B
bimbosorken: är någon som har ett trivselhus ? Vilka driftkonstader/energiförbrukning har ni ?
0 svar · 4,1k läst
R
Ved
roke: Lästips? http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101972271
2 svar · 1,1k läst
Y
Yondalar: jodå högre temp ger högre förluster, men tot sett kan förlusterna bli lägre för det, ty tiden och ackreturtemp spelar också in. (Har räknat på detta någon gång och förklaringen finns i att acken i huset räcker mycket längre vid fyllning med 90 än vid 60 C.) Om man har 30 C bottentemp i acken i huset så blir det 2 ggr så många fyllningar med 60 C. har man 40 C bottentemp, och
6 svar · 3,3k läst
Abuquir
Abuquir: Har du tittat under trådarna comfortzone, vi børjar få lite førbrukningssiffror dær nu.
14 svar · 3,9k läst
D
Danssa: Här kommer en liten rapport från radhusvärlden: Nu har man kastat sig in i processen dolt fel med säljaren men det är ju skönt att veta att det finns cash i hennes kassa så här är det trumpeten på. det kanske blir över till en weber............ De grannar som har tvättstugan i förrådet har dragit in avloppet till stammen i huset
2 svar · 964 läst
M
MG68: Varför inte byta ut IVT:n och ta en fjärrvärmeväxlare och ett FTX agg. istället? Vi står inför samma val som du, men vi är just nu inne på en fjärrvärmeväxlare och ett enkelt F agg. (dvs med tilluftsvent. i väggarna)
11 svar · 1,0k läst
P
Pedersen: Flyttar min fråga hit eftersom den delvis handlar om golvvärme: Har ett 1 ½ planhus från1948 med källare. Har murat upp en krypgrundsmur (Leca) för ett tillbygge (2x5meter). Grundsulan till muren stiftade i gamla grunden (gjuten betongkällarvägg) med armeringsjärn. Marken är väldränerad sandjord. Skall man fuktskydda krypgrunden med typ platon eller något? Vågar man lägga klinker
0 svar · 615 läst
P
Pedersen: Finns info under ytjordvärmepump. http://www.svepinfo.se/varmepump.php
1 svar · 6,0k läst
spocks_beard
spocks_beard: Hej Ja det borde de blivit. Idag levererar de 4kwh som bäst när du stoppar in 1kwh. Har en Panasonic 9ckpe eller nåt från vkg.se Är mkt. nöjd. :D Jocke
1 svar · 6,0k läst
Ranchn
Ranchn: Givetvis skall det vara www.rinkabyror.se Ursäkta tryckfelsnissen...
4 svar · 1,8k läst
MathiasS
MathiasS: Sök på forumet....det vi vet är redan skrivet...... ;) Kolla också på www.varmepumpsforum.com, där står resten....
1 svar · 2,8k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Allright, tackar.
11 svar · 3,6k läst
M
Magoo: Ok, Jag skall försöka med lite 5/56 och se om den inte kan komma loss. Men hur stor är chansen att den börjar läcka? Finns det packningar vid ventilen som kan ha blivit slitna och ge med sig? ??? Vill ju inte ha en fontän i pannrummet...
3 svar · 7,8k läst
schenjon
schenjon: Tackar för svaren,,, lite lugnare iaf :-) Nåja, jag ska inte måla faan på väggen ännu,, jag har ju inte börjat gräva i betongen ännu... Mvh / H
3 svar · 3,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Fick tips tidigare här på forumet om www.narvells.se. De har en hel del snygga pelletskaminer, bl.a. tyska Wodtke som har flera riktigt snygga moderna pelletskaminer. Har sett en i ett hus, infälld, och den var mycket tyst. Detta var iofs en vattenmantlad kamin, där ungefär 15% av värmen blåses ut i rummet. Wodtke räknas till top-of-the-top och kostar därefter.
3 svar · 3,7k läst
B
BJohan: [citat] ...och du är på väg att skapa den mögelhärd som liknande 80-talskontruktioner var. Alla besiktningsmän reserverar sig för platta med ovanliggande isolering och ser den som riskkonstruktion från fuktsynpunkt. Jag håller med dig om dess fördelar dock. Torpargrund är nästan lika illa det. Det finns fackfolk som vill förbjuda denna typ av grund. Den största fördelen med platta
12 svar · 28,4k läst
Q
qjl978q: Tack för hjälpen!
