1 323 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
försöka å sänka temperatur
jag sitter å funderar om det kan vara nån ide å göra så att jag skickar oönskad värme ifrån mitt v-rum ner till källaren via 2 st bilkylare ena i v-rummet å den andra i källaren ???
eller blir det bara tok av ett sådant ???
eller blir det bara tok av ett sådant ???
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Principiellt så kan det funka,
begränsningar är (kostnad som förbises) de tempskillnader, dT, som uppstår mellan luft och vattnet i kylare. Vet ej riktigt (beror på hur stark fläkt som blåser igenom kylarna) men säg att du får 3-4 grader på varje ställe. Om det då är 25 i rummet så måste det vara under 17-19 i källaren, kanske inte helt orealistiska siffror
..för bästa verkan så bör då luft tas från taket i rummet och ngn form av fläkt blåsa igenom kylaren
och för att komma ner i dT 3-4 grader så bör också luftflödet kanske gå framoch tillbaka gm kylaren och vattnet då i "motström"
begränsningar är (kostnad som förbises) de tempskillnader, dT, som uppstår mellan luft och vattnet i kylare. Vet ej riktigt (beror på hur stark fläkt som blåser igenom kylarna) men säg att du får 3-4 grader på varje ställe. Om det då är 25 i rummet så måste det vara under 17-19 i källaren, kanske inte helt orealistiska siffror
..för bästa verkan så bör då luft tas från taket i rummet och ngn form av fläkt blåsa igenom kylaren
och för att komma ner i dT 3-4 grader så bör också luftflödet kanske gå framoch tillbaka gm kylaren och vattnet då i "motström"
om du istf bilkylare säger/använder ett sk komfortaggregat uppe åtminstone så får din installation en helt annan status 
..i sådana aggregat sittet kamflänsrör och fläkt (och du kan kanske bygga in allt i en snygg låda, om skalet är fult)
ta till ordentligt med yta på konvektorerna för att få någon effekt
..och att värma på & vispa runt i källaren med vårsol har sina poäng
..i sådana aggregat sittet kamflänsrör och fläkt (och du kan kanske bygga in allt i en snygg låda, om skalet är fult)
ta till ordentligt med yta på konvektorerna för att få någon effekt
..och att värma på & vispa runt i källaren med vårsol har sina poäng
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden