Hej kära forumfolk!

Jag tänkte skaffa en kombi- (dubbel-)panna för ved och pellets. Den ska kunna elda pellets när jag inte kan/orkar elda ved.

Nu har jag hört att samma brännare man eldar pellets i kan också eldas med havre eller annan spannmål. Stämmer det? Gäller det bara vissa? Är det några problem jag ber om?

Det gäller ett nybygge, så jag kan i princip välja och dimensionera som jag vill...

/P

www.ecotec.net har en kombibrännare som heter agrotec

utan att veta så blir det säkert en kompromiss på något sätt.

Jag är också helt inne på det här konceptet. Kör nu med olja...inte helt kul. Men är det någon som har en aning om vad en sådan anläggning skulle kosta, installerat och klart.

Eller alla kanske har fastnat i VP-hysterin ;D

Ta det lugnt med sådana uttryck annars får du en lång föreläsning av Carman ;)

Än har dom inte fått till spannmåls eldningen riktigt..
Med t.ex automatisk tändning så dom går endast med underhållsfyr... Det är då de även är risk för kondens i skorsten med bl.a frätskador mm...
Men om du funderar på pellets/ved kombination så kan jag rekomendera thermia bequem 15D pelletsbrännare i antingen Tellus G 25 VP el Calmar v33 med pellets brännar lucka i sidan..
Tellus pannan har 85% verkningsgrad mot calmars 91% vid vedeldning.. Men vid pellets drift har båda över 90% verkningsgrad..
Vid pelletsdrift o acktank är det bra om pannan har liten vattenvolym så i de fallet är Tellus bra endast 65 liter..
Fläkten behöver inte heller demonteras på Tellus vid pelletsdrift.. Snabbt o enkelt att skifta mellan ved o pellets.. Detta en klar fördel då du kan på ett enkelt sätt köra med pellets om man åker bort ett tag.. ;)

Än har dom inte fått till spannmåls eldningen riktigt..
njae

ja just det det med spannmål
har hört skräckexempel där både insatsrör och plåttaket börjat rosta/korridera kraftigt.

underhållsfyr är ur förbrännings- (och som följd därav ur bl.a korrosions)synpunkt helt förkastligt oavsett bränsle
(nu får man ducka, men sanningen, det gör oónt ibland)

som väl är så har utvecklingen gått starkt framåt på pelletsbrännarsidan och vad gäller träpelletsbrännare så uppnås idag mycket goda förbränningsresultat allrahelst då i kombination med någon form av ack för att reducera start och stopp och dåliga dellastförhållanden.
Det finns likaså goda ex på havrebrännare (jag har dock ingen dir havrelänk men sök vidare på www.pellets.info ).

däremot är jag lite tveksam till olika kombibrännare som lovar för mycket, men igen, just havre verkar relativt "lätt" spannmål att elda.

Kul att hitta ett nytt forum.

AgroTec är en spannmålsbrännare som går att ställa om till pellets. Mycket bra resultat med båda bränsleslagen.
Horisontalmatad brännare med internt förråd. Vågar påstå att den är bättre även som pelletsbrännare jämfört med många av de övermatade brännarna på marknaden.(jämnare förbränning)

Ja...Nog har jag hört betydligt fler skräckexempel på andra uppvärmningssätt än med spannmålseldning ;)
Kondensrisken gäller främst om man inte har en rätt inställd anläggning. Med för låg rökgastemperatur så blir det kondens i skorstenen. I dagsläget finns bara ett instatsrör som klarar kondenserande drift. Kör man med rätt rökgastemp så fungerar det alldeles utmärkt både med murad och vanlig stålskorsten.
Däremot så finns det pannor som går ner i lågeffektläge, och då får man se upp med kondens. Alltså inte att förväxla med underhållsfyr som på tex Agro Tec.

Däremot så finns det pannor som går ner i lågeffektläge, och då får man se upp med kondens.
det hänger jag med på, någonstans går ju gränsen där den avgivna värmen inte klarar kylningen i panna och skorsten varigenom daggpunkter i rökgasen nås, men
Alltså inte att förväxla med underhållsfyr som på tex Agro Tec.
vad menas ?

om det är rent kol i brännarkoppen som ligger och pyr så blir det bara koldioxid och vatten, om tillräckligt med luft (och temp) finns.
Men nu är det inte så vid underhållsfyr utan det bildas också kolmonoxid, om än inte så mycket. Ty skulle kolet brinna fullständigt så brann det upp långt innan det var dags att dra på igen. Det finns dessutom okolade bitar som ligger och pyr under tiden och då bildas även en mängd otrevliga kolföreningar (av vilka sannolikt stora delar kondenserar någonstans)

Dacke skrev:
Jag är också helt inne på det här konceptet. Kör nu med olja...inte helt kul. Men är det någon som har en aning om vad en sådan anläggning skulle kosta, installerat och klart.

Hej!

Jag tog in en offert på en Agrotec MED panna OCH arbete. Den slutade på 82kkr. Jag valde inte denna lösning, så därför gick jag inte djupare, men jag skulle tro att Agrotec kostar dubbelt upp mot en konventionell pelletsbrännare (ca 40kkr). Tillägg blir det ju främst för den extra skruven och förrådet till askan (tror jag).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.