4 svar · 2,3k läst
U
ulan: För luftning av min hydrofor så lossar jag toppluggen sedan öppnar jag en kran i botten och låter allt innehåll rinna ut. Du kan även öppna inspektionsluckan nertill på hydroforen och skölja ut ev. smuts. Efter detta så tar du och skruvar på toppluggen (med ny gängtejp) och drar så det smakar s... i munnen. Stäng igen öppningarna nertill och fyll på vatten. Voila, nu bygger du upp
6 svar · 23,6k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: 88° böjar kan vara språng (kort) eller långböj (lång). Språng får du använda överallt utom där stammen går från lodrätt till vågrätt. Långböjen är då lämplig, trots att riktlinjerna säger 2x 45° språng. De har samma totala radie. Sedan är det svårt med din syftning. Menar du 88°-böjar och 88°-grenrör? Eller grenrör i allmänhet? 88° grenen eller t-röret har
1 svar · 2,6k läst
K
Kribba: Jag vet att sådana konverteringar har gjorts bla i samband med installation av fjärrvärme från Luleå Energi och Boden Energi AB. Se exempel "konvertering av hus med luftburen värme": http://www.svenskfjarrvarme.se/download/3026/V%EF%BF%BD%2014%20Elkonvertering.pdf
1 svar · 3,0k läst
J
JOS81: [citat] Ca 50 cm ner i pipan. [citat] Dessutom tar det flera minuter innan det är full värme i röken. Men som sagt, det är väl i toppen det är viktigast. Skorstenen är inte specielt hög. Ca 5,5 meter över rökrörets anslutning. [citat] Nä. Bara genom min egen okulära kontroll av lågan och röktempen. Ska ha hit nån som kan detdär bättre, och har rätt instrument osv... [citat] Så
3 svar · 2,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Ingen energiskatt, men du betalar väl ändå 25% moms? Eller menar du att pellets är momsbefriad?
6 svar · 1,2k läst
T
Ti_Tan: Det finns ett antal fabrikat av värmepumpar luft - vatten på marknaden bl.a. Nibe och IVT. Jag har själv en Nibe VVM240 med Fighter 2010 som installerades i Januari och enligt de beräkningar som jag hittills gjort har energiförbrukningen för uppvärmning sjunkit markant. Jag bor i Stockholm så yttertemeperaturen är betydligt högre än där du bor vilket naturligtvis påverkar resultatet
8 svar · 7,2k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Nej det är nog ingen skillnad på en utan och en med fläkt skulle jag tro. Men ta en med fläkt oavasett om den är efter monterad eller sitter på från början ;)
5 svar · 6,5k läst
R
ridgid: [citat] Försäkra dig om att det inte är själva wc-stolen som luktar. Var för ngt år sedan på ett rensjobb på en restaurang som hade haft problem med dålig lukt inne på toaletten och hävdade att det berode på stopp i avloppet. Det blev många turer dit , ventilationstekniker kopplades in och det var tal om att bila upp golvet mm mm , till sist så upptäcktes det att det var själva
7 svar · 4,3k läst
Abuquir
Abuquir: Jag glömde att tänka på att det finns frånluftsvärmepumpar som mäter utomhustemperaturen, min mäter bara innomhustemperaturen. Då finns det natruligtvis kanske mer att hämta.
5 svar · 2,6k läst
J
Janne_B: Förra kåken satte vi in en Panasonic luft/luft med "senaste" inverter tekniken och det kostade 40 000:- inkl montering. Detta var för 4-5 år sen och i inverterns linda. Vi valde detta ekonomiska vansinne istället för en Toshiba för halva priset med tanke på att det skulle hålla, lång garanti (10 år), och att värmefaktorn var bättre. När vi sen sålde huset -03 skulle man ju vilja
3 svar · 1,7k läst
C
CarMan: [citat] en frånluftsvärmepump komer inta att orka att värma ditt hus, den kommer att gå som elpanna = dyrt ska du ha en frånluftsvärmepump ska du ha Confortzone, men även då måste du tillägsissoelra regält för att den ska orka att värma ditt hus, annar blir även den en ren elpanna
10 svar · 2,7k läst
C
CarMan: en elradiator med fläckt i som får luften i rumet att cirkulera.
18 svar · 16,5k läst
Immobil
Immobil: [citat] Har ej kollat.
5 svar · 5,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.