Hej!

Jag har en liten fråga angående golvvärme.

Jag planerar att lägga vattenburen golvvärme (Wirsbo 20mm) i mitt hus, men ska jag lägga vattenburen golvvärme även i badrummen? Där vill man ju kanske ha lite varma golv även under den varma delen av året, för att slippa frysa om fötterna när man kliver ur badet, men det vill man ju inte i resten av huset.

Fungerar detta bra med den vanliga rumsregleringen, för vattenburen golvvärme eller skall jag lägga elslingor i badrummen istället?

Någon som har några erfarenheter angående detta?

/Jonas

Lägg båda systemen. Elen kommer då att "skjuta in" extra värme då det behövs, dvs sommartid.

Hej!

Vi kommer lägga elslingor och kompletera med en vattenburen handdukstork. Alltså blir elslingan bara till komfortvärme. Borde funka bra tror jag.

Lycka till ;)

Jonas, vad har du för värmekälla? Kommer den vara avstängd sommar tid eller vara igång ändå?

Jag som har en värmepump kör ju den för att värma varmvatten året runt. Dessutom vill jag ha grundvärme på alla stengolv OCH i badrummet av komfortskäl.

Folk verkar ha någon inbyggd spärr mot att ha "värme" på sommaren vilket känns en aning gammalmodigt.

För mig är det självklart med vattenburet i badrummet OCH varmt året runt.

Men räcker värmen till för att ge den komfort man önskar i badrummen, utan att för den skull samtidigt ge för mycket värme i de andra rummen, vilket annars kanske både känns onödigt och obekvämt under sommarhalvåret?

Janne

Jag upplever det som ifall värmen i badrummet på övrevåningen inte är tillräcklig. Har hört många andra som sagt samma sak. Skulle jag bygga i dag skulle jag lägga elslinga i badrummen.

JanneH skrev:
Men räcker värmen till för att ge den komfort man önskar i badrummen, utan att för den skull samtidigt ge för mycket värme i de andra rummen, vilket annars kanske både känns onödigt och obekvämt under sommarhalvåret?

Janne
Det är det som är problemet. Med ett vanligt tex. Wirsbo-system är det svårt att ha vissa rum med normal temperatur och på samma fördelare ha ett extravarmt badrumsgolv. Det innebär hög temperatur i matning till fördelaren och nedstrypning i den vanliga rummen. Det i sin tur ger ojämn värme över golvet. Långsamt strömmande värme, som kyls av snabbare, om du förstår vad jag menar.
Därför är det bättre med elgolv i de rum där man vill ha varmare golv än normalt. Kombinerar du båda får du dessutom ett energisnålt golv som betalar sig på kanske 5-10 år.

Alternativ kör du hög värme i hela huset och ventilerar ut överskottet åt kråkorna. Se där; golvvärmens "dåliga rykte" pga av att folk vill ha varma fötter. ;D

Jag kommer sätta pumpen på att köra fast kondensering mot lämplig temp som jag vet ger komfortvärme på stengolv (badrum). Radiatorerna kopplar jag bort, slingorna jag inte vill ha varma stryper jag. Någon rumsreglering i "uppvärmda" rum lär inte behövas heller. Man ska inte konstra till det.

Att köra på detta sätt underlättas förstås av att jag har en 500liters tank som gör vattenvolymen lite större i systemet. Och det var ju just av detta skäl som den monterades där....

Kan man inte tänka sig att styra från GVC utan termostat i badrummet. Konstant framledningstemp till just den slingan?

Har funderingar på att styra mitt entre'golv på det viset.
(Lägger 88kvm i 8 slingor med 16mm rör i golvspån som jag fräser själv) 2 slingor till hallen varav den ena regleras manuellt till sektionen med klinkers.

Jo precis, där av mina funderingar på att köra fast kondensering i pumpen (dvs mot en fix temperatur).

Jag kör öppen slinga i badrummet hela året utan termostat, då badrum oftast är små blir inte värmeförlusten lika kraftig som att köra tex vardagsrum på detta sätt. Mitt badrum ligger mitt i huset inga fönster, ytterväggar så när jag körde med termostat så var slingan nästan avstängd.

GUran1

Hemmakatten
Är det någon skillnad ifall man har vattenburen värme med radiatorer i övriga huset men vill ha golvvärme i badrummet? Framledningstemperaturen till radiatorer är ju högre än till golvvärme. Är det då enklast eller billigast att ha el eller vattenburen golvvärme i badrummet om man vill ha varmt på golvet året runt?

Hemmakatten skrev:
Är det någon skillnad ifall man har vattenburen värme med radiatorer i övriga huset men vill ha golvvärme i badrummet? Framledningstemperaturen till radiatorer är ju högre än till golvvärme. Är det då enklast eller billigast att ha el eller vattenburen golvvärme i badrummet om man vill ha varmt på golvet året runt?
Hur värmer du radiatorvattnet?

Hemmakatten
Vattenmantlad pelletskamin med liten (300-500 l) beredare bredvid är det tänkt att vara.

Hemmakatten skrev:
Vattenmantlad pelletskamin med liten (300-500 l) beredare bredvid är det tänkt att vara.

Isåfall har du väl pannan igång året om, om inte annat för vv? Då skulle jag utan tvekan köra vattenburet. Lite dyrare, men det känns bra att slippa elen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.