.. :D
25 svar · 8,4k läst
W
wiknil: Handöl låter som en vinnare när man pratar med säljare och just nu har de kampanj. I eftermiddag hämtar jag en kassett för 7900kr plus lite rör och grejer. Nästa problem blir att ta upp hålet något i spisen och ta bort själl och göra luftspalt och..........
13 svar · 2,9k läst
D
daniellindholm: Min far fixade sitt badrum för en 25 år sedan, själv. Han var noggrann, men hade aldrig gjort det förut. Det såg riktigt bra ut och höll i .. ja, 25 år. Det var innan man använde en massa fuktspärrar osv. Sedan blev det vattenskada och det var ingen som frågade efter papper eller något, men det kan ju vara helt annorlunda när det handlar om ett arbete gjort efter så lång tid.
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.