Jag skulle räkna på alternativen. Om fjärrvärmen "ingår" och man ändå inte slipper anslutningsavgiften så blir fjärrvärmen sannolikt svårslagen. Att räkna hem bervärme på ca 10 år är ofta svårt i ett mindre och välisolerat hus.

Hur man skall räkna på bergvärme är väl inte alla helt överens om, vad kostar det att uppgradera anläggningen efter 10-15 år? Borrhålet har man troligen fortfarande nytta av. 8)

hur stor tomt har ni? har ni plats för ytjordvärme ska ni defenetivt räkna på det !!!

om nu fjärvärme ingår på nåt sät så skulle jag värme huset med ytjordvärme & köra fjärrvärme som tillskott iställe för el som normalt andvänds på värmepumpar.
sen skulle jag låta fjärrvärmen värma allt tappvaten via en genomströmningsberedare.

var bor ni? min uppfattning är att fjärvärme är nästan lika dyrt som el !

Testa http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/

Krävs det förresten inte bygglov eller något annat tillstånd för bergvärme? (Då man bor i tätort, vilket jag förutsätter då fjärrvärme finns tillgängligt.)

Precis som CarMan säger så måste man titta på vart man bor?
Vart i Sverige bor ni?
Vad kostar de olika installationerna?
Energipris? Sommar- och/eller vintertaxa.
Äger ni fjärrvärmecentralen? Kanske ni betalar ett lite högre energipris för att slippa underhåll av den ???.
En fjärrvärmecentral håller kanske 20-30år, hur länge håller värmepumpen?

Många påstår att man "knyter upp sig till fjärrvärmen" och efter en tid så höjer de priset. Om så vore fallet varför väljer många att ansluta sig. För ofta har du kanske 3 månaders uppsägningtid och om du äger anläggningen kan du sälja den på blocket.

En fördel men fjärrvärme är att varmvattnet aldrig tar slut, utan det finns möjlighet att fylla mängder med badkar och det fortfarande finns varmvatten kapacitet.
Hade jag fjärrvärme utanför huset skulle jag ansluta.

/David

Sundsvall/Timrå

Mitt råd
- Kolla vad det kostar att isolera lite till (pressa husleverantören ty han vill kanske inte gå ifrån standard). De billigaste kWh är de man slipper betala för, en helgardering mot framtida prisutvecklingar.
Räkna ut vad du får för kostnad för de kWh som den extra isoleringen ger. Använd säg 50 år avskrivning och (netto)räntan för huslånet.
- bergvärme, kan inte löna sig för det huset
- fjärrvärme är och kommer sannolikt framgent att vara ett konkurrenskraftigt alternativ i tätbebyggt område av den enkla anledningen att det är storskaligt (rationellt), de faktiska kapital- och D&U-kostnaderna finns alltid med (annars gör de kk, finns ej utrymme för glädjekalkyler), bränslepriset följer i princip massavedspriset. Men visst kan man hitta lösningar som ger billigare lösningar, men då måste det ofta till att den egna insatsen (kapital och arbete) negligeras.

Västerås är hyvsat billiga på fjärrvärme 58,4 öre/kW
el lostar ungefär 70öre/kw
ytjordvärme koster ungefär 24öre/kW

vad ditt hus puuskatningsvis ska göra av med på ett år i uppvärmningskostned ska din huslevrantör kunna svara på!
men vad ska vi gissa på? du gör av med 5000kW i uppvärmning & lika mycke till i hushållsel.

Förstår inte varför man "mörkar" kostnader för el och fjärrvärme.
Elen kostar ca 1 kr / kwh inte 70 öre som vissa påstår
Fjärrvärmen är uppdelad på 3 avgifter
förbrukningsavgift, effektavgift och en fast avgift, man anger ofta priset för förbruknings och effektavgiften och glömmer bort den fasta avgiften, vilket kanske motsvarar mellan 10-15 öre / kWh, dvs summa kanske 70 öre /kWh.
Till detta kommer investeringskostnaden för bergvärmen (100-150k kr) eller fjärvärmen (~50 k kr)

stopp och belägg CarMan
eller är det 1 aprilsiffror du kommer med

knatte är på rätt väg
orkar ej reda ut nu

CarMan skrev:
el lostar ungefär 70öre/kw
Var köper du den elen? Bor du kanske i region med lägre energiskatt?
Min kostar:

Elpris: 30,7 öre + moms
Energiskatt: 25,4 öre + moms
Elcertifikat: 2,8 öre + moms
Nätavgift: 16,24 öre + moms

Totalt: 93,925 öre inkl moms....

missa momsen på elpriset !
fjärrvärmen är ink allt som ni ka se om ni läser på länken med priserna & det är taket på ett hus som förbrukar 20 000kW eller vad det var.

men då säger vi väll 100 öre /kw för el & 34 öre/ kW för värmepumpen.

Kapacitets mässigt finns det ingen värmepump som kan matcha en modern vvx (plattväxlare). Satte nyligen en tappvarmvattenväxlare stor som ungefär 4st VHS-kasetter, den försörjer 350 lägenheter med varmvatten.
Förbrukar man mkt varmvatten samtidigt (typ tappar upp ett badkar o dyl.) så klarar inte alla värmepumpar av att leverera ytterligare varmvatten samtidigt.

Kostnad (vitt) för installation (inkl vvx) i en normalstor villa i västerås (bor själv där) ca 35000:- inkl allt arbete och matrial, (förutsatt att fjärrvärmen är indragen i huset).

Underhålls mässigt skulle jag oxå föredra fjärrvärme. Många av vvx:arna som installerades när man byggde fjärrvärrmenätet här i västerås i slutet på 50-talet fungerar fortfarande (även om dom börjar att bytas ut nu). Nästan alla växlare som installerades runt 80-talet fungerar bra, det ända som behöver byttas ut är lite kringutrustning som cirkpump och säk.ventil , men det är ju inget specifikt för fjärrvärme. De moderna plattväxlarna som installeras idag innehåller heller ingen VV-beredare vilket gör att de inte tar ngn större plats (samt att det inte går åt en massa onödig energi till att hålla vattnet i beredaren varmt vid liten vv åtgång).

Satsa på fjärrvärme ;)

Lyllos ni som kan få fjärrvärme....
Jag bor ett par hundra meter från ledningarna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.