2 227 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Ventiation i badrum
Badrumet/toan som jag är i full kareta med att renovera. Kakel och klinkers osv...
Idagläget finns ventialtion i form av självdrag till en fläktkanal i skorstenen.
Denna har jag jag tänkt att plocka bort (av byggtekniska skäl).
Men hur skall jag ventilera mitt badrum?
Storleken på badrummet är 2m x 1,5m och har ett litet fönset på 45cm x 45cm. Värmen består av vattenburen radiator.
Jag funderar på frånluft i form av en PAX-fläkt och tilluft i form av runda hål i dörren.
Vilken fläkt rekomenderar ni?
Var hittar jag jag "hylsor) som skall användas hålen i dörren?
Idagläget finns ventialtion i form av självdrag till en fläktkanal i skorstenen.
Denna har jag jag tänkt att plocka bort (av byggtekniska skäl).
Men hur skall jag ventilera mitt badrum?
Storleken på badrummet är 2m x 1,5m och har ett litet fönset på 45cm x 45cm. Värmen består av vattenburen radiator.
Jag funderar på frånluft i form av en PAX-fläkt och tilluft i form av runda hål i dörren.
Vilken fläkt rekomenderar ni?
Var hittar jag jag "hylsor) som skall användas hålen i dörren?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kommer använda tids och fuktstyrda paxfläktar. Lite dyrare än andra alternativ kanske, men 200-serien är knäpptyst och lär ha en livslängd som motiverar det högre priset.
Tilluft löser man väl lämpligast genom att modifiera tröskeln snarare än att borra hål i dörren.
Tilluft löser man väl lämpligast genom att modifiera tröskeln snarare än att borra hål i dörren.
Håller också på att renovera/bygga ny toalett och duschutrymme. Mitt projekt är placerat i källaren på mitt hus där jag har självdrag.
I det aktuella utrymmet har jag två ventiler i yttervägg (inluft?) samt två öppningar som leder in i husets skorsten (utluft?) Kan jag sätta i en fuktstyrd "paxfläkt" i en av öppningarna i skorstenen för att hjälpa till att få ut den eventuella fuktiga luft som kommer att bildas vid duschning? Eller skall jag sätta "paxfläkten" i en av de ventiler som sitter i ytterväggen?
Vänligen
Anders
I det aktuella utrymmet har jag två ventiler i yttervägg (inluft?) samt två öppningar som leder in i husets skorsten (utluft?) Kan jag sätta i en fuktstyrd "paxfläkt" i en av öppningarna i skorstenen för att hjälpa till att få ut den eventuella fuktiga luft som kommer att bildas vid duschning? Eller skall jag sätta "paxfläkten" i en av de ventiler som sitter i ytterväggen?
Vänligen
Anders
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
andershelin skrev:
Sätt den i skorstenen annars kommer den inte göra någon nytta, sätt en fläkt med både fukt &tidsstyrning. Mina erfarenheter av Pax fuktstyrning är inte de bästa, därför även tidsstyrningen.
har själv en Bauhaus fukt tid fläkt för 199:-
fuktstyrningen fungerar utmärkt. 10 sec efter det jag börjat duscha så startar den.
Det som är problemet är ju det att den iregel sitter i fläkten. när den hara stannat så har den uppfattat att luften är "torr" men det kanske fortfarande finns kondens/vatten på golv.
Sedan får man ju eloge till värdelns konstigaste ventilationsråd på bauhaus: För att få fuktstyrningen att fungera måste man sätta igen tillluften till badrummet. Kommentaren från mig hur skall man då kunna ventilera ut fukten?....... Svar: Öhhhhhh
fuktstyrningen fungerar utmärkt. 10 sec efter det jag börjat duscha så startar den.
Det som är problemet är ju det att den iregel sitter i fläkten. när den hara stannat så har den uppfattat att luften är "torr" men det kanske fortfarande finns kondens/vatten på golv.
Sedan får man ju eloge till värdelns konstigaste ventilationsråd på bauhaus: För att få fuktstyrningen att fungera måste man sätta igen tillluften till badrummet. Kommentaren från mig hur skall man då kunna ventilera ut fukten?....... Svar: Öhhhhhh
Angående Tröskeln.. när jag köpte mitt hus så hade min besikningsman lite synpunkter på just tröskeln.. den var för låg... Och då har jag ändå en tröskel..
anledningen var tydligen att vattnet inte skulle kunna rinna ut i bostaden vid ev läckage.. = antar försäkrings strul ???.
anledningen var tydligen att vattnet inte skulle kunna rinna ut i bostaden vid ev läckage.. = antar försäkrings strul ???.
Stämmer. Vad jag förstått ska en tröskel mellan våtrum och icke-våtrum vara 2cm hög. Vi fick samma påpekande eftersom det inte finns någon tröskel alls till vårt badrum, och fick rådet att fixa en innan eventuell besiktning av försäkringsbolag. Tröskeln är inköpt men 6 månader senare ännu inte på plats ;-)Per-Erik skrev:
/Egge
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden