9 636 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Dunkande ljud i vattenburet system?
Vi har vattenburen värme i hus från 30-talet. har bytt från oljeeldning till bergvärmepump. Inga problem. men när vi nu har renoverat i källaren, satt nya gipsplattor runt rören mm så har vi fått ett dunkande/knäppande ljud i elementen. Låter ungefär som när en bastu håller på och värmer upp sig om ni förstår hur jag menar. Ljudte verkar inte komma från pumpen utan mer i rören i källaren och det fortplantar ju sig. Cirkulationspumpen är på lägsta, elementen är luftade, systemet är fyllt med vatten och elementen nerdragna till noll. Man blir galen! ganska högt ljud så ibland kan man knappt somna. Är det någon som kan ha tips!?
Knäppningar är ganska vanliga i värmepumpsystem med flytande kondensering exempelvis Nibe, IVT eller Thermia. Problemet uppkommer eftersom radiatorer och rör utvidgar och drar ihop sig när temperaturen pendlar under drift och stopp. Störst problem torde uppkomma om VP har värmt varmvatten och växleventilen slår om till radiatoruppvärmning varvid en stöt av 55°C varmvatten rusar ut i radiatorerna.
Du skriver att du inte hade problemet innan du byggde om i källaren. Min diagnos är att boven i dramat är gipsplattorna vid rören. Försök att på något sätt vidga hålen så att rören får fritt spelrum att utvidga sig. Det borde hjälpa.
Du skriver att du inte hade problemet innan du byggde om i källaren. Min diagnos är att boven i dramat är gipsplattorna vid rören. Försök att på något sätt vidga hålen så att rören får fritt spelrum att utvidga sig. Det borde hjälpa.
Klicka här för att svara