2 839 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Värmepump + kamin?
men då kan han ju likagärna stoppa in en riktig värmepump & vips så vart han av med alla problemYondalar skrev:
hugoo skrev:
Carman och Yondalar kanske kan fortsätta sandlådan i en annan tråd.... :
Att räkna ut hur mycket du sparar i kronor räknat är ju inte så lätt. Det beror ju på hur stort tillskott du kan få från kaminen, hur du kan sprida värmen från kaminen, hur mycket du eldar, hur mycket du betalar för ved osv.
Bortser du från investeringskostnaden är det ju uppenbart att du sänker dina kostnader - elspets behövs kanske inte alls och grundvärmen i huset kan du få från kaminen istället för elen. Beroende på vad du tänker dig för kamin kanske det inte är praktiskt att göra annat än att spetsa när det är som kallast - det är dock ändå en bra ide för det
är då du behöver stött som bäst. Du kanske kan tänka dig att ta större delen av investeringen på mys-kontot så behöver du inte fundera så mycket på ROIn för detta.
Mathias,
Jag tänker mig att i och med ventilationen är god i huset och att värmen återvinns på bästa sätt (via värmepumpen) så kanske man inte behöver tillföra någon spridning av luften (via nya ventiler i innerväggar etc.).
Jag betalar väl "standardpris" på ved. Siktar på någon utav Conturas kaminer som ligger mellan 3-9 kw.
Men det verkar som på era svar som att man kan räkna hem kostnaden på några år iaf.
Mitt motto är: investeringen ska betala sig på kort tid (< 5 år) och det inte ska introducera en hög strulfaktor.
// Magnus
// Magnus
Jag tänker mig att i och med ventilationen är god i huset och att värmen återvinns på bästa sätt (via värmepumpen) så kanske man inte behöver tillföra någon spridning av luften (via nya ventiler i innerväggar etc.).
Jag betalar väl "standardpris" på ved. Siktar på någon utav Conturas kaminer som ligger mellan 3-9 kw.
Men det verkar som på era svar som att man kan räkna hem kostnaden på några år iaf.
Mitt motto är: investeringen ska betala sig på kort tid (< 5 år) och det inte ska introducera en hög strulfaktor.
// Magnus
// Magnus
Jag ska installera en Handöl 10T och har en 495 twin i mitt nybygge och hoppas att det ska löna sig. Har gratis ved så det borde gå ihop 
Men jag funderar lite som du om jag kommer att behöva en fläkt till kaminen som sprider värmen bättre eller räker det med frånluftvärmepumpen ?
Nån som har koll på det.
Mvh Andreas
Men jag funderar lite som du om jag kommer att behöva en fläkt till kaminen som sprider värmen bättre eller räker det med frånluftvärmepumpen ?
Nån som har koll på det.
Mvh Andreas
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om värmen kan spridas med frånluftsvp borde någon ventilationsfirma kunna svara på.
Kan man idag hålla rummen varma utan tillskottsvärme från element (bara tilluft från vp) så borde det ju funka även i framtiden, med skillnaden att vpn hämtar vedvärmd luft istället för elvärmd luft. Bra byte alltså.
Kan man idag hålla rummen varma utan tillskottsvärme från element (bara tilluft från vp) så borde det ju funka även i framtiden, med skillnaden att vpn hämtar vedvärmd luft istället för elvärmd luft. Bra byte alltså.
Jag har ett tvåplanshus där jag endast använder min fvp (ej elspets) och värmer resten med braskamin. Värmen från kaminen sprider sig helt ok, när det är som kallast ute kan det bli lite svalt på mornarna i dom yttre rummen. Jag har spisen plaserad i mitten på bottetnplanet och öppen planlösning. Om man har en frånluftsvärmepump så skulle jag tro att man kan spara bort ca 6-8000 kwh/år genom att elda bort elspetsen om huset ör 180-200 m².
Vi kör med en Nibe 310 och en Handöl 10 och det funkar mkt bra. Vi sparar ca 3000 KWh/år på att elda i kaminen, men det är lite svårt att jämföra åren då vintern inte alltid är lika. Jag tror att kaminen+premoduls pipa kostade ca 27 000 kr så det tar nog ett tag att spara in den. Men vi hade nog köpt kamin även om man inte sparade något. Alltid trevligt med en eldstad i huset ;-)
VP tar ju vara på värmen i rumsluften och skickar ut den till alla radiatorer så någon fläkt är nog inte nödvändig, inte i vårt hus i alla fall (öppen planlösning, byggt 2003). Elpatronen gick i vintras nästa bara när man tappade varmvatten.
VP tar ju vara på värmen i rumsluften och skickar ut den till alla radiatorer så någon fläkt är nog inte nödvändig, inte i vårt hus i alla fall (öppen planlösning, byggt 2003). Elpatronen gick i vintras nästa bara när man tappade varmvatten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden