jag sitter å funderar om det kan vara nån ide å göra så att jag skickar oönskad värme ifrån mitt v-rum ner till källaren via 2 st bilkylare ena i v-rummet å den andra i källaren ???
eller blir det bara tok av ett sådant ???

Vore det inte enklare att förflytta värmen med en fläkt och ett spirorör? :-/

genom att dra 2st 12mm rör igenom golvet kan jag dölja helt sedan ,vilket jag inte kan med ett spirorör

Principiellt så kan det funka,
begränsningar är (kostnad som förbises) de tempskillnader, dT, som uppstår mellan luft och vattnet i kylare. Vet ej riktigt (beror på hur stark fläkt som blåser igenom kylarna) men säg att du får 3-4 grader på varje ställe. Om det då är 25 i rummet så måste det vara under 17-19 i källaren, kanske inte helt orealistiska siffror
..för bästa verkan så bör då luft tas från taket i rummet och ngn form av fläkt blåsa igenom kylaren
och för att komma ner i dT 3-4 grader så bör också luftflödet kanske gå framoch tillbaka gm kylaren och vattnet då i "motström"

jag tänkte placera kylaren i v-rummet strax under taket å den i källaren vid golvet , samt ha fläktar
dessutom så får jag ju lite luftcirklation i källaren på köpet

om du istf bilkylare säger/använder ett sk komfortaggregat uppe åtminstone så får din installation en helt annan status ;)
..i sådana aggregat sittet kamflänsrör och fläkt (och du kan kanske bygga in allt i en snygg låda, om skalet är fult)
ta till ordentligt med yta på konvektorerna för att få någon effekt
..och att värma på & vispa runt i källaren med vårsol har sina poäng

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.